Vastuullinen Ford huomioi luonnon, perheiden ja ympäröivien yhteisöjen tarpeet - Ford mukana Terveys 2011 -messuilla 21.-23.10.2011

Helsinki, 19.10.2011 - Ford on jo vuosia tehnyt kehitystyötä, jolla autoista ja niiden tuotannosta saadaan yhä turvallisempia, terveellisempiä ja ympäristöystävällisempiä. Muutoksen aikaan saamiseksi on kehitetty uusia moottoreita ja vaihteistoja, uusia polttoainetta säästäviä ja CO2-päästöjä laskevia teknologioita sekä ominaisuuksia, jotka auttavat kuljettajaa muuttamaan ajokäyttäytymistään taloudellisemmaksi. Suomessa Ford tekee vastuullisuustyötä Henry Fordin Säätiön kautta. Säätio on tukenut yli 60 vuotta Suomessa tehtävää tieliikenteen ja tieturvallisuuden tutkimus- ja kehitystyötä.

EU:n tavoitteena on saavuttaa uusien autojen keskimääräinen CO2-päästötaso alle 120 g/km vuoteen 2020 mennessä. Vielä nelisen vuotta sitten Suomessa myytyjen autojen keskipäästöt (CO2) olivat 178 g/km. Nykyisin tuo luku on keskimäärin 143 g/km eli edistys on ollut jo nyt huikeaa. Fordin Suomen mallistossa on useita malleja, joilla päästään reilusti matalampiin päästöihin. Isojen perheautojen luokassa Mondeon Flexifuel-mallin fossiiliset kokonaispäästöt ovat vain 44 g/km, kun käytetään RE85-polttoainetta (St1:n kotimainen jätteistä valmistettu bioetanolipolttoaine). Uuden Focuksen farmarimallisen Flexifuelin hiilijalanjälki on vastaavasti vain 34 g/km.

Tällä hetkellä Fordin Flexifuel-tekniikka ja jätteistä valmistetun RE85-bioetanolin käyttö on yksi tehokkaimmista ja edullisimmista tavoista tehdä autoilusta vähemmän ympäristöä kuormittavaa. Näin pieniä CO2-kokonaispäästöjä ei tässä hintaluokassa saavuteta tällä hetkellä millään muulla tekniikalla.

Vuodesta 2000 Ford on vähentänyt tehtaidensa energiankulutusta yli 27 prosenttia ja CO2-päästöjä 31 prosenttia. Euroopan tehtailla on vedenkulutus pienentynyt 40 prosentilla vuodesta 2003 vuoteen 2008. Euroopan malliston autoissa on lähes 300 osaa, jotka on valmistettu kierrätetyistä materiaaleista. Siten pystytään välttämään jopa 17 000 jätetonnin päätyminen kaatopaikalle vuosittain. Lisäksi monet tehtaistamme toimivat jo täysin ympäristöystävällisellä tuuli- ja vesivoimalla.

Turvallisuutta Suomen teille

Fordin perheautomalliston kaikki autot ovat turvallisuusluokitukseltaan huipputasoisia. Fordin kehittämät ja käyttöönottamat uudet innovaatiot ovat saaneet erityistunnustusta myös turvallisuustestejä suorittavalta Euro NCAP -organisaatiolta. Autoissa on turvallisuusvarusteita, joita aiemmin on nähty vain huomattavasti kalliimmissa autoissa. Esimerkiksi Ford Focuksessa on varoitusjärjestelmä, joka tarkkailee edessä olevaa tietä ja saa auton jarruttamaan, jos se on aikeissa törmätä edessä olevaan ajoneuvoon tai muuhun esteeseen. Toinen uutuus on niin sanottu kaistanpitoavustin, joka ohjaa auton takaisin omalle kaistalleen, jos järjestelmä havaitsee auton ajautuvan pois kaistalta.

Mallistosta löytyy auto erilaisiin tarpeisiin. Ford Fiesta on kätevä kaupunkiauto, jolla pärjää hyvin myös pidemmillä matkoilla. Focuksen monipuolisuus tulee esiin jo siinä, että autosta on saatavana kolme eri korimallia; neliovinen, viisiovinen ja farmari. Ford C-MAX ja Grand C-MAX taipuvat myös monenkokoisten perheiden tarpeisiin. Grand C-MAXista on mahdollista saada myös seitsemänpaikkainen versio. Kaikille Fordin henkilöautoille on myönnetty saksalaisen TÜV Rheinlandin allergiatunnus.

Henry Fordin Säätiö

Fordilla on käynnissä mittavia kansainvälisiä vastuullisuusprojekteja eri puolilla maailmaa. Suomessa tätä työtä tehdään Henry Fordin Säätiön kautta. Säätiö jakaa vuosittain apurahoja moottoriliikenteen ja koneellisen maatalouden opetus- ja tutkimustoimintaan ja on yksi merkittävimpiä autotekniikan apurahojen jakajia maassamme. Kymmenen viimeisen vuoden aikana säätiö on jakanut apurahoja yhteensä yli 2,6 miljoonaa euroa.

Vuosina 2010 ja 2011 Säätiö on osallistunut Loista liikenteessä -kampanjan tukemiseen. Sen puitteissa järjestetään valtakunnallisen liikenneturvallisuusviikon aikana kouluissa tapahtumia neljäsluokkalaisille. Lapset pääsevät tapahtumissa opettelemaan muun muassa heijastimen käytön tärkeyttä ja suojatien käytön merkitystä liikenteessä leikin, pelien ja askartelun avulla.

Tule tutustumaan Fordin messuosastoon halli 6, osasto 6b27.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.