Yksilitrainen EcoBoost-moottori laskee Ford Focuksen CO2-päästöjä merkittävästi

Yksilitrainen EcoBoost-moottori laskee Ford Focuksen CO2-päästöjä merkittävästi

• Fordin pääjohtaja Alan Mulally käynnistää Kölnissä uuden 1.0-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin tuotannon. Pieni mutta tehokas moottori tulee saataville kaikkialla maailmassa.
  • Ford on investoinut 134 miljoonaa euroa Kölnin moottoritehtaan uuteen tuotantolinjaan.
  • Moottori on saatavana eurooppalaiseen Ford Focukseen alkuvuonna 2012 tehden siitä luokkansa johtavan mallin niin polttoainetaloudellisuudessa kuin CO2-päästöissä. Myöhemmin moottorin saa Euroopassa myös C-MAXiin ja B-MAXiin ja muihin Fordin malleihin eri puolilla maailmaa.
  • Uusi 1.0-litrainen EcoBoost on Fordin pienin bensiinimoottori. Ford Focuksessa tämän turboahdetun suoraruiskutusmoottorin 125-hevosvoimaisen version CO2-päästöt ovat 114 g/km ja 100-hevosvoimaisen 109 g/km.
  • Euroopassa suunnitellut moottorit otetaan tuotantoon myös yhtiön Craiovan tehtaalla Romaniassa vuoden 2012 alkupuolella. Euroopassa on mahdollista valmistaa jopa 700 000 ja maailmanlaajuisesti jopa 1.3 miljoonaa moottoria vuosittain.

Helsinki, 9.11. 2011 – Fordin pääjohtaja Alan Mulally käynnisti tänään Fordin pienikokoisimman bensiinimoottorin massatuotannon Fordin Kölnin moottoritehtaalla. Kyseessä on 1.0-litrainen EcoBoost-moottori, joka on ensimmäisenä saatavana Euroopassa myynnissä olevaan Focukseen vuoden 2012 alkupuolella.

Focuksessa käytettävän kolmisylinterisen 1.0-litraisen moottorin 125-hevosvoimaisen version CO2-päästöt ovat 114 g/km. Näin alhaisiin lukuisin ei päästä millään Focuksen kilpailijalla. Saman moottorin 100-hevosvoimaisen version CO2-päästöt ovat 109 g/km.

“Uusi 1.0-litrainen EcoBoost kuten myös koko EcoBoost-moottoriperhe näyttelee erittäin merkittävää osaa tuotannossamme tulevaisuudessa”, Mulally kertoo. “Haluumme tarjota asiakkaillemme suorituskykyisiä, polttoainetaloudellisia ja pienipäästöisiä moottoreita EcoBoost-moottorit vastaavat täydellisesti.”

Tilaisuutta kunnioittivat läsnäolollaan Nordrhein-Westfalenin osavaltion pääministeri Hannelore Kraft ja Kölnin pormestari Elfi Scho-Antwerpes. Ford kertoi investoineensa Kölnin tehtaan tuotantolinjan muutoksiin 134 miljoonaa euroa mahdollistaakseen EcoBoost-moottorien tuotannon. Tehtaan 870 työntekijän voimin tullaan uusia moottoreita valmistamaan 350 000 kappaletta vuosittain.

Euroopan tuotantokapasiteetii voi nousta vuositasolla jopa 700 000 yksikköön, kun myös Craiovan tehdas Romaniassa aloittaa EcoBoost-moottorien tuotannon vuoden 2012 alkupuolella. Lähiaikoina tuotantoa laajennetaan myös Euroopan ulkopuolelle. Maailmanlaajuisesti moottoreita voidaan valmistaa vuositasolla jopa 1,3 miljoonaa kappaletta.

Uusi pieni EcoBoost-bensiinimoottori

Uusi EcoBoost-moottori on yhtä tehokas kuin perinteinen 1.6-litrainen bensiinimoottori, mutta se on huomattavasti taloudellisempi ja ympäristöystävällisempi. Moottorin sylinterilohko on vain A4-paperiarkin kokoinen, mutta tehoja löytyy 125 hv ja vääntöä 170 Nm, joten se on tehosuhteeltaan paras Fordin moottori.

Pieni ja tehokas EcoBoost on saatavana eurooppalaiseen Focukseen vuoden 2012 alussa. 125-hevosvoimaisen version polttoaineenkulutus on 5,0 litraa sadalla kilometrillä ja päästöt vain 114 g/km. Myöhemmin sen saa myös C-MAXiin ja B-MAXiin, jonka tuotanto aloitetaan 2012. Saatavuudesta muihin malleihin eri puolilla maailmaa ilmoitetaan myöhemmin.

Moottorin kehittämisestä ovat vastanneet Fordin asiantuntijat eri puolilla Euroopaa. Euroopan Fordin pääjohtajan Stephen Odellin mukaan se onkin todellinen yhteistyön taidonnäyte, jossa yhdistyvät muotoilu, insinööritaito ja tuotanto.

EcoBoost-moottorin tuotanto

Fordin Kölnin tehtaan tuotantolinja on 580 metriä pitkä. Sen varrella on lähes 100 koneistusyksikköä. Käytössä on 55 täysin automatisoitua ja 14 puoliautomatisoitua prosessia. Työntekijät työskentelevät 90 eri työpisteessä.

Ford käyttää alumiiniosien valmistuksessa sellaisia uusia tuotantotekniikoita, joissa on mahdollista käyttää vähemmän jäähdytysnesteitä kuin aikaisemmin. Määrää on saatu laskemaan aiemmasta jopa kahdesta litrasta 4–5 millilitraan komponenttia kohden. Voidaan siis puhua 99 prosentin laskusta, ja sillä on erittäin suuri merkitys valmistuksen hiilijalanjäljelle.

Uuden “kylmätestauksen” ansiosta valmiit moottorit voidaan koekäyttää ilman käynnistystä, jolloin tuotantoprosessin aikainen polttoaineenkäyttö ja sen aiheuttamat CO2-päästöt laskevat 66 prosenttia. Tehtaan pyörittämiseen käytettävä energia tulee kokonaan uusiutuvista energialähteistä. Sähköntarve on tehtaalla tänään loppuvan 4.0-litraisen V6-moottorin valmistukseen verrattuna 66 prosenttia alhaisempi.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.