Fordilla kolme sähköautoa Euroopan markkinoilla vuoden 2014 loppuun mennessä

Fordilla kolme sähköautoa Euroopan markkinoilla vuoden 2014 loppuun mennessä

• Ford tuo markkinoille kolme sähköautoa vuoden 2014 loppuun mennessä
  • Ensi vuonna lanseerataan C-MAX Energi ladattava hybridi ja Mondeo Hybrid, Focus Electric -täyssähköauton tuotanto alkoi kesällä ja toimitukset alkavat ensi viikolla
  • Fordin teettämän kyselyn mukaan valtaosa eurooppalaisista on huolissaan ympäristöstä, mutta eivät tiedä miten toimia ympäristöystävällisemmin
  • 54 prosenttia kyselyyn vastanneista on sitä mieltä, että ilmastonmuutos on suurin yksittäinen maailmaa raastava ongelma, 52 prosentin mielestä elämä ilman autoa olisi mahdotonta ja 38 prosenttia ei tiedä, miten elää ympäristötietoisemmin
  • Kyselyn mukaan 72 prosenttia vastaajista uskoo, että sähköautot ovat ympäristön kannalta parempi vaihtoehto ja 28 prosenttia voisi harkita sähköauton ostamista

Helsinki, 5.9.2013 – Ford Motor Companyn kolme sähköautoa saapuu eurooppalaisten jälleenmyyjien liikkeisiin vuoteen 2014 mennessä. Ne täydentävät yhtiön polttoainetaloudellisilla bensiini- ja dieselmoottoreilla varustettujen autojen mallistoa.

Ensi vuonna markkinoille tulevat uusi C-MAX Energi ladattava hybridi ja Mondeo Hybrid. Myynnissä on jo nyt Ford Focus Electric, täysin päästötön sähköauto, joka valmistetaan Fordin Saarlouisin tehtaalla Saksassa.

“Ford hyödyntää maailmanlaajuista kokemustaan ja osaamistaan tuodessaan markkinoille joukon sähköautoja, jotka antavat asiakkaille lisää valinnanvapautta heidän miettiessään ympäristöä”, sanoo Barb Samardzich (Vice President, Product Development, Ford of Europe). “Eurooppalaiset asiakkaat ovat syvästi huolissaan ympäristöstä ja lisääntyvässä määrin näkevät sähköautojen olevan tapa tasapainottaa niitä ongelmia, jotka liittyvät auton omistamiseen.”

Ford on maailman toiseksi suurin hybridiautojen valmistaja, ja sen osuus sähköautomarkkinoista on nelinkertaistunut Yhdysvalloissa viimeisen vuoden aikana. Yhtiö ilmoitti taannoin, että kesäkuuhun mennessä sen sähköautoja oli myyty noin 46 000 kappaletta, mikä on yli 400 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.

Fordin sähköautomallistoon kuuluvat:

• Focus Electric -täyssähköauto, jossa on sähkömoottori ja litium-ioni-akku. Moottorin teho on 107 kW (145 hv), huippunopeus 137 km/t:ssa ja toimintasäde 162 km. Integroidulla 6,6 kW:n laturilla 23 kWh:n nestejäähdytetty litium-ioni-akku latautuu 3–4 tunnissa, kun sitä ladataan 32A virran voimakkuudella sähköverkosta (230V)*.
  • C-MAX Energi, joka on Fordin ensimmäinen tuotantoon otettu ladattava hybridi. Siinä on hybriditeknologian lisäksi 7,6 kWh:n litium-ioni-suurjänniteakku. Sen CO2-päästöissä tähdätään alle 50 grammaan kilometriä kohden ja täysin sähkökäyttöisenä sen toimintasäde on yli 30 km. Täyteen lataus kestää alle kolme tuntia.
  • Fusion Hybrid, jossa on sekä polttomoottori että sähkömoottori ja akku. Auton toimintasäde sähkökäyttöisenä on jopa 136 km. Polttomoottori ottaa ohjat, kun virtaa tarvitaan enemmän ja se lataa samalla akkua. Sähkövoimaa käytetään liikkeellelähtöön ja hitaammissa nopeuksissa. Fusion Hybrid on Euroopassa Mondeo Hybrid. Tavoitteena on, että sen polttoaineen kulutus olisi alle 4,5 l/100 km ja CO2-päästöt alle 99 g/km.

Ford Focus Electric ja C-MAX Energi ladattava hybridi ovat jo käytössä Kölnissä osana 13,2 miljoonan euron tutkimusprojektia, jolla selvitetään sähköautojen infrastruktuuria.

Fordin Euroopan sähköautomallisto täydentää yhtiön polttoainetaloudellisten bensiini- tai dieselautojen mallistoa, johon kuuluvat:

• Focus ECOnetic, jonka polttoaineen kulutus on 3,4 l/100 km ja päästöt 88 g/km**
  • Focus 1.0 EcoBoost 100 hv, joka tulee saataville ensi vuoden alussa ja jonka päästöt ovat alle 99 g/km ja polttoaineen kulutus 4,3 l/100 km.
  • Fiesta, jonka mallistoon kuuluu seitsemän moottoria, joiden kaikkien päästöt ovat alle 100 g/km.
  • Focus 1.6 EcoBoost Flexifuel, jolla voidaan ajaa suomalaisittain kotimaisella biojätteestä valmistetulla korkeaseosetanolilla, joka säästää 80 % fossiilista polttoainetta ja näin saavuttaa 27 g/km hiilijalanjäljen.

1.0 litran EcoBoost-moottorissa on suoraruiskutus, turboahdin ja muuttuva venttiilien ajoitus, joilla polttoaineen kulutus on saatu alhaisemmaksi ilman, että se vaikuttaa auton tehoihin. Moottori on valittu Vuoden Moottoriksi sekä 2012 että 2013.

Fordin teettämä kysely osoittaa, että suurin osa eurooppalaisista on huolissaan ympäristöstä ja että ilmastonmuutos on maailman suurin ongelma tällä hetkellä. Monet vastaajista eivät tiedä, miten elää vihreämmin, useimmat omistavat auton ja merkittävä enemmistö pitää sähköautoja ympäristön kannalta parempana vaihtoehtona. Kyselyyn osallistui 6 000 vastaajaa.

Kyselyn toteutti Fordin toimeksiannosta The Futures Company. Ford tilasi kyselyn ymmärtääkseen paremmin yleistä mielipidettä ja asenteita autoiluun liittyen. Tulosten mukaan:

• 72 prosenttia uskoo sähköautojen olevan parempia ympäristön kannalta.
  • 54 prosenttia uskoo ilmastonmuutoksen olevan suurin yksittäinen maailmaa raastava ongelma tällä hetkellä.
  • 52 prosenttia sanoi, että heidän elämänsä olisi mahdotonta ilman autoa.
  • 38 prosenttia ei tiennyt, miten elää ympäristötietoisemmin.
  • 28 prosenttia voisi harkita sähköauton hankkimista.
  • 23 prosenttia haluaa muuttaa matkustustapojaan vihreämmäksi.

Ford valmisti ensimmäisen sähköautonsa tasan 100 vuotta sitten, kun se rakensi sähköautoversion T-mallista. Henry Fordin ja Thomas Edisonin projektia luoda “edullinen ja käytännöllinen… sähköauto” hankaloitti sen ajan huono akkuteknologia.

“Fordilla on vahva perinne valmistaa innovatiivista teknologiaa ja tuoda se mahdollisimman monien ihmisten käyttöön. Sillä on nyt tarjota asiakkailleen alan laajin mallisto päästöiltään alle 100 g/km autoja”, Samardzich sanoo.

* Latausaika vaihtelee auton käytöstä ja ulkoilman lämpötilasta riippuen. Keskimääräiset latausajat perustuvat ulkopuolisiin tekijöihin, kuten ajotyyliin, lisävarusteiden käyttöön esim. ilmastointi, akun lataustilanteeseen ja lämpötilaan. Latausajat vaihtelevat sähköverkosta riippuen. Ilmoitetut toimintasäteet sähköautotoiminnolla on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten ja UN-ECE 101-säädöksen mukaan. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

** Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

*** Kyselyn totetutti The Futures Company heinä-elokuussa 2012. Siihen osallistui 6 028 henkilöä kuudesta maasta: Tanskasta, Ranskasta, Saksasta, Italiasta, Espanjasta ja Isosta-Britanniasta.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Tiedote ja lisää kuvia: http://powerofchoice.fordmedia.eu

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 177 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.