Fordin säädettävästä ajonopeusrajoittimesta tuli yksi halutuimmista ominaisuuksista Euroopassa nopeusvalvontakameroiden lisääntymisen myötä

• Fordin tekniikka, joka mahdollistaa ajoneuvon maksiminopeuden rajoittamisen, on Fordin yksi suosituimmista kuljettajaa opastavista ominaisuuksista.
  • Viime vuonna yli 220 000 Euroopassa myydyssä Fordissa oli varusteena säädettävä ajonopeusrajoitin. Näistä 86 prosenttia oli Mondeoita, 85 prosenttia S-MAX- ja 83 prosenttia Kuga-malleja.
  • Säädettävä ajonopeusrajoitin auttaa kuljettajaa ajamaan nopeusrajoituksien mukaan ja välttämään ylinopeussakkoja. Nopeusrajoittimen avulla maksiminopeus voidaan asettaa välille 15−170 km/h. Ominaisuuden voi ohittaa väliaikaisesti esimerkiksi ohitustilanteessa painamalla kevyesti kaasupoljinta.

HELSINKI 10.4.2012 – Hevosvoimat, auton hyvä käsiteltävyys ja edistyneet teknologiat ovat autonostajan yleisimpiä mielenkiinnon kohteita. Nopeusvalvontakamerat, joita nousee Euroopan teiden varsille kuin sieniä sateella, ovat aiheuttaneet sen, että ajonopeusrajoittimet ovat yllättäen nousseet Ford-mallien yhdeksi suosikkiominaisuudeksi.

Fordin säädettävä ajonopeusrajoitin mahdollistaa auton maksiminopeuden säätämisen. Ominaisuus auttaa vähentämään ylinopeussakkojen saamisriskiä, kun nopeusrajoitusta ei tule vahingossa ylittäneeksi. (Klikkaa liitteenä olevasta word asiakirjasta tästä teknologiavideoon).

Euroopassa yli 220 000 viime vuonna myydystä Fordista löytyy ajonopeusrajoitin, mikä tarkoittaa sitä, että enemmän kuin joka toinen kuljettajaa avustava ominaisuus oli juuri säädettävä ajonopeusrajoitin.  86 prosenttia Mondeon, 85 prosenttia S-MAXin ja 83 prosenttia Kugan ostajista valitsi tämän ominaisuuden autoonsa.

”Ominaisuus auttaa kuljettajaa rajoittamaan ajoneuvon nopeutta yhdellä napinpainalluksella”, sanoo Torsten Wey, Euroopan Fordin tekninen asiantuntija. ”Nopeusrajoituksen ylittämiseen tarvitaan vain hetkellinen keskittymisvirhe. Fordin säädettävä ajonopeusrajoitin tuo autoilijalle mielenrauhaa.”

Säädettävä ajonopeusrajoitin esiteltiin vuonna 2010. Se antaa autoilijalle mahdollisuuden asettaa auton maksiminopeus välille 15−170 km/h. Jos itse säädetty nopeusraja ylittyy, polttoaineen syöttö moottoriin vähenee ja ajoneuvon vauhti hidastuu.

Euroopassa on arviolta 35 000 nopeusvalvontakameraa. Yksistään Isossa-Britanniassa yhtä autoilijaa viidestä on sakotettu nopeusvalvontakameran avulla vuodesta 1996 lähtien. Vuosina 2008−2009 Ison-Britannian nopeusvalvontakamerat toivat autoilijoille 87 miljoonan punnan edestä sakkoja.

Suomessa nopeusvalvontakameratolppia löytyy noin 900 kappaletta. Vuonna 2010 poliisin haltuun tuli 500 000 kuvaa, joista noin 400 000 aiheutti jonkin asteisia seuraamuksia. Suomen valtiolle kameratolppien tuoma sakkotulo oli noin 10 miljoonaa euroa.

Ranskassa on 1 895 kiinteää ja 933 siirreltävää nopeusvalvontakameraa, ja valtio ottaa käyttöön 1 000 kameraa lisää vuoden 2012 loppuun mennessä. Italiassa on 5 636 kiinteää nopeusvalvontakameraa ja lisää asennetaan koko ajan.

”Säädettävä ajonopeusrajoitin on nyt saatavilla suurimpaan osaan autoista, joita valmistamme. Kysyntä todistaa sen, että ominaisuus on arvostettu”, Wey lisää. ”Jos asetat autosi maksiminopeuden, sinun ei tarvitse katsoa jatkuvasti nopeusmittaria.”

Tulevaisuudessa ajonopeusrajoitin tulee seuraaviin Fordin malleihin: Galaxy, Focus, C-MAX ja Grand C-MAX.

Säädettävä ajonopeusrajoitin – toimintamekanismi

• Kuljettaja aktivoi ominaisuuden käyttämällä ohjauspyörässä olevaa kytkintä.
  • Nopeusrajoitusta voi nostaa tai laskea 5 km/h kerrallaan.
  • Ominaisuus rajoittaa tasaisesti polttoaineen syöttöä moottoriin, kun etukäteen asetettu maksiminopeus on saavutettu.
  • Jos auton vauhti kiihtyy nopeasti esimerkiksi jyrkässä alamäessä, järjestelmä varoittaa tilanteesta äänellä ja visuaalisilla merkeillä.
  • Jos kuljettaja haluaa ottaa auton nopeuden omaan hallintaansa ja ajaa ylinopeutta, ominaisuuden voi kytkeä väliaikaisesti pois päältä painamalla kaasupoljin pohjaan.

Lisätietoja: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 3517 0123, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.