M-Sport Ford Puma Rally1 -kilpa-auto ensiesittelyssä Fordin uudella videolla

M-Sport Ford Puma Rally1 -kilpa-auto ensiesittelyssä Fordin uudella videolla

Uusi M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1 -kilpa-auto on esitelty ensimmäistä kertaa Fordin uudella videolla, 1 Video on kuvattu kokonaisuudessaan Romaniassa Fordin Craiovan tehtaalla, jossa on valmistettu Ford Pumaa vuodesta 2019 alkaen.

Tehtaan tuotantolinjalta rullasi tällä viikolla ulos miljoonas Ford-malli.

Vauhdikkaan videon englanninkielinen nimi on ”Ford Puma Hybrid Rally1 Gatecrashes the Party”, ja siinä Ford Puma Rally 1 -auto ilmestyy kuokkavieraaksi tehtaan juhliin. Auton ratissa tekee stunttitemppuja M-Sport Ford World Rally Teamin kuljettaja Adrien Fourmaux. Muut videolla esiintyvät näyttelijät ovat Fordin työntekijöitä.

Uusi ja jännittävä aikakausi WRC:lle

Uusi M‑Sport Ford Puma Rally1 on menestyksekkään Ford Fiesta WRC -auton seuraaja. Fiesta varmisti tallille kolme WRC-titteliä vuonna 2017 tapahtuneen esittelynsä jälkeen.

”Elokuvan tekeminen tehtaassa, jossa Pumaa valmistetaan päivittäin, on paras tapa juhlia M-Sportin ja Fordin uskomatonta työtä Puma Hybrid Rally1 -auton kehittämisessä. Olemme onnistuneet tekemään tiiviissä yhteistyössä Craiovan tehtaan työntekijöiden kanssa videon, joka merkitsee uuden ja jännittävän aikakauden alkua WRC:lle”, sanoo Richard Millener, M-Sport Ford World Rally Teamin tallipäällikkö.

MSport Ford Puma Rally1 – lisää suorituskykyä sähkömoottorista

Fordin ensimmäisessä sähköistetyssä kilpa-autossa on seuraavan sukupolven hybridivoimalinja, joka ottaa talteen energiaa jarrutettaessa ja auton rullatessa ja varastoi sen 3,9 kWh akkuun. Energiaa käytetään tehostamaan palkitun 1.6-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin suorituskykyä 100 kW tehoisen sähkömoottorin tuottamilla jopa kolme sekuntia kestävillä tehopiikeillä.

M‑Sport Ford Puma Rally1 -auton sähköistettyä voimansiirtoa voi myös käyttää puhtaasti sähköllä ajamiseen kaupungeissa ja huoltoalueilla sekä valituilla osuuksilla erikoiskokeiden välissä. Akkua voi ladata ulkoisesta virtalähteestä tietyillä huoltopaikoilla. Latausaika on noin 25 minuuttia. 95 kg painava hybridijärjestelmä on neste- ja ilmajäähdytteinen ja sijoitettu erittäin vahvaan koteloon, joka kestää irtokappaleiden iskuja ja G-voimien vaikutusta mahdollisessa onnettomuustilanteessa.

Craiovassa valmistettu jo miljoona Fordia

Craiovan tuotantolinjalta valmistunut miljoonas auto on Desert Island Blue -värinen Puma ST-Line EcoBoost Hybrid 155 hv.

Ford saavutti miljoonan auton virstanpylvään 12 vuotta sen jälkeen, kun yhtiö aloitti autojen valmistuksen Romaniassa vuonna 2009. Tehtaalla valmistettuja Ford-malleja ovat Transit Connect, B-MAX, EcoSport ja vuodesta 2019 alkaen Puma.

Investointeja tulevaan tuotantoon

Aiemmin tänä vuonna Ford ilmoitti investoivansa 300 miljoonaa dollaria (noin 267 000 euroa) Craiovan tehtaaseensa, jossa aloitetaan vuonna 2023 uuden hyötyajoneuvomallin valmistus. Mallista on tulossa vuonna 2024 myös täyssähköinen versio – ensimmäinen Romaniassa valmistettava täyssähköinen automalli.

Ford on investoinut Romanian tuotantolaitokseen lähes 2 miljardia dollaria ( lähes 1,8 miljardia euroa) sen jälkeen, kun yhtiö osti tehtaan vuonna 2008. Tehtaalla on muun muassa yli 600 robottia parantamassa valmistusprosessin tehokkuutta ja laatua. Craiovassa työskentelee noin 6000 henkilöä.

Katso video tästä:

# # # #

1 Video on kuvattu valvotuissa olosuhteissa suljetulla alueella, kuskina ammattikuljettaja. Älä yritä tehdä vastaavaa itse. Aja aina vastuullisesti ja noudata paikallisia tieliikennemääräyksiä ja -lakeja.

Ford Motor Company on globaali yhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa. Yhtiö suunnittelee, valmistaa, markkinoi, huoltaa Ford-merkin alla henkilöautoja, kuorma-autoja, SUV-autoja ja sähköautoja sekä ylellisiä Lincoln-henkilöautoja. Lisäksi yhtiö tarjoaa rahoituspalveluita Ford Motor Credit Companyn kautta ja tavoittelee johtavia asemia sähkötoimisissa ratkaisuissa, autonomisissa autoissa ja liikkuvuusratkaisuissa. Ford työllistää noin 188 000 henkilöä maailmanlaajuisesti. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista sekä Ford Motor Credit Companysta löytyy osoitteesta www.corporate.ford.com

Ford of Europe valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 maassa. Sen palveluksessa työskentelee noin 43 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 55 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 14 tehdasta, joista 10 Ford omistaa kokonaan tai on enemmistöomistaja ja 4 on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 – samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto aloitettiin Euroopassa vuonna 1911.

Oy Ford Ab on vuonna 1926 perustettu Ford-merkkisten henkilöautojen ja hyötyajoneuvojen sekä varaosien maahantuoja ja tukkumyyjä, ja työllistää Suomessa noin 40 työntekijää. Ford-jälleenmyyjäverkosto on kattava. Täyden palvelun Ford-liikkeitä on 36, minkä lisäksi asiakkaita palvelee 22 korjaamoa.