Herkuttele marjaviineillä

Kesän ja syksyn marjasesonkeja odotellessa tunnelmaan voi virittäytyä leipomalla vastustamattomia makupaloja. Keväiseen herkkupöytään sopivat rinnakkain näyttävät ja maistuvat lakkatiramisu sekä mustaherukka-suklaakakku.

Lakkatiramisu saa täyteläisen makunsa Chymos Väkevä Lakkaviinistä, lakkahillosta sekä mascarpone-juustosta. Suklaasuille maistuu puolestaan mustaherukkainen suklaakakku. Reilusti tummalla suklaalla maustetun kakun jujuna on Chymos Väkevä Mustaherukkaviini.

Chymos Väkevät Marjaviinit sopivat leivonnan ohella tietysti myös seurusteluviineiksi. Lakkaviinistä saa helposti lisäksi maukkaan drinkin viskin ja jäiden kanssa, kun taas mustaherukkaviini taipuu näpsäkästi vaikkapa boolin ainekseksi.

Chymos Väkevä Lakka Suomuurainviini

Chymos Väkevä Mustaherukkaviini

Lakkatiramisu

1 pkt Savoiardi-keksejä

Kostutus:
3 dl kahvia
5 rkl Chymoksen Suomuurainviiniä

Täyte:
2 keltuaista
2 dl tomusokeria
1 tl vaniljasokeria
200 g mascarpone-juustoa
1 dl ranskankermaa
2 dl kuohukermaa
4 rkl lakkalikööriä
2 valkuaista
200 g lakkoja tai 2 dl lakkahilloa

Pinnalle:
kaakaojauhetta ja tuoreita lakkoja

Vatkaa keltuaiset ja tomusokeri vaahdoksi. Lisää vaahtoon tuorejuusto, ranskankerma ja viini. Vaahdota kerma. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää molemmat vaahdot varovasti nostellen seokseen.

Kasta Savoiardi-keksit yksi kerrallaan kahviin ja lado niitä vieri viereen halkaisijaltaan 20 cm:n irtopohjavuokaan tai jälkiruokamaljoihin. Kaada päälle puolet täytteestä ja tasoita pinta. Ripottele päälle lakkoja tai lakkahilloa maun mukaan. Kasta loput keksit kahviin ja tee toinen kerros kuten edellä. Anna tiramisun tekeytyä kylmässä 3-4 tuntia. Ennen tarjoilua sirota kakun päälle siivilän läpi kaakaojauhetta ja koristele tuoreilla lakoilla.

Mustaherukka-suklaakakku

100 g voita
¾ dl sokeria
2 munaa
2 rkl tummaa kaakaota
1 ¾ dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
100 g tummaa suklaata
1 dl mustaherukoita
½ dl Chymoksen mustaherukkaviiniä

Sulata suklaa vesihauteessa. Vaahdota voi ja sokeri ja vatkaa munat yksitellen joukkoon. Yhdistä kuivat aineet ja sekoita taikinan joukkoon. Lisää sulatettu suklaa, mustaherukat ja likööri taikinaan varovasti käännellen. Kaada taikina paistovuokaan ja paista kakkua 200 asteessa n. 15 min. Kakku saa jäädä sisältä hieman kosteaksi. Tarjoile kermavaahdon kanssa.

Tutustu myös muihin Chymoksen juomiin!

Chymos Väkevä Suomuurain

Chymos Ruska Väkevä Puolukkaviini