SEB palvelee Family Office -asiakkaita jatkossa myös Sveitsissä

SEB perustaa Zürichiin Family Office -asiakkaiden palveluyhtiön, joka tarjoaa hallinnollisia ja muita kuin rahoituspalveluja sekä toimistotiloja sveitsiläisille perhetoimistoille ja yrittäjäperheille. Pankki pyrkii myös avaamaan edustuston saman katon alle. Jatkossa SEB on ainoa pohjoismainen pankki, jolla on toimintaa sekä Sveitsissä että Ranskassa.

- Sveitsissä asuu paljon pohjoismaisia yrittäjäperheitä, ja niiden määrä on kasvanut viime vuosina. Monet heistä ovat ilmaisseet tarvitsevansa opastusta ja tukea käytännön kysymyksissä. Haluamme luoda ympäristön, jossa he voivat tavata ja saada toimistotilaa, mutta myös hyötyä laadukkaista muista kuin rahoituspalveluista, sanoo SEB:n Private Wealth Management & Family Office -yksikön johtaja William Paus.

Pankin perustamisvuoden innoittamana uuden yhtiön nimeksi tulee 1856 Family Office. Palveluyritys tarjoaa erilaisia muita kuin rahoituspalveluja, kuten kirjanpito-, laskenta- ja lakiasiainpalvelujen tarjoajien valintaa sekä hallinnollista tukea ja concierge-palvelua. Lisäksi 1856 Family Office tarjoaa dynaamisen toimistotilan, jossa asiakkaat voivat vuokrata toimistotiloja, työpöytiä ja kokoushuoneita sekä verkostoitua ja jakaa kokemuksia muiden perheiden ja yksityishenkilöiden kanssa.

Perustamalla 1856 Family Office -yhtiön SEB aikoo yhdistää pohjoismaisen yhteisön Sveitsissä ja tehdä siitä paikan, josta saa päivittäistä tukea, yhteistyötä sekä verkostoitumis- ja tiedonvaihtotapahtumia.

Sveitsin sääntelyviranomaisen hyväksynnän saatuaan SEB pyrkii avaamaan edustuston, joka voi edistää pankin nykyisin tarjoamia rahoituspalveluja muista maista käsin. SEB:llä on jo hyvin toimiva rajatylittävä malli rahoituspalvelujen tarjoamiseksi sekä yritys- ja yhteisöasiakkaille että Sveitsissä asuville pohjoismaisille yksityishenkilöille. Yritys- ja institutionaalisia asiakkaita palvellaan pääasiassa pankin Saksassa sijaitsevien toimintojen kautta, kun taas yksityisvarallisuudenhoito- ja Family Office -asiakkaille tarjotaan sijoitusneuvontaa ja rahoitusratkaisuja SEB:n Luxemburgissa sijaitsevan konttorin kautta tiiviissä yhteistyössä kotimarkkinoiden kanssa.

- SEB:stä tulee ensimmäinen ruotsalainen pankki, jolla on edustusto Zürichissä, ja se on ensimmäinen pohjoismainen pankki, joka tarjoaa muita kuin rahoituspalveluja Sveitsissä oman palveluyhtiönsä kautta, sanoo SEB:n Suomen Private Wealth Management & Family Office -yksikön johtaja Julia Kuosmanen.

- Uskomme, että uuden yhtiön ja Zürichin edustuston perustamisen myötä pystymme palvelemaan pohjoismaisia asiakkaitamme Sveitsissä entistä paremmin, Kuosmanen jatkaa.

- Tämä on strategiamme mukaista, joka on olla lähellä asiakkaita ja pyrkiä olemaan askeleen edellä. Tavoitteenamme on jatkossa tarjota tämäntyyppistä palvelua useilla kotimarkkinoillamme, William Paus toteaa.

Tavoitteena on avata 1856 Family Office Sveitsissä kahden tai kolmen työntekijän voimin tänä syksynä.