Tiedote -

Käyttöaihe laajeni: Byettaa voidaan käyttää nyt myös perusinsuliinin rinnalla tyypin 2 diabeteksen hoidossa

Euroopan komissio hyväksyi 19.3.2012 Amylinin ja Eli Lillyn tyypin 2 diabeteksen hoitoon tarkoitetun eksenatidivalmisteen (Byetta) käyttöaiheen laajennuksen.

Käyttöaiheen laajennuksen myötä GLP-1-reseptoriagonistien lääkeluokkaan kuuluvaa eksenatidia voidaan käyttää tyypin 2 diabeteksen hoitoon myös perusinsuliinin rinnalla joko yhdistettynä metformiiniin ja/tai pioglitatsoniin tai ilman metformiinia ja/tai pioglitatsonia aikuisille, joille ei ole saatu näillä lääkkeillä riittävää diabetestasapainoa.

”Käyttöaiheen laajennus tarjoaa uuden hoitomahdollisuuden useille tyypin 2 diabetespotilaille, joiden kohdalla hoitotavoitteita ei aiemmalla hoidolla ole saavutettu. Lääkeyhdistelmän tehoa selvittäneessä kliinisessä tutkimuksessa eksenatidia perusinsuliinin rinnalla käyttäneet potilaat saavuttivat verrokkiryhmää (insuliini ja lumelääke)paremman verensokerin hallinnan ilman painonnousua tai hypoglykemian eli verensokerin liiallisen laskun riskiä”, kertoo Lillyn Clinical Research Scientist Stina Roth.

Keskeinen kliininen tutkimus, jonka perusteella Euroopan komissio teki päätöksen käyttöaiheen laajennuksesta, oli 30 viikkoa kestänyt kaksoissokkotutkimus, jonka tulokset julkastiin Annals of Internal Medicine –julkaisussa1

Tässä tutkimuksessa tyypin 2 diabetespotilaiden glargiini-insuliinilääkitykseen lisättiin joko lumelääke tai Byetta (eksenatidi). Osalla potilaista oli lisäksi lääkkeenä metformiini tai pioglitatsoni tai näiden yhdistelmä. Sekä HbA1c-arvo että paino laskivat tilastollisesti merkitsevästi eksenatidi-ryhmässä lumelääkeryhmään verrattuna. Eksenatidi-ryhmässä HbA1c-arvo laski -1,7 prosenttiyksikköä  (lähtötaso 8,3 %), lumelääkeryhmässä HbA1c-arvo laski -1,0 prosenttiyksikköä (lähtötaso 8,5 %). Eksenatidi -ryhmässä potilaiden paino laski 1,8 kg lähtötason 95 kilosta, kun lumelääkettä saaneiden paino nousi 1,0 kg lähtötason 94 kilosta.  Eksenatidin käyttöaiheena ei kuitenkaan ole lihavuuden hoito ja muutos painossa oli toissijainen päätetapahtuma.  Eksenatidi laski myös aterianjälkeisiä sokeriarvoja merkitsevästi enemmän kuin lumelääke (aamuaterialla -2,0 vs. -0,2 mmol/l ja ilta-aterialla -1,6 vs. +0,1 mmol/l).

GLP-1-reseptoriagonistien lääkeryhmään kuuluvia (kauppanimiltään Byetta, Victoza ja Bydureon), lääkevalmisteita on ollut Suomen markkinoilla vuodesta 2007. Lillyn Byetta sai näistä ensimmäisenä rajoitetun Kela-korvattavuuden vuoden 2011 helmikuussa.

Viitteet

(1) Buse JB, Bergenstal RM, Glass LC, et al. Use of twice-daily exenatide in basal insulin-treated patients with type 2 diabetes: A randomized, controlled trial. Ann Intern Med. 2011;154:103-112.

Lisätietoja:

Suvi-Maaria Ollila, Director, Lilly Diabetes, puh. 040 840 4903, suvi.ollila(at)lilly.com

Stina Roth, FT, Clinical Research Scientist, Oy Eli Lilly Finland Ab, puh. 0400 884 779, stina.roth(at)lilly.com

• Terveys, sairaanhoito, lääketiede

• diabetes
  • eli lilly
  • tyypin 2 diabetes
  • byetta
  • eksenatidi
  • bydureon
  • insuliini
  • suolistohormoni
  • glp-reseptoriagonisti
  • glp-1-agonisti
  • glp-1

Eli Lilly and Company (Lilly) on yksi maailman suurimmista lääkealan yrityksistä, joka kehittää ja valmistaa uusia ja innovatiivisia lääkkeitä. Yhtiö kehittää terveydenhoitoon ratkaisuja, joiden avulla ihmiset voivat elää tervettä ja aktiivista elämää entistä pitempään. Lilly käyttää tutkimukseen ja tuotekehitykseen vuosittain noin 20 prosenttia liikevaihdostaan. Tutkimustoiminta keskittyy diabeteksen, osteoporoosin, syövän, keskushermostosairauksien sekä sydänsairauksien lääkehoitoon. Yhtiön palveluksessa on maailmanlaajuisesti yli 38 000 henkilöä, joista 7 300 työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Lillyn liikevaihto vuonna 2011 oli 24,3 miljardia dollaria.

Suomessa Lillyn tytäryhtiön palveluksessa työskentelee noin 60 henkilöä. Lillyllä on vahva myynti- ja markkinointiorganisaatio Suomessa, joka tarjoaa hyvät mahdollisuudet kehittyä uralla. Myynnin ja markkinoinnin tehtävien lisäksi Lillyllä on mahdollisuus työskennellä erilaisissa asiantuntijatehtävissä mm. lääketieteellisellä osastolla.

Lilly tarjoaa työntekijöilleen haastavia työtehtäviä sekä erinomaiset työolosuhteet menestyvässä, kansainvälisessä yrityksessä, jossa on tilaa oma-aloitteisuudelle. Noudatamme toiminnassamme yrityksemme arvoja, jotka ovat rehellisyys, laadukkuus ja toisten kunnioittaminen.

Tavoitteenamme on tarjota potilaalle paras mahdollinen lääkehoito, jotka mahdollistavat pidemmän, terveemmän ja aktiivisemman elämän

Lisätietoa www.lilly.fi