Ford Frankfurtin autonäyttelyssä: Ford valmiina yllättämään yleisön Frankfurtin autonäyttelyssä

• Fordin kaikkien aikojen suurimmalla osastolla esitellään useita uusia automalleja ja uutta teknologiaa. Maailman ensi-iltansa saa neljä uutta mallia.
    • Tuotantovalmiin Focus ST:n rinnalla on Fiesta ST -konsepti, kun taas Ford Evos –konsepti esittelee tulevaisuuden Ford-muotoilua.
    • Fordin ympäristöstrategian toteutumista vauhdittavat uusi 1,0-litrainen EcoBoost-moottori sekä Fiestan ja Focuksen ECOnetic-versiot.

HELSINKI, Suomi 13.9.2011 - Ford esittelee Frankfurtin 64. kansainvälisessä autonäyttelyssä useita uusia malleja ja uutta teknologiaa kautta-aikojen suurimmalla messuosastollaan ja sen ulkopuolisella testiradalla, jossa kävijät voivat testata käytännössä Fordin uusia teknologioita. Maailman ensi-iltansa saa neljä uutta Ford-mallia.

Fordin osastolla on esillä joukko tuoteuudistuksia, joilla edistetään yrityksen maailmanlaajuista suorituskykyisten ajoneuvojen strategiaa ja matalapäästöistä ECOnetic-teknologialla varustettujen ajoneuvojen valikoimaa.

”Ford on vahvasti esillä Frankfurtin autonäyttelyssä kautta-aikojen suurimmalla osastollaan ja lukuisilla tuote-esittelyillään”, kertoi Stephen Odell (Chairman and CEO, Ford of Europe). ”Olemme valmiit esittelemään kautta-aikojen parhaan mallistomme, josta näyttelyssä antavat esimakua muun muassa täysin uusi Focus ST niin viisiovisena kuin farmarimallina, kaksi uutta Fiesta-mallia ja Focus ECOnetic. Paljastamme myös Fordin globaalin muotoilun kehityssuunnan upean Evos-konseptin myötä.”

Uusi Focus ST valmiina kovaan ajoon

Frankfurtin autonäyttelyssä esitellään hartaasti odotettu viisiovinen Ford Focus ST. Focus ST on Fordin ensimmäinen urheilullinen maailmanauto, joka tulee markkinoille eri puolilla maailmaa vuoden 2012 aikana. Sitä tullaan myymään yli 40 maassa ja kuudessa eri maanosassa. Kirjainmerkintä tulee sanoista Sport Technologies, joka takaa autolle vahvan suorituskyvyn, poikkeuksellisen hienon ajettavuuden ja silmiähivelevän tyylin.

Focus ST:n voimanlähteenä on Fordin 2,0-litrainen EcoBoost-turbomoottori, joka yhdessä 6-vaihteisen vaihteiston kanssa tarjoaa erinomaisen yhdistelmän tehoa ja taloudellisuutta. Kevyt, täysalumiininen nelosmoottori kehittää 250 hv tehon ja 360 Nm vääntömomentin, ja silti sen bensiininkulutus ja CO2-päästöt ovat yli 20 prosenttia pienemmät kuin edellisellä Focus ST:llä.

Euroopan markkinoille tulee myös linjakas farmariversio Focus ST Wagon, jonka myynti alkaa 5-ovisen ST:n rinnalla vuoden 2012 aikana.

"Markkinoilla ei ole mitään Focus ST Wagoniin verrattavaa", sanoi Jost Capito (Director of  Performance Vehicles).  "Se on yhtä käytännöllinen kuin Focus-farmari, mutta suorituskyvyltään, ajo-ominaisuuksiltaan ja varustelultaan aivan samalla tasolla Focus ST:n hatchback-mallin kanssa. Monissa Euroopan maissa farmarimallit ovat erittäin suosittuja, joten odotamme ST Wagonille hyvää menestystä."

Tulevaisuuden Fordien muotoilua ja teknologiaa

Häkellyttävän näköinen Ford Evos -konseptiauto esittelee Fordin yleismaailmallisen muotoilulinjan kehityssuuntaa ja tutkailee samalla tulevaisuuden autojen voimalaitteistoa ja teknologiaa.

Ford Evos on kehitetty Fordin kansainvälisen suunnittelutiimin yhteistyönä, ja se on merkittävä osa Fordin maailmanlaajuista ONE FORD -tuotestrategiaa. Tämä strategia antaa puitteet, jotka ohjaavat uusien tuotteiden suunnittelua Fordin muotoilustudioissa eri puolilla maailmaa. Evos-konseptiauton muotoilukieltä sovelletaan tulevaisuuden Fordeissa sekä ulkoisissa linjoissa että sisätilojen suunnittelussa.

”Halusimme, että Ford Evos -konsepti antaa selkeän viestin siitä, mihin Fordien muotoilu on menossa. Muotoilemme kulkuneuvoja, joita on hauska ajaa, joissa on korkealuokkaista vetovoimaa ja jotka ovat ennen kaikkea hämmästyttävän kauniita”, kertoi J Mays (Group Vice President, Design and Chier Creative Officer).

Fordin kansainvälinen tutkimus- ja innovointityöryhmä suunnitteli Evos-konseptiautolle tekniikan, joka on yhtä kaukonäköinen kuin auton muotoilu. Hyvänä esimerkkinä tästä on auton interaktiivinen SYNC-kommunikointijärjestelmä.

Konseptissa esiteltävä yhdistettävyys auton ja kuljettajan pilvipalveluiden välillä mahdollistaa sen, että autossa voidaan käyttää samoja laitteita kuin kotona tai toimistolla.

Fiestan urheilullinen konseptimalli

Uusi Focus ST ei ole ainoa urheilullinen henkilöauto Fordin osastolla Frankfurtissa. Sen rinnalla esitellään vastaava ST-versio Fiestasta, tosin toistaiseksi vain konseptimallina.

Siinä Fiesta on saanut lihaksikkaan ulkomuodon, urheilullisen alustan ja mahtavan suorituskyvyn, mutta siitä huolimatta sen bensiininkulutus ja CO2-päästöt pysyvät lähes pikkuautotasolla.

Fiesta ST -konseptin voimanlähteenä on Fordin 1,6-litrainen EcoBoost-turbomoottori, joka on viritetty antamaan 180 hevosvoiman tehon ja 240 Nm:n väännön. Se riittää kiihdyttämään kevyen auton nollasta sataan alle 7 sekunnissa CO2-päästöjen ollessa alle 140 g/km.

”Vaativissa kansainvälisissä moottoriurheilutapahtumissa kisaavat Fiesta-mallit ovat esimerkki Fordin urheilullisten maailmanautojen tarjoamista mahdollisuuksista. Joten mikä voisikaan olla parempi ajankohta esitellä normaalikäyttöön tarkoitetun Fiesta ST:n teknisiä mahdollisuuksia Fiesta ST –konseptin muodossa”, sanoi Derrick Kuzak (Group Vice President, Global Product Development).

Uusi pieni EcoBoost-moottori

Ford laajentaa EcoBoost-bensiinimoottoriensa valikoimaa aivan uudella 3-sylinterisellä 1,0-litraisella voimanlähteellä, joka tulee tarjolle Focukseen, C-MAXiin ja B-MAXiin ensi vuonna. Alkuvuodesta 2012 Focus-mallistoon tulee kaksi eri tehoversiota tästä moottorista. 100-hevosvoimaisessa versiossa on viisivaihteinen ja 120-hevosvoimaisessa kuusivaihteinen manuaalivaihteisto.

Kolmella sylinterillään ja yhden litran iskutilavuudellaan tämä EcoBoost-moottori on pienin voimanlähde Fordin nykyisessä tuotannossa. Pienestä koostaan huolimatta tämä moottori antaa vastaavan suorituskyvyn kuin perinteinen 1,6-litrainen, mutta sen CO2-päästö Focuksessa on alle 120 g/km.

”Tarjoamalla Focuksen edistyksekkäällä, pieni-iskutilavuuksisella bensiinimoottorilla näytämme, että olemme tosissamme moottorin pienentämisen suhteen. Näin suorituskykyisen ja polttoainetaloudellisen, 1.0-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin valmistaminen on esimerkki sitoutumisestamme olla polttoainetaloudellisuuden edelläkävijöitä,” kertoi Graham Hoare (Executive Director, Powertrain, Ford of Europe).

ECOnetic-mallisto laajenee

Ympäristönsuojelua edistävä Ford-mallisto laajenee Focuksen ja Fiestan ECOnetic-versioilla.

Focus ECOnetic on luokkansa energiatehokkain ei-hybridiauto: kulutus on vain 3,4 l/100 km ja CO2-päästö vain 89 g/km. Sen voimanlähteenä on 1,6-litrainen Ford Duratorq TDCi-diesel.

Samalla 1,6-litraisella Duratorq-dieselmoottorilla varustettuna Fiesta ECOnetic kuluttaa vain 3,3 litraa/100 km ja CO2-päästö on 87 g/km. Näillä arvoilla se on luokkansa yksi taloudellisimmista autoista Euroopan teillä.

Focus ST-R valmiina kilparadalle

Focus ST-R on paljolti saman näköinen kuin "siviilimalli" Focus ST, mutta se on rakennettu täysin kilpailuvalmiiksi rata-autoksi. Se on varustettu voimakkaalla 2,0-litraisella EcoBoost-turbomoottorilla, FIA:n sääntöjen mukaisella turvakehikolla, tehokkaammilla jarruilla ja rata-ajoon viritetyllä jousituksella. Focus ST-R on tarkoitettu yhtä hyvin ammattimaisille autourheilijoille ja aktiivisille harrastajille kuin satunnaisille moottoriratojen käyttäjille.

Fordin osastolla Frankfurtissa yleisö saa nähdä läheltä myös rallin MM-sarjaan osallistuvan Fiesta RS WRC:n. 300-hevosvoimaisella 1,6-litraisella EcoBoost-moottorilla varustettuna ja suomalaisten kuljettajien ajamana tämä auto on saavuttanut hienoja menestyksiä.

Ranger-lavapakettiauto valmiina hommiin

Fordin osastolla Frankfurtissa on myös tuotantovalmis Ranger pick-up, jonka virallinen ensiesittely on myöhemmin tänä vuonna. Se on puskurista puskuriin täysin uusi Ranger, jolla on edeltäjäänsä enemmän kantavuutta, parempi suorituskyky ja pienempi kulutus, samalla kun mukavuus, varustelu ja turvallisuus ovat parantuneet.

"Täysin uudessa Rangerissa on hyödynnetty maailmanlaajuista osaamista niin erinomaisen turvallisuuden ja polttoainetaloudellisuuden, uudenaikaisen muotoilun ja hienojen teknologioiden sekä luokkansa johtavan vetopainon ja kantavuuden aikaansaamiseksi”, sanoi Jesus Alonso (Director for Commercial Vehicle Marketing, Sales and Service). ”Olennaisesti pienentynyt polttonesteenkulutus merkitsee suoraa rahallista hyötyä omistajalle. Tästä alkaa uusi luku Rangerin menestystarinassa."

Fiestan erikoismallit

Kaksi uutta Fiestan erikoismallia saa ensiesittelynsä Fordin osastolla. Ford Fiesta Sport Special Edition on saanut urheilullista ilmettä sekä ulkomuotoon että sisustukseen. Tehokas 1,6-litrainen Duratec Ti-VCT -bensiinimoottori varmistaa, että auton kulku vastaa ulkonäköä.

Kan erikoismallit

Myös Ford Kasta esitellään kaksi erikoismallia Frankfurtissa. Ne vahvistavat Kan suosittua mallistoa entisestään.

Ford Ka Grand Prix II on inspiroitu moottoriurheilumaailmasta. Siinä on aggressiivinen, hiilikuitua muistuttava etusäleikkö, hiilikuitua muistuttavat "vauhtiviivat", mustat kevytmetallivanteet ja urheilullinen punamusta sisustus.

Ford MetalKa on hienostuneen näköinen, muodikas luomus, jonka mustaa ulkopintaa koristavat kromatut yksityiskohdat. Sisustuksessa kiiltävän musta, kromi ja alumiini täydentävät toisiaan.

2,0-litrainen EcoBoost saa kuudennen vaihteen

Tämän vuoden lopulla 2,0-litraisen EcoBoost-moottorin yhteyteen Ford Mondeoon ja S-MAXiin on saatavissa 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Voimalaitteisto tulee tarjolle sekä Titanium- että Titanium S –varustetasojen kanssa 203 ja 240 hevosvoimaisiin malleihin. Tuotanto Genkin tehtaalla Belgiassa alkaa lokakuussa, ja aluksi näitä 6-vaihteisia versioita on saatavana ainoastaan Saksassa ja Sveitsissä.

Kuga Titanium S

Kuga-mallisto saa lippulaivakseen uuden Titanium S -version, jossa on mm. LED-huomiovalot, projektorityyppiset ajovalot, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, kookkaampi takaspoileri ja edustavampi sisustus. Sen älykäs nelivetojärjestelmä, joka on samanlainen kuin muissa Kuga-malleissa, helpottaa ajamista vaikeissa keliolosuhteissa, kuten lumessa ja jäällä.

Kuga Titanium S:n tuotanto alkaa Fordin Saarlouisin tehtaalla syyskuun puolivälissä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee noin 166 000 henkilöä ja sillä on 70 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätiedot autoista löytyvät osoitteesta www.fordmotorcompany.com.

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 51 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 66 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista osa on yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.