Ilmastoälykäs puutarha – Kestävä, lajirikas ja täynnä elämää

Ilmastoälykäs puutarha – Kestävä, lajirikas ja täynnä elämää

Kiinnostus kestävää kasvien kasvatusta kohtaan on tänä päivänä suurta, ja monet haluavat edistää biologista monimuotoisuutta viljelyllä. Suomalaiset ovatkin hyvin tietoisia pölyttäjien sekä kotoperäisten tai paikallisten kasvien ja siementen kasvattamisen merkityksestä. Neljäsosa suomalaisista viljelee pölyttäjäystävällisiä kasveja, ja monet tekevät konkreettisia toimenpiteitä puutarhassa tai parvekkeella auttaakseen mehiläisiä, esimerkiksi perustamalla hyönteishotellin tai istuttamalla niityn. Myös koronapandemia on lisännyt tietoisuuttamme ympäröivästä luonnosta. Muun muassa näitä asioita paljastuu Plantagenin vuosittaisen trendiraportin, Kasvitrendit 2021, toisesta osasta, joka koskee ilmastoälykästä puutarhaa.

Plantagen julkaisee vuosittain toteutettavan Kasvitrendit-raporttinsa jo kymmenettä kertaa. Raportti tehdään Pohjoismaissa Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa, joista kussakin maassa tehdään oma tutkimuksensa. Suomessa raportti perustuu kuluttajakyselyyn, johon osallistui kansallisesti edustava otos, 1134 vastaajaa. Lisäksi kasvien, trendien ja sisustussuunnittelun asiantuntijoiden kanssa tehtiin useita haastatteluja. Kasvitrendit 2021 on jaettu viiteen osaan, jotka julkaistaan vuoden aikana. Vuoden toinen julkaistava raportti on nimeltään Ilmastoälykäs puutarha – Kestävä, lajirikas ja täynnä elämää.

Monet haluavat edistää puutarhan biologista monimuotoisuutta

Suomalaiset ovat erittäin kiinnostuneita ja tietoisia kestävyyttä koskevista asioista. 16 prosenttia vastaajista kertoo olevansa erittäin paljon tai paljon perehtyneitä kestävyyteen liittyviin asioihin, ja lähes puolet (44 %) kertoo olevansa melko perehtyneitä aiheeseen.

Monelle on itsestäänselvyys tehdä tietoisia, kestäviä valintoja kulutuksessaan ja tämä heijastuu myös kasvien ja kukkien ostoon. Kuluttajien ohjaaminen niin, että heille on helpompaa tehdä oikeita valintoja, onkin yhä tärkeämpi tehtävä kaupalle.

Lähes neljäsosa suomalaisista pitää mielessään biologisen monimuotoisuuden istuttaessaan kasveja ja kukkia, ja tietoisuus on suunnilleen samalla tasolla kaikissa ikäryhmissä. Tutkimus osoittaa, että mitä enemmän henkilö on kiinnostunut kestävän kehityksen kysymyksistä, sitä taipuvaisempi hän on huomioimaan biologisen monimuotoisuuden viljelyssä.

– Kuluttajat haluavat toimia oikein. Meille kyse on asiakkaiden ohjaamisesta ja informoinnista, jotta he tuntevat olonsa turvalliseksi tehdessään tietoisia valintoja, sanoo Plantagenin tuotekategoriavastaava Hans Jensen.

Tietoisuus luonnosta on lisääntynyt pandemian aikana

41 prosenttia suomalaisista ilmoitti kiinnittäneensä enemmän huomiota luontoon pandemian aikana. Tämä on seurausta todennäköisesti siitä, että monet, melkein neljä kymmenestä, ovat viettäneet enemmän aikaa ulkona, kun koronaviruksen aikana on pitänyt huolehtia sosiaalisen etäisyyden ottamisesta. Lisäksi suomalaiset ovat muuttaneet kotitoimistoitaan puutarhoihin ja parvekkeille.

Kenties lisääntynyt luonnossa vietetty aika on lisännyt arvostustamme luontoa kohtaan ja saanut meidät olemaan tietoisempia ympärillämme olevasta biologisesta monimuotoisuudesta. Kasvitrendit 2021 -raportin mukaan lisääntynyt tietoisuus ympäröivästä luonnosta voi pitkällä aikavälillä johtaa myös suurempaan sitoutumiseen mehiläisiin, hyönteisiin ja biologiseen monimuotoisuuteen yleensä. Puutarha, jossa kuuluu hyönteisten surinaa ja lintujen sirkutusta, vaikuttaa olevan yhä tärkeämpi monille Suomessa.

- Huomasimme pandemian aikana, että mitä enemmän ihmiset ovat vuorovaikutuksessa luonnon kanssa ja mitä kiinnostuneempia he ovat luonnosta, sitä todennäköisemmin he sitoutuvat pelastamaan mehiläisiä ja hyönteisiä, sanoo Suomen Luonnontieteellisen keskusmuseon tutkija Juho Paukkunen.

Syötävien kasvien kasvattaminen suosiossa suomalaisten keskuudessa

Trendi kasvattaa syötäviä kasveja on tänäkin vuonna vahva. Puolet suomalaisista suunnittelee kasvattavansa syötäviä kasveja kesällä 2021. Osuus on yhtä suuri kuin viime vuonna. Syy kasvattaa itse syötäviä kasveja liittyy läheisesti vastuullisuuteen – 31 prosenttia kertoo, että he viljelevät syötäviä kasveja, sillä se on ekologista ja lähituotantoa.

Tutkimuksesta ilmenee, että mitä enemmän henkilö on perehtynyt kestävyyteen liittyviin kysymyksiin, sitä taipuvaisempi hän on myös kasvattamaan syötäviä kasveja. Niiden joukosta, jotka ovat erittäin perehtyneitä kestävyyskysymyksiin, 60 prosenttia kertoo kasvattavansa syötäviä kasveja kesällä 2021, kun taas vastaava luku on 29 prosenttia niiden keskuudessa, jotka eivät ole lainkaan perehtyneitä kestävyyteen liittyviin kysymyksiin. Tutkimuksen mukaan naiset myös kasvattavat syötäviä kasveja hieman enemmän kuin miehet – 54 prosenttia naisista suunnittelee kasvattavansa syötäviä kasveja, kun taas miesten keskuudessa vastaava luku on 45 prosenttia.

Kasvitrendit 2021 -raportista

Raportti on tehty yhteistyössä HUI Researchin kanssa. Asiantuntijoina on käytetty Stefan ”Trendstefan” Nilssonia (trendiasiantuntija), Lotta Fabriciusta (asiantuntija luomuviljelyssä ja pölytyksessä), Matteo Giustia (tutkija Gävlen yliopistossa), Janne Heliölää (tutkija Suomen ympäristökeskuksessa), Jørn Viumdalia (kirjailija), Minna Toivasta (puutarhasuunnittelija), Sian de Belliä (tutkija Exeterin yliopistossa), Juho Paukkusta (tutkija Suomen Luonnontieteellisessä keskusmuseossa), Monica Hamrea (Plantagenin puutarhapäällikkö), Dag Olav Hesseniä (biologian professori Oslon yliopistossa), Grethe Nordhelleä (psykologi, asianajaja ja kirjailija useammalle oppikirjalle), Hans Jenseniä (Plantagenin tuotekategoriavastaava), Mare Löhmus Sundströmiä (tutkija Karolinska Institutenissa) ja Elisabeth Halbjørhusia (sisustusbloggaaja). Seuraavan Trendiraportin aiheena on viljely lasten kanssa.

Toinen osa Kasvitrendit 2021 -raportista on ladattavissa täältä.

Kuvia löytyy tiedotteen liitteinä.

johanna.koroma@manifesto.fi

Plantagen Suomen aluemyyntipäällikkö

Elämä kasvien kanssa alkaa Plantagenista! Plantagenilla on Suomessa 14 myymälää Helsingistä Vaasaan. Plantagenin liikeideana on tuoda inspiraatiota elämään sekä laaja valikoima tuotteita ja tarvikkeita kasvien kasvattamiseen, niin kotona, parvekkeella kuin puutarhassakin.

Viheralueista on tullut tärkeä osa suomalaisten virkistäytymistä pandemian aikana

Puutarha ja viheralueet – rauhoittavat keitaat epävarmuuden keskellä

Koronavirus on saanut useat suomalaiset muuttamaan arjen tottumuksiaan. Puutarhoista ja viheralueista on tullut tärkeä osa suomalaisten virkistäytymistä pandemian keskellä. Samalla teknologia on muuttanut ulos, ja kiinnostus innovatiivisia teknologisia ratkaisuja kohtaan puutarhanhoidon parissa on lisääntynyt kuluttajien keskuudessa. Tässä muutamia lopputulemia Plantagenin vuosittaisen trendirapor

Maaperästä on tärkeää pitää huolta

Puhuttaisiinko ”siitä itsestään” – Näin huolehdit kasvien kasvualustasta

Hyvällä kasvualustalla on merkitystä kasvien kasvattamisessa, riippumatta siitä, tapahtuuko kasvatus sisätiloissa, puutarhassa tai parvekkeella. Hyvän kasvualustan valinta, ja siitä huolehtiminen on tärkeä tekijä kasvien kasvuolosuhteiden ja hyvinvoinnin parantamiseksi.
Mikäli halutaan onnistua kasvattamaan värikkäitä kukkapenkkejä ja maukasta satoa, on tärkeää pitää huolta myös maaperästä. Opt

Vuoden perennaksi valittiin koristelaukka 'Millenium'

Perennapenkissä suunnittelu on tärkeää – Violetit vuoden perennat siivittävät kukkapenkin pitkään kukintaan

Syksy on kevään ohella puutarhakasvien tärkeää istutusaikaa. Erityisesti monet astiataimina myytävät perennat eli monivuotiset, ruohovartiset koristekasvit hyötyvät syksyn kosteasta maaperästä, ja ehtivät juurtua paikoilleen ja vahvistua ennen talven pakkasia. Kesälomalla onkin hyvä suunnitella uusia istutusalueita ja perennapenkkejä sekä hoitaa jo olemassa olevia istutuksia. Kokeile vuoden perenn

Kasvitrendit 2021 -tutkimuksemme mukaan kevään tuntua tuovat suomalaisten mielestä erityisesti tulppaanit

Kevätkukkien kukkasipulien valinnassa vaikuttaa moni seikka – suomalaisten kevätsuosikki on tulppaani

Kotipuutarhurit unelmoivat jo syksyllä kevään kukkaloistosta. Syksy onkin parasta aikaa istuttaa paitsi ruukkutaimia, myös kukkasipuleita. Monia kukkasipuleita voi istuttaa aina myöhäiseen syksyyn asti – jopa niin pitkään, kun maa ei ole vielä jäässä.
Suomalaiset rakastavat sipulikukkia. Kasvitrendit 2021 -tutkimuksen mukaan suomalaisten mielestä kevään tuntua tuovat erityisesti tulppaanit, na

Yhä useampi vanhempi viljelee yhdessä lastensa kanssa

Viljele lasten kanssa – kestävän tulevaisuuden puolesta

Yhä useampi suomalainen vanhempi viljelee yhdessä lastensa kanssa, ja tärkein syy yhdessä viljelylle on opettaa lapsille enemmän luonnosta ja ympäristöstä. Tutkimukset osoittavatkin, että lapsille tekee hyvää viettää aikaa ulkona luonnossa, ja ulkona vietetyllä ajalla on positiivinen vaikutus niin lasten psyykkiseen kuin fyysiseen hyvinvointiin. Lisäksi lapsena luonnossa vietetty aika johtaa kestä

Pölyttäjäystävälliset kasvit ovat suosittuja suomalaisten keskuudessa

Kesän puutarhatrendeissä näkyvät värit ja vastuullisuus

Puutarhassa halutaan nähdä tänä kesänä värien loistoa, mutta monen mielessä ovat myös vakavammat vastuullisuuskysymykset. Suomalaiset haluavatkin edistää myös luonnon monimuotoisuutta ja auttaa pölyttäjähyönteisiä puutarhoissaan. Lisäksi syötävien kasvien kasvatus on suositumpaa kuin koskaan.
Sisäkasvitrendeistä on tänä kesänä siirtynyt myös ulkotiloihin trendi hyödyntää värikkäitä ja monimuoto