Uusi puhtaampi ja ympäristöystävällisempi Ford Transit tekee omistamisesta edullisempaa

• Uuden sukupolven maailmanlaajuinen 2.2-litrainen Duratorq TDCi -dieselmoottoriperhe tarjoaa erittäin pienet CO2-päästöt ja ne täyttävät viimeisimmän Euro 5 -päästövaatimuksen
  • 100–155 hevosvoimaa, 310–385 Nm:n vääntömomentti, 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto kaikkien moottoreiden yhteydessä sekä entistä vankemmat kytkimet parempaan ajomukavuuteen
  • Älykäs latausjärjestelmä sisältäen jarrutusenergian talteenoton ja edistynyt akunhallintajärjestelmä nyt ensi kertaa Transitissa
  • Uusi ECO-ympäristöpaketti saatavana koko mallistoon, sisältäen Ford Auto-Start-Stop -toiminnon sekä säädettävän nopeusrajoitinjärjestelmän optimaalisen polttoainetehokkuuden takaamiseksi
  • Kaksi uutta versiota Transit ECOneticistä: lyhyellä tai pitkällä akselivälillä, CO2-päästöt vain 173g/km – 8,5 prosenttia pienempi polttoaineenkulutus ja päästötaso alkuperäiseen Transit ECOneticiin verrattuna
  • Entistä pidempi huoltoväli (2 v / 50,000 km)
  • Ruostesuojatakuuta pidennetty 12 vuoteen

HELSINKI 24.8.2011 – Fordin uusi mallivuoden 2012 Transit -valikoima on tämän hetken tehokkain, kestävin ja teknisesti edistynein versio tästä ikonin asemaan yltäneestä hyötyajoneuvosta.

Uusi mallivuoden 2012 Transit tulee Euroopan markkinoille ennen vuoden loppua. Erittäin polttoainetehokkaassa ajoneuvossa on matalat CO2-päästöt, entistä pidempi huoltoväli (2 v / 50 000 km) ja vakiona pidennetty 12 vuoden ruostesuojatakuu. Nämä kaikki tekevät ajoneuvon omistamisesta entistäkin edullisempaa.

Mallivuoden 2012 Transitin suunnittelussa on huomioitu kustannusten jatkuva nousu. Se on ensimmäinen Ford-malli, jossa käytetään uusia maailmanlaajuisia 2.2-litraisia TDCi –moottoriperheen moottoreita. Ne käyttävät vähemmän polttoainetta, mutta ovat silti entistä tehokkaampia, vääntävämpiä (takavetoisten mallien vääntömomentti on jopa 385Nm) ja mukavampia ajaa kaikissa olosuhteissa.

”Uuden mallivuoden 2012 Ford Transit -valikoiman avulla varmistamme, että Transit on jatkossakin paras vaihtoehto hyötyajoneuvon ostajille Euroopassa ja kaikkialla maailmassa”, toteaa Stephen Odell, Chairman and CEO, Ford of Europe. ”Yli 45 vuoden markkinoillaolonsa ja 6,3 miljoonan valmistetun ajoneuvon jälkeen Transit on kuluttajalähtöisen, luotettavan ja kustannustehokkaan hyötyajoneuvon maineessa. Uusimpien muutosten avulla haluamme varmistaa, että Transit on tätä jatkossakin.”

”Ja tämä on vasta alkua. Aikomuksemme on tehdä suuria muutoksia koko hyötyajoneuvoliiketoiminnassamme alkaen loppuvuodesta 2011 aina vuoteen 2014 asti. Lanseeraamme muun muassa paljon uusia tuotteita. Aiomme laajentaa valikoimiamme tuotteilla, joiden avulla laajennumme uusille markkinoille ja hyödynnämme uusia erityismarkkinasegmenttejä. Osana tuotelähtöistä One Ford -strategiaamme aiomme myös parantaa tuotteidemme saatavuutta kaikkialla maailmassa.”

Mahdollisimman taloudellista ja tehokasta kuljetusta toivoville Ford tarjoaa kaksi vaihtoehtoa ECOnetic Transitista - nyt myös ensimmäistä kertaa pitkän akselivälin ja puolikorkean version. Sekä lyhyen että pitkän akselivälin mallit on varustettu huippuluokan ympäristöteknologialla, kuten Ford Auto-Start-Stop -toiminnolla, älykkäällä latausjärjestelmällä sisältäen jarrutusenergian hyödyntämisen ja Fordin edistyksellisellä akunhallintajärjestelmällä. Näin ollen kompakti SWB-malli kuluttaa jopa 8,5 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin aiempi Transit ECOnetic. Malli kuluttaa vain 6,3 litraa sadalla kilometrillä, jos se on varustettu valinnaisella nopeusrajoittimella. NEDC-testisyklillä mitattuna tämä vastaa 173g/km CO2 -päästöjä.

Christine Lund, Ford Transitista vastaava pääinsinööri toteaa: “Polttoainetaloudellisuus ja omistamisen kokonaiskustannukset ovat asiakkaillemme entistä tärkeämpiä. On suuri etu, että voimme tarjota heille johtavaa suorituskykyä yhdistettynä pidempiin huoltoväleihin.”

“Tuomme ensi kertaa markkinoille 12 vuoden ruostesuojatakuun Transitiin. Näin asiakkaamme voivat olla entistäkin rauhallisemmin mielin. Tämä yhdistettynä niihin säästöihin, joita ajajille koituu pidennetyistä huoltoväleistä ja matalammista polttoainelaskuista tekee uudesta Ford Transitista lyömättömän vaihtoehdon.”

Tehokas ja taloudellinen – Uusi 2.2-litrainen Duratorq TDCi -moottorimallisto

Fordin uusi maailmanlaajuiseen käyttöön tuleva 2.2-litrainen Duratorq TDCi -moottori korvaa tämänhetkiset Transit 2.4- ja 2.2-litraiset dieselmoottorit. Tuote on osa Fordin maailmanlaajuista One Ford -tuotantofilosofiaa.

Moottoreita valmistetaan Fordin moottoritehtaalla Dagenhamissa Isossa-Britanniassa ja Fordin ja Otosanin yhteisellä tehtaalla Inönüssa Turkissa. Uutta dieselmoottoria käytetään sekä etu-, taka- että nelivetoisissa Transiteissa ja sitä on saatavana eritehoisena, jotta se täyttäisi erilaisten käyttäjien vaatimukset.

Uudesta etuvetoisesta Transit-mallistosta löytyy 100-, 125- tai 140-hevosvoimaiset mallit. Tehokkaimmassa takavetoisessa mallissa on 155 hevosvoimaa. Vielä vaikuttavampia ovat parannukset vääntömomenttiin: 100-hevosvoimaisessa moottorissa on 310Nm:n vääntö, kun taas 155-hevosvoimaisessa takavetoisessa mallissa on tarjolla 385Nm tarjoten ensiluokkaisen etenemiskyvyn.

Uusissa 2.2-litraisissa Duratorq-moottoreissa on käytössä aiempaa korkeampi paineinen polttoaineen yhteispaineruiskutusjärjestelmä, muuttuvageometrinen turboahdin välijäähdyttimellä sekä muuttuvatilavuuksinen öljypumppu. Lisäksi autossa on Euro 5 –säädösten täyttämiseksi uusittu pakokaasujen takaisin kierrätysjärjestelmä (EGR) ja pinnoitettu nokihiukkassuodatin (cDPF).

Uudessa yhteispaineruiskutusjärjestelmässä on kahdeksanreikäiset pietso-ohjatut suuttimet ja 1800 barin ruiskutuspaine aikaisemman 1600 barin sijaan. Näin aikaansaadaan polttoainesuihkun entistä parempi hajoaminen, erittäin tarkka ruiskutusprosessi, tehokkuuden ja vääntövoiman parantuminen sekä polttoainekulutuksen ja päästöjen merkittävä pieneneminen.

Muuttuva geometrinen turboahdin on standardisoitu kaikkiin 2.2-litraisiin Duratorq TDCi –moottoreihin. Tämän johdosta moottorin imuilman ahtaminen on tarkempaa ja moottorin täytös siten tehokkaampi. Turboahtimen johdesiipien asentoa säädetään elektronisesti ja niiden toiminta-alue on entistä laajempi.

Ford on laskenut puristussuhdetta 17.5:1:sta 15.5:1:n mahdollistaakseen  korkeapaineisen ruiskutusjärjestelmän ja uuden turboahtimen käytön. Näin moottoreista on saatu entistä tehokkaampia ja vääntävämpiä. Pienempi puristussuhde auttaa luomaan myös paremman tasapainon moottoritehon, päästökomponenttien ja palomelun välille. Matalamman puristussuhteen myötä sisään imetty polttoaine-ilmaseos jäähtyy nopeammin. Tämän tasapainottamiseksi moottoriin on asennettu uudet matalajännitteiset metalliset hehkutulpat. Näin voidaan hallita jokaisen yksittäisen sylinterin lämpenemistä ja aikaansaada lämpötilan nopeampi nousu.  Tämän ansiosta myös moottorin kylmäkäynnistys ominaisuudet ovat paremmat.

Uusittu EGR-järjestelmä jäähdyttää kierrätetyn pakokaasun entistä tehokkaammin. Siihen kuuluu uusi imusarja ja keskeisesti sijoitettu imuilmanläppä. Näin aikaansaadaan ahtoilman parempi sylinterikohtainen jakelu ja optimaalinen kaasunvirtaus sekä sylinteritäytös. Nämä toimenpiteet auttavat myös tiukkojen Euro 5 -päästövaatimussäädösten täyttämiseksi. Euro 5-päästövaatimuksen myötä moottorin typenoksidi (NOx) päästöjen alentamisvaatimus on noin 40 prosenttia.

Mallivuoden 2012 Transitissa on myös hyödynnetty useita uusia älykkäitä teknologioita, jotka säästävät polttoainetta:

• Älykäs latausjärjestelmä sisältäen jarrutusenergian hyödyntämisen (Smart Regenerative Charging). Tämä ominaisuus nostaa vaihtovirtageneraattorin tehoa Transitia jarrutettaessa tai hidastettaessa. Se muuttaa ajoneuvon kineettisen energian sähköiseksi energiaksi, ja pienentää näin vaihtovirtageneraattorin aiheuttamaa vastusta moottorissa silloin kun auto kiihdyttää tai kulkee vakionopeutta. Tämä säästää polttoainetta. ”Ilmainen” sähkövirta lataa akkua, joten sitä voidaan hyödyntää myöhemmin sähköjärjestelmän tarpeisiin.
  • Fordin edistyksellinen akunhallintajärjestelmä (Advanced Battery Management System). Järjestelmä valvoo akun latautumista jatkuvasti ja, kun akusta on ladattu yli 80 prosenttia, se "irtikytkee" vaihtovirtageneraattorin pienentääkseen moottorin kuormitusta. Tämä järjestelmä ja älykäs latausjärjestelmä ovat vakiona useimmissa mallivuoden 2012 Transiteissa.
  • Muuttuvatilavuuksinen öljypumppu (Variable Displacement Oil Pump). Uusi öljypumppu tuottaa öljynpainetta vain tarvittavan määrän kuormitustilanteisiin nähden. Sen käyttöaika ja kulutus ovat pienemmät, mikä tekee siitä polttoainetaloudellisemman.
  • Muuttuvatilavuuksinen ohjaustehostimen pumppu (Variable Displacement PAS Pump). Kaikissa takavetoisissa malleissa on uusi muuttuvatilavuuksinen ohjaustehostimen pumppu. Uusi pumppu pienentää virtausmäärää korkeammilla pyörintänopeuksilla, esimerkiksi ajettaessa moottoritiellä, kun tarvitaan paljon matalampia nestevirtausmääriä kuin pysäköitäessä.
  • Alipainepumppu (Vacuum Pump). Etu- ja takavetoisten ajoneuvojen moottorit on suunniteltu lähtökohtaisesti samalla tavoin. Siksi molemmat moottorit hyödyntävät samaa pumppumallia, joka on sijoitettu sylinterikanteen. Pumpun käyttö on suoraan nokka-akselilta, mikä eroaa aiempiin takavetomalleihin. Aiemmin käytössä olleisiin hihnakäyttöisiin malleihin verrattuna uusi pumppumalli sekä vähentää polttoaineen kulutusta että parantaa käyttövarmuutta.

Moottorin melu, värähtely ja ajokarkeus (NVH) -tasot ovat parantuneet selvästi uudistettujen nestevaimennettujen moottoritukien ja upouuden akustisen moottorikannen ansiosta. Sekä turboahdin- että imujärjestelmät on suunniteltu uudelleen häiritsevän melun minimoimiseksi.

“Uusi moottori on hiljaisempi, tehokkaampi ja puhtaampi,” kertoo suunnittelupäällikkö Ian Jenks. ”Uudesta teknologiasta on ollut todellista hyötyä, sillä sen avulla on aikaansaatu parempi tehokkuus, suurempi vääntö ja polttoaineenkulutuksen sekä päästöjen merkittävä väheneminen. Lisäksi dieseleille olennaista palamistapahtumasta aiheutuvaa nakuttavaa ääntä on saatu alennettua”.

Fordin ECO-ympäristöpaketti – kestävän logistiikan seuraava askel

Ford tarjoaa mallivuoden 2012 Transit-ajoneuvon ostajille valinnaisena ECO-ympäristöpaketin, joka on kestävän tavarankuljetuksen seuraava askel. Paketti sisältää Ford Auto-Start-Stop-  sekä 110km/h -nopeusrajoitintoiminnot, jotka on saatavana useimpiin voimansiirtoyhdistelmiin. Järjestelmä sammuttaa moottorin automaattisesti silloin kun auto on joutokäynnillä vaihde vapaalla, kuten punaisissa valoissa, ja käynnistää sen uudelleen, kun ajaja haluaa lähteä liikkeelle. Näin ajoneuvo säästää polttoainetta paikallaan ollessaan.

“Ford Auto-Start-Stopista on todella hyötyä ruuhkaisessa kaupunkiympäristössä. Se toimii täydellisesti yhdessä SureStart® -kaksoisakkujärjestelmämme kanssa,” kertoo järjestelmästä vastaava Chris Pedlar. ”Järjestelmä aktivoituu, kun ajoneuvon vauhti hidastuu ja ajaja kytkee vaihteen vapaalle. Toiminnosta hyötymiseen riittää kaksi sekuntia paikallaan oloa. Järjestelmä on suunniteltu toimimaan jopa nolla-asteen lämpötilassa ja moottorilta vie vain reilu puoli sekuntia käynnistyä uudelleen. Ford Auto-Start-Stop -järjestelmän kehitystyössä on panostettu kestävyyteen ja käytettävyyteen, sillä arvioimme sitä käytettävän satoja tuhansia kertoja Transitin käyttöiän aikana.”

Testien mukaan toiminto säästää jopa neljä prosenttia polttoainetta NEDC-testisyklin mukaan mitattuna – ja muitakin hyötyjä löytyy. ”Auton ollessa pysähdyksissä moottorin käyntiääni katoaa ja niinpä hyvänä puolena on myös ajoneuvon hiljaisempi käyttö. Lisäksi järjestelmässä on Stall Recovery –ominaisuus, joka käynnistää moottorin nopeasti uudelleen pelkkää kytkintä painamalla, jos moottori vahingossa sammahtaa,” lisää Pedlar.

Uusi Ford Transit  ECOnetic – kaikkien aikojen taloudellisin Transit

Kun Ford lanseerasi Transit ECOneticin vuonna 2009, se asetti samalla uuden standardin auton polttoainetaloudellisuudelle suhteessa mataliin CO2-päästöihin. Nyt kolmen vuoden jälkeen Ford nostaa rimaa jälleen.

Osana mallivuoden 2012 Transit -valikoimaa Ford lanseeraa kaksi uutta etuvetoista versiota Transit ECOneticista. Niissä on hyödynnetty kaikkia uusia polttoainetehokkuutta edistäviä teknologioita edullisesta hinnasta tinkimättä.

Valikoimaan kuuluu matalakattoinen, lyhyen akselivälin ja 100 hevosvoiman FT280 ECOnetic, jonka polttoainekulutus on 8,5 prosenttia edellistä mallia matalampi. Yhdistettynä Fordin vallinnaiseen 100 km/h -nopeusrajoittimeen, auton polttoaineenkulutus voi olla jopa vain 6,3 litraa sadalla kilometrillä. Tämä vastaa 909 litran polttoainesäästöjä 150 000 kilometrin matkalla edelliseen malliin verrattuna. CO2-päästöjen keskiarvo on 173g/km tai 178g/km ajoneuvoissa, joihin ei ole asennettu valinnaista nopeusrajoitinta.

Lisäksi valikoimaan kuuluu ensimmäistä kertaa 125-hevosvoimainen ja pitkän akselivälin puolikorkea FT350 ECOnetic. Sen keskimääräiset CO2-päästöt ovat vain 189g/km ja polttoaineenkulutus 7.2 litraa/100km, yhdistettynä erinomaiseen kuorman kantokykyyn. Verrattuna tämänhetkiseen 115-hevosvoimaiseen ja pitkän akselivälin puolikorkeaan malliin, uusi ECOnetic käyttää luokiteltujen polttoainetaloudellisuuslukujen perusteella 1875 litraa edellistä mallia vähemmän dieseliä 150 000 kilometrin matkalla.

“Edellisen Transit ECOneticin polttoaineenkulutus ja CO2-päästöt olivat 11 prosenttia normaalia matalammat. Nyt uudessa Transit ECOnetic FT280:ssa ne ovat sitäkin 8,5 prosenttia pienemmät,” kertoo Christine Lund. ”Nämä ovat isoja edistysaskeleita.”

Sekä ECOneticissä että kaikissa tonniluokan Transit-malleissa on matalan vierintävastuksen Conti Vanco Eco-renkaat, kun taas Conti Vanco 2 on standardina kaikissa kaksitonnisissa malleissa. Tämä pienentää maailman todellista polttoaineenkulutusta keskimäärin kahdella prosentilla.

“Joidenkin asiakkaiden mukaan nopeusrajoitin on hyvä toiminto polttoainetaloudellisuuden parantamiseen, mutta se olisi myös hyvä pystyä kytkemään pois päältä tietyissä ajotilanteissa,” toteaa Christine Lund. ”Uuden valinnaisen ECO-ympäristöpaketin myötä Fordin Auto-Start-Stop –toiminto ja nopeusrajoitin ovat automaattisesti päällä auton startatessa, mutta ne voi nyt myös halutessaan kytkeä pois päältä.”

Kaikissa Transit-malleissa entistä paremmat kuusivaihteiset manuaalivaihteistot

Lisätehon ja vääntömomentin mahdollisimman tehokkaaksi hyödyntämiseksi kaikissa mallivuoden 2012 Ford Transit -ajoneuvoissa on nyt 6-nopeuksinen manuaalivaihteisto. Vaihteistojen synkronointia on parannettu entisestään ja kokonaisvälityksiä pidennetty.

Etuvetoisessa Transitissa on uusi versio kuusivaihteisesta VMT6-vaihteistosta. Sen perussuunnittelu on samanlainen kuin Ford Mondeossa käytetyssä vaihteistossa. Uusittu vaihteisto tarjoaa entistä henkilöautomaisemman tuntuman vaihtamistapahtumiin. Vaihteiden välitykset on räätälöity tarjoamaan paras mahdollinen suorituskyky ja polttoainetaloudellisuus kaikissa olosuhteissa: liikkeellelähdössä, vedettäessä ja korkeammilla nopeuksilla ajettaessa.

“Analysoimme tämänhetkisen VMT6:n jokaisen komponentin ja pyysimme asiakkailtamme palautetta. Tuloksena on upouudet ratassarjat,” toteaa manuaalivaihteistoihin erikoistunut Duncan Metcalfe. ”Olemme synkronoineet ykkös- ja kakkosvaihteet niin, että vaihtaminen on nyt vaivattomampaa. Merkittävin ero on kuitenkin se, että välitystä on voitu hieman pidentää, mikä auttaa vähentämään moottorin melua, värähtelyä ja ajokarkeutta, sekä pienentämään polttoaineenkulutusta ja CO2 -päästöjä. Vaihtotapahtumien ja auton ajettavuuden näkökulmasta auto on hyvin saman tuntuinen kuin Mondeo.”

Ford on myös kehittänyt takavetoisten Transitien tämänhetkistä kuusivaihteista MT82-vaihteistoa luotettavammaksi. Ensimmäinen vaihde on pintakäsitelty uudella menetelmällä kestävyyden parantamiseksi, kuudennen vaihteen laakerointia on vahvistettu edelleen ja huohotinjärjestelmä sijoitettu uudelleen siten, että autolla voi ajaa 600mm syvyisessä vedessä. Polttoainetaloudellisuuden ja ajokäytöksen viimeistelyksi tarjolla on 3.31:1 suhteinen perävälitys tiettyihin moottori/vaihteisto-yhdistelmiin.

Molempien vaihteistojen välitysmuutokset pienentävät suurempien nopeuksien pyörintä-nopeuksia merkittävästi. Ne ovat nyt 650 kierrosta minuutissa matalammat tämänhetkiseen 5-vaihteiseen verrattuna, ja 250 kierrosta minuutissa matalammat nykyiseen 6-vaihteiseen verrattuna. Tämä alentaa melutasoa ja parantaa polttoainetaloudellisuutta edelleen.

“Molemmat uudet kuusivaihteiset vaihteistot ovat parantuneet huomattavasti,” toteaa Metcalfe. ”Vaihteistot on testattu testipenkeissä "täystuhoon" kuormittaen jotta voidaan varmistaa kaikkien vaihteiden käyttövarmuus. Olemme myös merkittävästi parantaneet viimeistelyä ja lisäksi NVH-tasoja on alennettu vaihdevaijereiden uudelleen suunnittelulla.”

Hinaus, mäkilähdöt ja raskaiden kuormien kanssa ajaminen on nyt myös uudessa Transitissa entistä helpompaa. Tähän on päästy kytkinlevyn halkaisijaa suurentamalla ja uudentyyppisen kaksoiskerroksisen kitkapinnoitteen käyttöönotolla. Sekä etu- että takavetoisissa autoissa on nyt segmentin suurimmat kytkinlevyt, halkaisijoiltaan 258mm ja 273mm. Näin varmistetaan kestävyys myös rankimmissa ajo-olosuhteissa.

Kaikissa vuoden 2012 Transit -pakettiautoissa ja Kombeissa, jotka on varustettu kaksoismassavauhtipyörällä, on myös vakiona käyttövoiman momentinrajoitin.

Kestävä – luotettavuutta pitkällä ajoiällä

Mallivuoden 2012 Ford Transit on suunniteltu kestämään vuosia vaikeissakin ajo-olosuhteissa. Ford pidentää ruostesuojatakuuta kahdeksasta kahteentoista vuoteen uusissa Transiteissa parantamalla ajoneuvon pohjan suojausta.

Tuloksena mallivuoden 2012 Transitin etu- ja sivukynnyksissä, pohjan pitkittäisosissa, poikittaisosissa, takapyörän aukoissa ja muissa pohjan osissa on ylimääräinen sinkkigalvanointi.

“Korin ruostumisen suurin syy on tiesuola,” toteaa hyötyajoneuvojen laadusta vastaava insinööri Ray Eyles. Lisäämme korin alaosaan paksun metallipinnoitteen pidentääksemme ajoneuvon käyttöikää. Kaikkiaan vuoden 2012 malleissa on noin tuhat eri osaa, jotka hyötyvät metallipinnoituksesta.”

Ford on investoinut 8 miljoonaa dollaria Southamptonissa ja Kocaelissa sijaitsevien tehdaidensa kalustoon ja varustukseen aikaansaadakseen parannuksia luotettavuudessa. Kuten Fordin kaikki autot, Transitia on testattu erittäin haastavissa olosuhteissa.

“Jatkamalla ruostesuojatakuuta 12 vuoteen parannamme paitsi asiakkaidemme mielenrauhaa myös ajoneuvon jäännösarvoa. Lisäksi auton omistamisen kustannukset laskevat,” toteaa Eyles.

Pidemmät huoltovälit laskevat omistamisen kustannuksia edelleen. Uusien Transit-mallien huoltovälit ovat korkeintaan 50 000 kilometriä, tai joka toinen vuosi.

Sisäiset laskelmat ovat osoittaneet, että säännöllisen huollon vuosittaisia kustannuksia voidaan tietyillä markkinoilla laskea merkittävästi tämänhetkiseen Transit-malliin verrattuna. Säästöt ovat suuruudeltaan noin 25–40 prosenttia mallista riippuen.

Joustava – Transit on suunniteltu asiakkaan tarpeisiin

Ford Transit tunnetaan monipuolisuudestaan. Uudessa vuoden 2012 mallissa on säilytetty sama joustavuus kuin mitä ajajat tuotemerkiltä odottavat. Vuoden 2012 Ford Transit on ainoa täysikokoinen pakettiauto, josta on saatavilla sekä etu-, taka- että nelivetomalli samalla korilla.

Kattava Transit-mallisto antaa asiakkaille mahdollisuuden valita juuri oikea ajoneuvo omiin tarpeisiinsa. Valikoima sisältää seuraavat mallit:

• Pakettiauto (kolme akselivälipituutta, neljä pituusvaihtoehtoa, kolme eri kattokorkeutta, tavaratilaltaan 6.5:stä 14.3:een kuutiometriin (SAE), ja kokonaismassaltaan 2,5–4,6 tonnia
  • Kombi/Tourneo (kolme akselivälipituutta, kolme eri kattokorkeutta, istumapaikkamäärältään 2–9 istumapaikkaa)
  • Bussi (istumapaikkamäärältään 13–17 istumapaikkaa)
  • Single Cab (kolme akselivälipituutta, mahdollisuus pidennettyyn runkoon; avolavalla tai ilman; ykkös- tai paripyörillä kantavuudesta ja versiosta riippuen; kokonaismassaltaan 3–4,6 tonnia)
  • Double Cab (kaksi akselivälipituutta, mahdollisuus pidennettyyn runkoon; avolavalla tai ilman; ykkös- tai paripyörillä kantavuudesta ja versiosta riippuen; kokonaismassaltaan 3–4,6 tonnia)

Vuoden 2012 uutena vaihtoehtona on kaksitonninen, 100-hevosvoimainen ja väännöltään 310Nm:n etuvetoinen malli. Se on tarkoitettu ajajille, jotka haluavat autoltaan normaalia suurempaa kantavuutta, mutta eivät tarvitse takavetomallien tarjoamaa vetokykyä. Tämä uusi etuvetomalli on yhtä tehokas ja siinä on yhtä suuri vääntövoima kuin vastaavassa takavetomallissa. Uusi etuvetoinen moottori on siten täysin soveltuva 330 tai 350 GVM Transitin voimanlähteeksi.

Ford tekee myös joillakin markkinoilla pieniä muutoksia M2-luokan Transit -minibussimallistoonsa täyttääkseen eurooppalaisen lainsäädännön vaatimukset. Näitä ovat muun muassa tiettyihin malleihin tulevat varauloskäynnit, lisäsammuttimet ja muunnellut istuinjärjestelyt.

Ulkoisesti vuoden 2012 Transitit erottuvat helposti etusäleikön uuden hopeisen kiiltävän värisävyn ja uusien sinisävyisin numeroin kirjailluin mallisarja/teho -merkkien ansiosta. Kuten ennenkin, asiakkailla on mahdollisuus valita yksi neljästä varustetasosta – Transit ECOnetic, Transit Trend, Transit Limited tai Transit SportVan.

Transit Trend –malleissa on vakiona korkealuokkainen varustelu ja ominaisuudet, kuten ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä mäkilähtöavulla, kauko-ohjattava keskuslukitus, sähkötoimiset ikkunat ja lämmitettävät peilit, lämmitettävä tuulilasi, ilmastointi, vakionopeudensäädin, polttoainekäyttöinen lisälämmitin kellolaitteella ja Ford CD Radio AUX-in-pistokkeella.

Transit Limited -malleissa on kiinnitetty huomiota ajoneuvon ulkoiseen tyylikkyyteen. Näistä malleista löytyy myös vakiona lisäominaisuuksia kuten kevytmetallivanteet ja velour/kangasverhoilu lisämukavuuden ja ensiluokkaisen ajokokemuksen takaamiseksi. Lisäksi autossa on korinväriset etu- ja takapuskurit, ajotietokone, murtohälytin ja tuulilasinpyyhkijöiden sadetunnistin. Sokerina pohjalla on Transit Sport ainutlaatuisella korimuotoilullaan ja 18 tuuman kevytmetallivanteilla ja 235/45-renkailla.

Kaikki vuoden 2012 mallit ovat saatavana kolmena eri metallivärisävynä – Dark Micastone, Mars Red ja Midnight Sky.

Mukava – rentoon työpäivään

Ford Transit on voittanut lukuisia palkintoja sisätiloistaan ja älykkäistä, ajamista helpottavista ominaisuuksistaan. Viimeisin suunnittelutyö on jatkoa näille ominaisuuksille.

Ensiluokkainen Sony ICE -järjestelmä on saatavilla mallivuoden 2012 Transitiin äänentoiston parantamiseksi. Järjestelmään kuuluu mm. DAB-radio, USB-paikka, Bluetooth-ääniohjaus ja Bluetooth Audio Streaming, sekä päivitetyt Sony-kaiuttimet.

Järjestelmässä on erinomainen äänenlaatu ja se tarjoaa entistä kattavamman valikoiman radioasemia. USB-liitettävyyden myötä digitaalisen musiikkisoittimen voi liittää ajoneuvon äänentoistojärjestelmään ja sitä on helppo ohjailla ICE-säädinten avulla. Lisäksi asiakkaat voivat valita viisituumaiselle värinäytölle satelliittinavigointijärjestelmän.

Ford on vakioinut nyt myös Quickclear-tuulilasin koko mallivuoden 2012 Transit -mallistoon. Tämä helpottaa jään poistamista tuulilasista kylmissä olosuhteissa. Muihin hyödyllisiin ominaisuuksiin kuuluu peruutuskamera, joka helpottaa peruuttamista ja perävaunun kiinnittämistä.

Mallivuoden 2012 Transitissa on myös mäkilähtöapu, joka estää autoa rullaamasta taaksepäin mäkilähtötilanteissa. Se hyödyntää kuljettajan tuottamaa painetta jarrutusjärjestelmään ajoneuvon paikallaan pitämiseen jarrun ylösnoston jälkeen. Järjestelmä tarjoaa siten kahden ja puolen sekunnin viiveen kuljettajalle siirtää jalkansa jarrulta kaasupolkimelle.

Nämä ominaisuudet tekevät Transitista helpomman ja turvallisemman ajaa. Silti parannukset eivät lopu tähän. Sisätilan akustiikka on uudessa Transitissa parempi kuin koskaan. Kojelaudan äänieristys, lattia-, astuinkynnysten ja kattoverhoilumateriaalit on suunniteltu uudestaan ohjaamomelun ja ohjaamoon välittyvän tärinän vähentämiseksi. Nämä muutokset yhdessä moottoriviimeistelyn kanssa takaavat, että mallivuoden 2012 Transit on kaikkien aikojen mukavin Transit.

HUOM! Tekniset tiedot löydät liitteenä olevasta word-dokumentista

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.