Fencer F1 kaupunkilinja-autot ensiesitellään Jyväskylän BUS2024-tapahtumassa

Uutinen -

Savonlinja ja Scania jatkavat pitkään jatkunutta yhteistyötään 15 Scania Fencer linja-auton kaupoilla

Savonlinja ja Scania jatkavat pitkään jatkunutta yhteistyötään 15:n Fencer linja-auton kaupoilla

Tänä vuonna on aihetta juhlaan, sillä Savonlinja on kuljettanut ihmisiä upeat sata vuotta. Toimiala on kokenut murroksia, samalla kun ihmisten matkustuskäyttäytyminen on elänyt. Elinvoimainen Savonlinja on selvittänyt monet haasteet kääntäen ne voitoiksi. Savonlinjalla toimitaan tulevaisuuden matkustamisen ehdoilla, ja yritystoiminnan oppien mukaisesti uuteen kalustoon investoidaan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi.

Savonlinjalla tehtiin selkeitä päätöksiä, kun Scanian myyjä Ilkka Korpelan kanssa käytiin läpi bussivaihtoehtoja. Suomeen oltiin lanseeraamassa uusia Scania Fencer -tuoteperheen busseja, joita oli markkinoitu ja myyty hyvin kokemuksin jo muihin Euroopan maihin. Hyvässä yhteistyössä päädyttiin biokaasutoimisiin ajoneuvoihin, jotka tulevat liikennöimään Joensuun alueelle. Tulevat autot toimitetaan kahdessa erässä, ja suurin osa toimitettavista autoista menee kaupunkiliikennöintiin. Osa on seutuliikenneautoja, jotka ovat varustettu hieman premium-tasoisemmaksi, sillä matkustamisessa mukavuus korostuu yhä enemmän. Näin linja-autojen kapasiteettia voidaan hyödyntää tarvittaessa myös tilausajoihin ja muuhun liikennöintiin. Kokonaisuudessaan kaupat käteltiin 15 uudesta Scania Fenceristä, joka on vasta julkaistulle autolle upea startti. Scania Finans oli luonnollinen valinta Fencereiden rahoittajaksi, sillä se on ollut tuttu ja joustava kumppani Savonlinjalle jo aiempien sähkö- ja diesel -kaupunkibussien rahoittajana.

”Meille on kriittisen tärkeää se, että autoilla voidaan ajaa Joensuun seudulla pitkiä päivittäisiä ajosuoritteita säällä kuin säällä.”, perustelee Savonlinjan liikennejohtaja Jukka Komulainen Fencereiden valintaa.

Biokaasu edistää päästöttömyyttä

Savonlinja ei ensimmäistä kertaa kuljeta matkustajia biokaasulla. Päinvastoin, yritys on ensimmäisten joukossa ottanut kaasulla käyvän voimansiirtolinjan ratkaisukseen. Savonlinjan tavoite kulkea kehityksen kärkijoukoissa, sekä edistää kestävän kehityksen mukaista matkustajaliikennettä ovat olleet kaasutoimisten ratkaisujen pääsyitä. ”Savonlinja luottaa kaasuajoneuvoihin. Tämä luo ymmärrystä siitä, että kiertotalous on myös paikallinen asia. Voisi sanoa, että jokainen matkustaja on kierrättämällä edistänyt osaltaan linja-autojen päästöttömyyttä.”, kuvailee Savonlinjan liiketoimintajohtaja Ville Paasonen käyttövoimavalintaa ja jatkaa: ”Kaasuautojen käyttö mahdollistaa myös paikallisesti tuotetun kaasun käytön”.

Paasosen mukaan viime talvena Lappeenrannassa pakkaset koettelivat kuljetusyritysten palvelutasoa, mutta kaasutoimiset Scaniat saivat usein hyvää palautetta matkustajilta siitä, että autoissa oli mukava ja lämmin matkustaa. ”Matkustajien kokema mukavuus ja luotettava matkanteko, sekä meidän kannaltamme erinomainen käyttövarmuus onkin plussaa pienemmän hiilijalanjäljen lisäksi.”, korostaa Paasonen.

Palvelutaso on pysynyt Savonlinjalla vahvana, ja tähän vaikuttaa osaltaan myös kaluston kunnossapito ”Tarjoamme Savonlinjalle autojen kunnossapidon, ja liikennöitsijä voi keskittyä rauhassa ydintoimintaansa eli liikennöintiin, kun Scanian ammattilaiset pitävät kaluston ennakoidusti ja luotettavasti kunnossa. ”, lisää Korpela.

Arvopohjalle rakennettu yhteistyö

”Me yhtiöinä jaamme myös samat arvot, ja se näkyy myös yhteistyön sujuvuudessa ja selittää osaltaan sitä, miksi olemme toimineet vuosikymmeniä yhteistyössä”, kertoo Korpela. Solmittu 15:n biokaasubussin toimitus on Scania Suomen ja Savonlinjan yhteistyön osalta merkittävä. Myös Joensuun kaupungin huoltovarmuus ja kiertotalouden edistäminen olivat tärkeässä roolissa, sillä Savonlinjan tavoin kaupungilla halutaan kulkea kehityksen etujoukoissa eri käyttövoimien osalta, jotta kuljetukset voidaan suunnitella mahdollisimman kestävälle pohjalle.

”Emme ehkä voisi enää sanoa että Savonlinja on kanta-asiakas, sillä se kuulostaa kovin viralliselta. Ehkä ystävä-asiakas olisi kuvaava termi siihen, millainen historia meillä yhdessä on”, lisää Korpela pohdintaansa.

”Me Scanialla arvostamme Savonlinjan tapaa toimia, ja toivomme parhaita mahdollisia matkoja uusilla Scania Fencereillä.”, päättää Korpela ajatuksensa uuden yhteistyön kunniaksi.

Olli Heikkinen

Lehdistön yhteyshenkilö Markkinointipäällikkö +358 10 555 5254

Scania Suomi Oy - Kestävän kehityksen kuljetusratkaisujen edelläkävijä Suomessa

Scania Suomi Oy on Scanian omistama yhtiö, joka aloitti toimintansa vuonna 1949 Oy Scan-Auto Ab -nimisenä. Yhtiön nimi muutettiin Scania Suomi Oy:ksi vuonna 2012 ja vuonna 2022 Scania Suomi Oy:n henkilöstön määrä oli 599 ja yhtiön liikevaihto 289 miljoonaa euroa.

Scania Suomi on alansa edelläkävijä Suomessa. Tarjoamme asiakkaillemme heidän liiketoimintaansa tukevia palveluja ja kokonaisratkaisuja. Yhtiöllä on 19 omaa Scania-palvelukeskusta ja seitsemän sopimuskorjaamoa ympäri maata.

Scania-konserni on yksi maailman johtavista kuorma- ja linja-autojen sekä meri- ja teollisuusmoottoreiden valmistajista. Vuonna 2022 konsernin liikevaihto oli n. 170,000 SEK m. ja sen palveluksessa oli noin 57 000 henkilöä. Scania toimii yli sadassa maassa ja tuotantoa sillä on sekä Euroopassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Aasiassa. Scania kuuluu Traton AG -konserniin.

Tutustu lisää:

Scania Suomi