150-vuotiaassa Turun juomatehtaassa odotetaan uutta alkoholilakia

150-vuotiaassa Turun juomatehtaassa odotetaan uutta alkoholilakia

Turun Artukaisissa legendaarisessa "Marlin tehtaassa" juomia valmistavat Pernod Ricard Finland Oy ja Eckes-Granini Finland Oy Ab viettävät yhteistä 150-vuotisjuhlaa: Toukokuussa 1867 Anders Bernhard Nordfors sai Venäjän tsaarilta luvan valmistaa juomia suomalaisesta alkoholista ja sokerista. Nopeasti yritykselle kehittyi vahva marjojen ja hedelmien jalostustaito, joka edelleen tänä päivänä on perusta vuonna 2000 kahdeksi yritykseksi eriytyneiden Eckes-Granini Finlandin mehuille ja Pernod Ricard Finlandin valmistamille alkoholijuomille.

Pernod Ricard Finlandin toimitusjohtaja Jori Manninen odottaa mielenkiinnolla käynnissä olevan alkoholilakiuudistuksen lopputulosta: ”Haemme kasvua uutuustuotekehityksestä, joten meitä kiinnostaa luonnollisesti tietää, missä raameissa voimme tehdä sitä jatkossa. Näen tärkeänä, että esimerkiksi pääsemme eroon aikansa eläneestä tuotteiden erottelemisesta käymispohjaisiin ja juomasekoituksiin. Olisi myös tärkeää voida kertoa koko tuotesalkustamme, vähintään tuotetietojen muodossa. Tällä hetkellähän merkittävä osa valikoimastamme, eli yli 22-prosenttiset tuotteet, pysyvät kuluttajalta täysin pimennossa.”

Toinen merkittävä volyymin kasvattaja olisi löydettävissä viennistä. Alkoholijuomat ovat tällä hetkellä suurin elintarvikeviennin tuoteryhmä, ja kasvupotentiaalia löytyy runsaasti. Myös tuore elintarviketeollisuuden kilpailukykyä selvittänyt tutkimus perää suomalaisyrityksiltä radikaalia asennemuutosta vientiä kohtaan: ”Päälle pitäisi saada kokonaan uusi vaihde, jossa suuntaa näyttävät korkean arvonlisän brändituotteet. Painopiste on siirrettävä jalostamattomien raaka-aineiden ja puolivalmisteiden viennistä brändituotteiden vientiin.” (Elintarviketeollisuusliiton raportti, 24.4.2017)

Jori Manninen toteaa, että säädöspuolelta kaivataan vetoapua näissä kansallisissa talkoissa: ”Suomalaiset juomat ovat luotettuja ja elävät tällä hetkellä hyvää hypeä. Meidän on aika vaikeaa päästä mukaan kisaan kansainvälisillä areenoilla vaikkapa Mintun kanssa, kun verkkomarkkinointiamme sitoo suomalainen eikä kohdemaan lainsäädäntö: emme saa puhua tuotteistamme sielläkään, missä kilpailijamme saavat.”

Paikallisesti ensisijaisen tärkeää on lainsäädännön ja verotuksen suomin keinoin varmistaa kotimaisten jakelukanavien elinkelpoisuus: Suomalaiset hyötyvät eniten siitä, että taatusti laadukkaat ja turvalliset juomat hankitaan täältä, ja että verotulot jäävät hyödyttämään meikäläistä kansantaloutta. ”Paras tapa kehittää suomalaista juomakulttuuria pitkällä tähtäimellä on parantaa erityisesti ravintolaelinkeinon toimintaedellytyksiä. Ammattitaitoinen anniskelu ja yhteisölliset ruokailuhetket vahvistavat ilmapiiriä, jossa juomat ovat luonnollinen osa ruokailua ja seurustelua. Vieraanvaraisuustalouden kilpailukyky on ratkaisevaa myös koko Suomen menestykselle kilpailussa kansainvälisistä matkailijoista.”

Lisätiedot:
Jori Manninen, toimitusjohtaja, Pernod Ricard Finland