Ford Fiesta ST:n tilauksia kaksinkertainen määrä odotuksiin nähden − yhtiö lisää auton tuotantoa

• Ford on saanut uudesta Fiesta ST:stä Euroopassa lähes 10 000 tilausta sen ensimmäisen kuuden myyntikuukauden aikana. Tilausmäärä on kaksi kertaa odotettua enemmän.
  • Vastatakseen suureen kysyntään Ford lisää Fiesta ST:n tuotantoa 15 prosentilla 60 autoon vuorokaudessa Kölnin tuotantolaitoksessa.
  • Iso-Britannian asiakkaat ovat hankkineet eniten uutta Fiesta ST:tä. Seuraavaksi eniten autoa on ostettu Saksassa ja Sveitsissä. 45 prosenttia asiakkaista on valinnut Fiesta ST:hensä uniikin värin Molten Orange tai Spirit Blue.
  • 182-hevosvoimaisessa Fiesta ST:ssä on suorituskykyinen alusta, paranneltu dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmä (TVC), Ford MyKey -toiminto sekä SYNC-yhteydenpitojärjestelmä hätäaputoiminnolla.

HELSINKI 15.8.2013 – Ford Motor Company lisää kiitosta saaneen Fiesta ST:n tuotantoa. Ford on saanut Fiesta ST:stä kaksi kertaa odotettua enemmän tilauksia Euroopassa sen ensimmäisen kuuden myyntikuukauden aikana.

Ford on saanut lähes 10 000 tilausta uudesta Fiesta ST:stä auton tultua myyntiin maaliskuussa. Vastatakseen kysyntään Ford kasvattaa tuotantoa 15 prosentilla 60 autoon vuorokaudessa yhtiön Kölnin tuotantolaitoksessa.

Uuden Fiesta ST:n kysyntää ovat vauhdittaneet brittiläiset asiakkaat, jotka ovat ostaneet 56 prosenttia kaikista Euroopassa myydyistä malleista. Seuraavaksi eniten autoa ovat ostaneet saksalaiset ja sveitsiläiset asiakkaat. Näiden kolmen maan yhteenlaskettu myynti on 87 prosenttia koko Euroopan myynnistä. Suomessa Fiesta ST:tä on myyty 64 kappaletta.

45 prosenttia uuden Fiesta ST:n asiakkaista on valinnut autonsa väriksi yksilöllisen Molten Orangen tai Spirit Bluen.

”Asiakkaat ovat ottaneet uuden Fiesta ST:n upeasti vastaan. Autosta on tullut klassikko saman tien, ja olemme saaneet paljon tilauksia”, sanoo Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales and Service, Ford of Europe. ”Teemme kaikkemme lisätäksemme ajoneuvon tuotantoa ja vastataksemme kysyntään.”

Uusi Fiesta ST on saanut loistavia arvosteluja myös automedioilta ympäri Euroopan:

• BBC Top Gear (Iso-Britannia) nimesi Fiesta ST:n sporttisten viistoperien ”hot hatch” -testinsä voittajaksi. Fiesta ST ylsi testissä Peugeot 208 GTi:n ja Renaultsport Clion edelle. Voittoa perusteltiin seuraavasti: ”Kaikki Fiesta ST:n ominaisuudet − ohjaus, käsiteltävyys, reagointikyky − ovat vertaansa vailla.” Tunnettu autoilutoimittaja ja juontaja Jeremy Clarkson sanoo: ”En rehellisesti sanottuna ole pitkään aikaan ajanut yhtä yllättävää tai miellyttävää autoa kuin tämä.”
  • Motorsport (Ranska) julisti Fiesta ST:n vertailunsa voittajaksi. Fiesta ST kisasi Abarth Punto Evo Supersportia, Peugeot 208 GTi:tä ja Renaultsport Clioa vastaan. Voittoa perusteltiin seuraavasti: ”Todellisessa GTI-autossa tulee olla lapsenmielisyyttä, leikkisyyttä ja eloisuutta, unohtamatta tietenkään tarkkaa käsiteltävyyttä. Fiesta ST:ssä on kaikki nämä ominaisuudet.”

Fordin ajoneuvojen dynamiikasta vastaava osasto, joka kehitti uuden Fiesta ST:n aiemmin tänä vuonna, voitti vuoden 2013 Vehicle Dynamics International Awards -tapahtumassa Dynamics Team of the Year -palkinnon. Fordin RS-tiimin ajoneuvodynamiikan asiantuntija David Put palkittiin Dynamicist of the Year -tittelillä.

Uudessa Fiesta ST:ssä on suorituskykyistä autoa varten hienosäädetty ohjaus, jousitus, jarrut ja paranneltu dynaamisen kaarreajon hallintajärjestelmä. Lisäksi siinä on Ford MyKey ja SYNC-yhteydenpitojärjestelmä hätäaputoiminnolla sekä Recaron urheilulliset istuimet. Fiesta ST:ssä on 1,6-litrainen EcoBoost-moottori, joka kiihtyy nollasta sataan 6,9 sekunnissa. Moottorissa on 182 hevosvoimaa ja vääntöä löytyy 240 Nm. Yhdistetty polttoaineen kulutus on vain 5,9 l/100 km ja CO2-päästöt ovat 138 g/km.*

Uuden Fiesta ST:n menestys on jatkoa kesällä 2012 myyntiin tulleen Focus ST:n menestystarinalle. Focus ST:ssä on 250 hevosvoiman 2,0-litrainen EcoBoost-moottori. Focus ST oli Euroopan myydyin sporttinen viistoperäauto vuoden 2013 ensimmäisellä puoliskolla, jolloin autoa myytiin 4 000 kappaletta.

* Ilmoitetut polttoaineen kulutusluvut ja CO2-päästöarvot on mitattu Euroopan komission direktiivin (EC) 715/2007 asettamien teknisten vaatimusten mukaisesti. Luvut voivat erota maailman muiden alueiden luvuista johtuen alueiden eri ajosykleistä ja säännöksistä.

Lisätiedot: Riitta Salin, Oy Ford Ab, (09) 351 700, rsalin1@ford.com

Ford Motor Company on globaali autonvalmistaja, jonka pääkonttori sijaitsee Dearbornissa, Michiganissa ja jonka autoja valmistetaan tai myydään kaikissa kuudessa maanosassa. Yhtiössä työskentelee yhteensä noin 172 000 henkilöä ja sillä on 65 tehdasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön automerkkejä ovat Ford ja Lincoln. Yhtiö tarjoaa myös rahoituspalveluita, joita varten on olemassa oma yhtiö, Ford Motor Credit Company. Lisätietoja Fordista ja sen tuotteista löytyy osoitteesta www.ford.com

Euroopan Ford valmistaa, myy ja huoltaa Ford-autoja 50 markkina-alueella. Sen palveluksessa työskentelee noin 47 000 henkilöä ja yhteisyritykset mukaan lukien noin 67 000 henkilöä. Euroopassa toimii myös Ford Motor Credit Company ja Ford Customer Service Division sekä 22 tuotantolaitosta, joista 13 on Fordin omia tai enemmistöomistuksessa ja 9 yhteisomistuksessa muiden toimijoiden kanssa. Ensimmäiset Ford-autot tuotiin Eurooppaan vuonna 1903 - samana vuonna, jolloin Ford Motor Company perustettiin. Tuotanto Euroopassa aloitettiin vuonna 1911.