Ford Transit Courier täydentää Fordin uudistuvan hyötyajoneuvovalikoiman

Ford Transit Courier täydentää Fordin uudistuvan hyötyajoneuvovalikoiman

• Fordin uudistuvan hyötyajoneuvovalikoiman uusin jäsen, Transit Courier, esitellään Birminghamin hyötyajoneuvonäyttelyssä. Mallistoon kuuluu nyt neljä erilaista Transit-ajoneuvoa. Transitien myynnin odotetaan kasvavan yli 50 prosentilla vuoteen 2016 mennessä.
  • Kompaktissa ja hinnaltaan kohtuullisessa Transit Courierissa on luokkansa johtava lastaustila, alhaisimmat käyttökustannukset ja parhaat turvallisuusominaisuudet.
  • Uuden sukupolven Transit Connectissa on luokkansa paras kuormankantokyky ja erinomainen polttoainetaloudellisuus. Ajoneuvossa on Ford SYNC ja Active City Stop
    -törmäyksenestojärjestelmä.
  • Uusi korkeakattoinen versio Transit Customista on myös esillä Birminghamissa.
  • Täysin uudesta 2-tonnisesta Ford Transitista on saatavana useita korivaihtoehtoja ja malleja. Ajoneuvossa on luokkansa paras kuormankantokyky ja alhaisimmat käyttökustannukset ja sen kestävyys on aivan omaa luokkaansa.

Helsinki, 9.4 2013 – Fordin kompakti ja tehokas uusi Transit Courier esiteltiin Birminghamin hyötyajoneuvonäyttelyssä. Esillä on ensimmäistä kertaa koko uuden sukupolven Transit-hyötyajoneuvomallisto.

Transit Courier on malliston pienikokoisin, mutta siinä on luokkansa paras kuormankantokyky, alhaisimmat käyttökustannukset ja uusimmat turvallisuusominaisuudet. Malliston muut ajoneuvot ovat Transit Connect, Transit Custom ja Transit.

“Olemme nyt saaneet päätökseen koko hyötyajoneuvomallistomme uudistamisen ja neljä täysin uutta Transit-ajoneuvoa on valmiina eurooppalaisille asiakkaillemme”, kertoo Barb Samardzich (Vice President, Product Development, Ford of Europe). “Odotamme Transit-malliston myynnin kasvavan vuosittain 400 000 autolla vuoteen 2016 mennessä, mikä on yli puolet enemmän kuin mitä myymme nyt.”

Transit Courier tulee myyntiin keväällä 2014. Mallistoon tulee vielä tilava korkeakattoinen versio Transit Customista. Myös se ensiesiteltiin Birminghamissa.

Fordin uudistunutta Transit-hyötyajoneuvomallistoa täydentävät uusi Fiesta Van ja uusi Ranger, joka voitti “International Pickup Award 2013” -tittelin. Molemmat autot ovat Transitien lisäksi esillä Birminghamissa.

Täysin uusi Transit Courier

Täysin uusi Transit Courier laajentaa Transit-malliston ensi kertaa kompaktien pakettiautojen luokkaan.

Transit Courier on rakennettu Fordin globaalille B-segmentin alustalle. Sen tavaratilan tilavuus on 2,3 m3 (SAE) ja kokonaispituus 4,16 metriä.

Tavaratilan ominaisuuksia ovat:

• Maksimi kuorman pituus 1,62 metriä lattiatasolla
  • Suurin lastausleveys liukuvien takasivuovien ansiosta
  • Lattiasta kattoon ulottuva teräksinen väliseinä (lasilla tai ilman), DIN- ja ISO-standardien mukaiset kuorman sidontalenkit
  • Valinnaisena taittuva verkkoväliseinä ja taitettava matkustajan istuin, jolloin auton kuormatilan pituus on luokkansa paras, 2,59 mertriä
  • Kuusi kuormansidontapistettä (DIN/ISO-vaatimusten mukaiset), takana neljä kiinnityspistettä sivuilla
  • Useita esiasennettuja kiinnistyspisteitä sivuilla
  • Valinnaisena erittäin kirkkaat LED-valot kuormatilassa

Tilavuutensa ja 660 kg:n maksimikantavuuden ansiosta Transit Courierilla voi kuljettaa jopa eurolavoja. Kombi-mallin takaistuimet voidaan taittaa 60/40-jaolla.

“Transit Courierin lastausvolyymi ja lattiatila ovat kymmenen prosenttia suuremmat kuin kilpailijoilla”, Samardzich kertoo. “Se on tyylikäs, käytännöllinen ja kohtuuhintainen pakettiauto ja lisäksi ketterä sekä käyttökustannuksiltaan edullinen.”

Transit Courierin saa sekä diesel- että bensiinimoottorilla. Kaikissa malleissa on polttoainetta säästävä Auto-Start-Stop-toiminto. Vaihtoehtoina on 75-hevosvoimainen 1.5 litran tai 95-hevosvoimainen 1.6 litran Duratorq TDCi -dieselmoottori tai 100-hevosvoimainen 1.0 litran EcoBoost-bensiinimoottori.

Transit Courierin ulkomuoto on Fordin globaalin muotokielen mukainen nousevine hartialinjoineen, kapeine ajovaloineen ja korkealle sijoitettuine etusäleikköineen. Jykevät puskurit ja kylkien muotoilu tuovat lisää turvallisuutta.

Matkustamo on kuin liikkuva toimisto, jossa on paljon tilaa erilaisille tavaroille. Keskikonsoliin mahtuu A4-kokoisia papereita tai vaikkapa pieni kannettava tietokone. Katonrajassa on lentokoneista tuttu matkatavarahylly ja kuljettajan istuimen alla on säilytyslaatikko. Kojelaudassa olevassa laitetelakassa voi säilyttää ja ladata mobiilipäätelaitteita, kuten matkapuhelimia ja navigaattoreita.

Transit Courierissa on äänikomennoilla ohjattava Ford SYNC -yhteydenpitojärjestelmä hätäaputoiminnolla, Ford SYNC AppLink, peruutuskamera, korkiton tankkaus, nopeudenrajoitin ja ajonvakautusjärjestelmä. Siinä on myös paljon turvallisuusvarusteita, kuten kuusi rintakehän turvatyynyä, turvaverhot, polviturvatyynyt ja Kombi-mallissa toisen istuinrivin turvavyömuistutin.

Täysin uusi Transit Connect

Tyylikäs, täysin uusi Transit Connect määrittelee uudelleen pienten pakettiautojen kuormankantokyvyn, käyttökustannukset ja luotettavuuden. Se on saatavana lyhyellä (L1) ja pitkällä (L2) akselivälillä. Connectin tavaratilan tilavuus on 3,0 m3 ja 3,7 m3 (SAE) ja sen maksimi hyötykuorma on 1 000 kg. Korimalleja ovat Van ja Kombi.

Älykkään suunnittelun ansiosta uuden Transit Connectin kuormankantokyky on luokkansa paras. Läpilastattava väliseinä ja taitettava matkustajan istuin mahdollistavat jopa 3,0 (L1) ja 3,4 (L2) metriä pitkien esineiden kuljettamisen. Muunneltavalle matkustajan istuimelle mahtuu kaksi matkustajaa.

Kombi-malleissa on tilaa viidelle ja pitkän akselivälin (L2) Kombi-mallissa seitsemälle hengelle. Takaistuimet voidaan asettaa useaan eri järjestykseen tarvittavan istuintilan mukaan. Pitkän akselivälin (L2) mallissa on taittuvat istuimet, joten etumatkustajan taakse on mahdollistaa saada istuin taitettuna tilaa jopa 2 metriä pitkille tavaroille.

Uusi Transit Connect kuluttaa jopa 30 prosenttia vähemmän polttoainetta kuin edeltäjänsä. Käyttökustannukset ovat myös alhaisemmat, kun huoltoväliä on pidennetty.

Moottorivalikoimassa ovat 1.6 litra Duratorq TDCi -dieselmoottori joko 75-, 95- tai 115-hevosvoimaisena versiona. Bensiinimoottoreina ovat 100 hevosvoimainen 1.0 litran tai 1.6 litran EcoBoost. Jälkimmäinen on saatavana automaattivaihteisena. Polttoainetaloudellisuutta tehostavat Ford ECOnetic -teknologiat, kuten Auto-Start-Stop ja aktiivinen etusäleikön sulkija.

Useat hyötyajoneuvot testataan kuten henkilöautot. Transit Connect on käynyt läpi Fordin tiukimmat hyötyajoneuvo- ja kestävyystestit, joihin on kuulunut miljoonien kilometrien testiajot niin laboratorio-olosuhteissa, testiradoilla kuin asiakaskäytössä.

Transit Connect on tunnettu turvallisuudestaan. Kauko-ohjattavaa keskuslukitusta on parannettu entisestään. Ainutlaatuisen lukitusjärjestelmän ansiosta lukko-osan ja ovisalvan välillä ei tarvita kaapeleita tai varsia, joten lukkoja ei voi porata tai taltata auki.

Transit Connectissa on henkilöautomainen ohjaamo, fiksut säilytysratkaisut ja uusimmat Fordin kuljettajaa avustavat teknologiat. Siinä on ensimmäisenä luokassaan Active City Stop
-törmäyksenestojärjestelmä, rengaspaineen seurantajärjestelmä ja Ford SYNC hätäaputoiminnolla. Toimitukset alkavat vuoden 2014 alussa.

Täysin uusi Transit Custom

Vuoden pakettiautoksi valittu tonniluokan pakettiauto Transit Custom on jo myynnissä ympäri Eurooppaa. Se on ensimmäinen pakettiauto luokassaan, joka on saanut täydet viisi tähteä Euro NCAP:n törmäystesteissä. Mallistoon on tulossa uusi, tilava, korkeakattoinen malli, joka ensi esitellään Birminghamissa.

Ajoneuvon tavaratila on 370 mm korkeampi, joten sen korkeus lattiasta kattoon on 1,78 metriä. Korkeakattoinen malli on saatavana sekä lyhyen (L1) että pitkän (L2) akselivälin malliin. Jälkimmäisen tavaratilan tilavuus on 8,3 m3. Kokonaispainot ja moottorimallisto ovat samat kuin normaalikorkuisella mallilla. Korkeamman katon saa Van- tai Kombi-korimalliin.  Korkeakattoisien mallien toimitukset aloitetaan tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Transit Custom tarjoaa luokkansa johtavan kuormankantokyvyn. Ohjaamon ja kuormatilan väliseinässä on lastausaukko, joten siinä voidaan kuljettaa pitkiä esineitä helposti ja turvallisesti. Integroitu kattoteline voidaan taittaa kokoon silloin, kun se ei ole käytössä, mikä parantaa polttoainetaloudellisuutta ja auton korkeus pysyy alle kahdessa metrissä (ei koske 330 GVM-mallia).

Auton moottoriksi saa uusimman version 2.2 litran Duratorq TDCi -moottorista. Sen ECOnetic-version CO2-päästöt ovat 166 g/km*.  Auton huoltoväli on kaksi vuotta tai 50 000 kilometriä.

Transit Customissa on uusimpia Fordin kehittämiä teknologioita, kuten SYNC, peruutuskamera, kiihdytyksen hallintajärjestelmä, automaattiset kaukovalot ja Driver Alert -toiminto.  Kahdelle teknologialle, kaistavahdille ja SYNCin hätäaputoiminnolle, on myönnetty Euro NCAP:n Advanced-tunnustus ensimmäisenä tässä luokassa.

Täysin uusi Transit

Suurin Transit-malliston ajoneuvo, 2-tonninen Ford Transit, tulee Euroopan markkinoille keväällä 2014. Se tuo uudenlaista kyvykkyyttä ja monipuolisuutta keskikokoisten hyötyajoneuvojen luokkaan. Saatavana on useita korimalleja: Van, Kombi  ja linja-auto sekä alusta-versiot.

Saatavana on kolme eri pituutta ja kaksi eri kattokorkeutta ja useita kokonaispainovaihtoehtoja aina 4,7 tonniin saakka.

Verrattuna poistuvaan malliin uuden Transitin kuormatila on 10 prosenttia suurempi. Suurimman Jumbo-mallin kuormatilan tilavuus on 15,1 m3. SuperJumbo alusta -malliin on mahdollista rakentaa 5 metrin päällirakenteita.

Transitin moottorina on uusin 2.2 litran Duratorq TDCi joko 100-, 125- tai 155-hevosvoimaisena ja 6-vaihteisen manuaalivaihteiston kera. Saatavana on sekä etu-, taka- että nelivetoiset mallit.

Uudistetuissa sisätiloissa on tyylikäs ja käytännöllinen kojelauta sekä paljon säilytystilaa. Matkustamo on huomattavasti poistuvan mallin matkustamoa tilavampi, minkä huomaa lisääntyneenä hartia- ja pääntilana. Säädettävän ohjauspylvään ansiosta ajoasennosta saa erityisen mukavan.  Transitiin on mahdollista saada useita uusimpia teknologioita, kuten Ford SYNC hätäaputoiminnolla, peruutuskamera, aktiivinen vakionopeudensäädin ja kaistavahti.

Kuten Transit Custom ja Transit Connect, myös uusi Transit on käynyt läpi Fordin tiukimmat hyötyajoneuvo- ja kestävyystestit, jotka ovat pitäneet sisällään miljoonien kilometrien testiajot laboratorio-olosuhteissa, testiradoilla ja asiakaskäytössä eri puolilla maailmaa. Uusi Transit tulee myyntiin myös Yhdysvalloissa, jossa se korvaa E-sarjan malliston.

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com ja osoitteesta: http://cvshow2013.fordmedia.eu/enhanced.htm

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 172 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 69 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 24 tuotantolaitosta, joista 15 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.