Scanian L-sarjaa saa nyt 7 litran moottorilla

• Innovatiivisen, matalakulkuisen Scanian L-sarjalaisen voi nyt tilata DC07-moottorilla.

• Ratkaisu tiiviin kaupunkialueen jakelu-, jäte- ja maansiirtokuljetuksiin tilanteissa, joissa turvallisuus, ergonomia ja keveys ovat tärkeitä.

• Optimaalinen ratkaisu kaupunkeihin yhdessä matkustajan puoleisen oven Scania City Safe -ikkunan, kamerajärjestelmien ja koulutettujen kuljettajien kanssa.

Scanian ilmajousitetuilla L-sarjan kuorma-autoilla on kaikki kaupunkialueilla tarvittavat ominaisuudet. DC07-moottorin lisääminen myös L-sarjan moottorivalikoimaan nostaa kuormankantokykyä noin 360 kilolla. Moottoria saa kolmella eri tehovaihtoehdolla: 220, 250 ja 280 hv.

Kun L-sarjan ohjaamot esiteltiin vuonna 2017, Scania jätti vahvan kädenjäljen kaupunkialueiden raskaiden hyötyajoneuvojen segmenttiin. Ratkaisu oli jotain täysin uutta: moduulirakenteinen, matalakulkuinen kuorma-auto, jonka ominaisuudet olivat tuttua Scaniaa, mutta jossa ohjaamoon käynti ja kuormaus tapahtuivat suoraan katutasosta. L-sarjan ohjaamojen helppo läpikuljettavuus vähentää kuljettajan fyysistä rasitusta sekä edistää yhteistyötä muiden tienkäyttäjien kanssa ruuhkaisissa ympäristöissä.

"Aluksi keskityimme hieman raskaampien käyttökohteiden vaatimuksiin ja annoimme L-sarjan kuorma-autoille viisisylinterisen, 9-litraisen rivimoottorin", sanoo Scania Trucksin tuotepäällikkö Stefan Lindholm. "Teimme kuitenkin heti havainnon, joka myöhemmin vahvistui. Kysyntää on myös ratkaisuille, jotka perustuvat kevyempään ja joustavampaan 7-litraiseen moottoriin."

Aitoa Scaniaa

Scania DC07 esiteltiin vuonna 2017, ja sitä sai ensin Scanian P-sarjan ohjaamoiden yhteydessä. Se on kevytrakenteinen, vankka ja nykyaikainen kuusisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on 6,7 litraa. Sen tehokkaimmassa 280 hevosvoiman versiossa on jopa 1 200 Nm:n vääntömomentti jo 1 050 kierroksella minuutissa. Siinä on Scanian itse suunnittelema, SCR-tekniikkaa hyödyntävä pakokaasun jälkikäsittelyjärjestelmä, ja se voidaan varustaa useilla erityyppisillä voiman ulosotoilla. Sekä media että asiakkaat ottivat DC07:n heti hyvin vastaan ja kehuivat sen hyvää vääntömomenttia, polttoainetehokkuutta ja matalaa melutasoa.

"Kyllä, vastaanotto oli erittäin hyvä", vahvistaa Lindholm. "Se on Scanian pienin kuorma-automoottori pitkään aikaan. Siinä on kuitenkin mukana kaikki merkin ominaispiirteet: luokkansa paras polttoainetehokkuus, alhaisten kierrosnopeuksien periaate ja mahdollisuus toimia suoraan täysin HVO:lla tai FAMElla, mikä vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 90 prosenttia."

Vaatimukset tiukentuvat

Paikalliset säädökset ja kasvava turvallisuustietoisuus ovat tärkeitä syitä kaupunkimallin ratkaisujen kasvavalle kysynnälle.

"Kaupunkialueilla toimivat liikennöitsijät kohtaavat – täysin oikeutetusti – tiukempia vaatimuksia melun, päästöjen sekä liikenteeseen sulautumisen ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa toimimisen suhteen", sanoo Lindholm. "Esimerkiksi L-sarjan nosturilla varustettu kippiauto, jonka moottorina on DC07 ja jossa on kamerat ja Scania City Safe -erikoisikkuna matkustajan ovessa, voisi olla ihanteellinen huoltoajoneuvo."

Scania uskoo, että uuden yhdistelmän tyypilliset asiakkaat löytyvät sellaisten liikennöitsijöiden ja yrittäjien keskuudesta, jotka haluavat varmistaa päivittäisen saumattoman toiminnan kaupunkialueilla. Tällaiset yritykset jakelevat tavaroita, keräävät jätteitä ja osallistuvat infrastruktuurin rakentamiseen tai ylläpitoon. Tällaisessa toiminnassa hyvä näkyvyys, erinomaiset kuljettajan tilat ja optimaalinen kokonaiskäyttötalous ohjaavat ostopäätöstä.

Suunniteltu kaupunkiin

L-sarjan ohjaamoissa on kolme eri kattokorkeutta: matala, normaali ja korkea. Jos etuakselilla on niiaustoiminto, ohjaamoon pääsee yhdellä askelella. Kaupunkikäyttöön tulevien kuorma-autojen tyypilliset akselirakenteet ovat 4x2 ja 6x2*4 (Scanian sähköisesti ohjatulla tukiakselilla).

"Matalaohjaamoisia kuorma-autoja käytetään usein jakeluliikenteessä, mutta koko ajan niitä otetaan käyttöön myös rakennusalalle", sanoo Scania Trucksin tuotepäällikkö Stefan Lindholm. "Moni maansiirtoajoneuvo viettää suurimman osan käyttöajastaan kaupunkien ruuhkaisilla kaduilla. Tällaisessa käytössä L-sarjan kippiauto 280 hevosvoiman DC07-moottorilla ja oikealla vaihteistolla voisi olla ihanteellinen valinta. Kun mukaan lisätään kuljettajan tueksi vielä Scania Zone, on käsissä kovan luokan Scania-peto asfalttiviidakon sykkeeseen."

Scania Zone on paikkatietoihin perustuva palvelu ajoneuvon automaattiseen säätämiseen. Se auttaa kuljettajaa noudattamaan liikenne- ja ympäristömääräyksiä. Tämä mahdollistaa ympäristöystävällisen kuljetustoiminnan ja parantaa kaupunkilaisten turvallisuutta.

Lisätietoja antaa:

Örjan Åslund, Scania Trucksin tuotejohtaja