Ohita
My Scaniasta saatavat ympäristötiedot ovat alkaneet kiinnostaa asiakkaita yhä enemmän, kertovat Wibax Logisticsin Juha Nikkilä (vas.), Tomi Ilola, Juha Rissanen ja Jouni Nikkilä.

Valkeakosken ainutlaatuinen kuljetusosasto

Kemikaalitoimittaja Wibaxilla menee lujaa: yritys on onnistunut kasvamaan haastavista talousajoista huolimatta. Yksi menestyksen salaisuuksista on Valkeakosken kuljetusosasto, jossa osataan käyttää hyväksi uusinta ajoneuvodataa.

Jouni Nikkilälle se on samanlainen rutiini kuin monille on aamukahvi. Wibax Logistics Oy:n ajojärjestelijä seuraa nimittäin päivittäin tietokoneelta, missä yrityksen ajoneuvot hopeanvärisine säiliöineen kiitävät.

”Kokeilimme Scanian Fleet-ohjelmaa (nykyisin My Scania) yhdellä autolla vuonna 2016 ja siitä on sen jälkeen tullut arkipäivää. Mitä enemmän on ajoneuvoja, sitä tärkeämpää niiden seuraaminen on”, Nikkilä toteaa.

Wibaxilla kaluston määrä ja koko on kasvanut. Jouni ja Juha Nikkilä myivät JJ Kuljetus Oy:nsä Wibaxille parisen vuotta sitten, ja heidän säiliöautojensa varaan pohjautuu nykyisen Wibax Logistics Oy:n kuljetusosasto, jossa Nikkilät nyt työskentelevät.

”Wibax-kokonaisuus on ainutlaatuinen. En ainakaan tiedä, että Pohjoismaissa olisi alallamme vastaavaa, jossa yritys haluaa tarjota kemikaalien lisäksi asiakkaille koko toimitusketjun kestävästi ja laadukkaasti. Oma kemikaalimyynti, hankinta ja logistiikka tarjoavat asiakkaalle Hyvää kemiaa kokonaisvaltaisena palveluna”, kuljetustuotannosta vastaava Juha Rissanen toteaa.

Data todisti: Super kuluttaa vähemmän

Wibax Logistics ja Valkeakosken hermokeskus kuuluvat Wibax-konserniin, joka on alkujaan ruotsalainen perheyritys. Sen kasvustrategia näyttää lähteneen onnistuneesti liikkeelle. Pelkästään Suomessa Wibaxin säiliöautoja on liikenteessä 20, terminaaleja on yhdeksän ja lisäksi yhtä terminaalia operoidaan Valkeakoskella. Tänä vuonna myös laajennettiin toimintaa Haminassa.

Nikkilälle ja hänen kollegalleen Tomi Ilolalle se on tarkoittanut lisää seurattavia ajoneuvoja tietokoneen näytöllä. Viimeisin hankinta oli Scania Super.

”Scanioiden määrä on meillä noussut, nyt niitä on yli puolet. Kokemukset uudesta Superista ovat positiiviset”, kuljetuspäällikkö Juha Nikkilä sanoo.

Valkeakoskella sijaitsevassa logistiikkayksikössä seurattiin My Scanian kautta uuden ajoneuvon polttoaineenkulutusta. Ilola tarkasti laskelman.

”Luvuissa ei hirvestäsi ollut heittoja. Super on polttoainetaloudellinen”, Ilola ynnää.

Wibax Logisticsilla laskettiin ajoneuvodatan ja tarkastuslaskennan avulla, että uusi Scania Super kuluttaa entistä vähemmän.

Ajoneuvodata tuo kuljettajalle työrauhan

Jouni Nikkilä on pystynyt My Scanian tietojen avulla ennakoimaan huoltoja.

”Jos polttoaineenkulutus äkisti kasvaa tutulla reitillä ja tutulla kuljettajalla, on syytä viedä ajoneuvo huoltoon. Usein hiukkassuodattimen vaihto on auttanut.”

Wibax Logisticsin kuljetuspuolen hallinnollisista asioista huolta pitävä Reija Tuomisto käyttää niin ikään säännöllisesti My Scaniaa. Se on webpohjainen digitaalinen alusta, joka saa tietonsa ajoneuvoihin hankitun FMS-palvelun eli Kontrollipaketin kautta.

”Siitä on minulle paljon hyötyä. Seuraan My Scanian kautta ajo- ja työaikoja sekä km-suoritteita. Näen sen avulla myös, kun kuljettaja lastaa, purkaa tai pitää ruokataukoa. En soita enkä häiritse häntä silloin.”

”My Scaniassa on varmasti muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, joita emme ole vielä ottaneet käyttöön. Ajotavan seuranta ja palauteominaisuus tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa”, tuumaa kolme kuukautta Logisticsilla työskennellyt Rissanen.

Kesän jälkeen Wibax Logisticsille on tulossa Suomen ensimmäinen täyssähköinen 64 tonnin kokonaispainoinen Scania-säiliöauto. Myös sen ajotiedot, suorituskykylukemat ja kuljettaja-arvioinnit näkyvät My Scaniasta.

Olli Heikkinen

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö +358 10 555 5254

Scania Suomi Oy - Kestävän kehityksen kuljetusratkaisujen edelläkävijä Suomessa

Scania Suomi Oy on Scanian omistama yhtiö, joka aloitti toimintansa vuonna 1949 Oy Scan-Auto Ab -nimisenä. Yhtiön nimi muutettiin Scania Suomi Oy:ksi vuonna 2012 ja vuonna 2022 Scania Suomi Oy:n henkilöstön määrä oli 599 ja yhtiön liikevaihto 289 miljoonaa euroa.

Scania Suomi on alansa edelläkävijä Suomessa. Tarjoamme asiakkaillemme heidän liiketoimintaansa tukevia palveluja ja kokonaisratkaisuja. Yhtiöllä on 19 omaa Scania-palvelukeskusta ja seitsemän sopimuskorjaamoa ympäri maata.

Scania-konserni on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli n. 170,000 SEK m. ja sen palveluksessa oli noin 57 000 henkilöä. Scania toimii yli sadassa maassa ja tuotantoa sillä on sekä Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa. Scania kuuluu Traton AG -konserniin.

Tutustu lisää:

Scania Suomi