Ruokavalionkorvikkeilla paino putoaa tutkitun tehokkaasti

Tutkimuksien mukaan ruokavalionkorvikkeilla laihduttaminen on motivoivaa, sillä paino putoaa nopeasti. Ei ole väliä, onko ylipainoa kertynyt runsaasti vai haluaako vain keventää oloaan herkuttelujen jälkeen, sillä jokainen voi valita itselleen sopivan ajanjakson syödä ruokavalionkorvikkeita.

VLCD on motivoiva menetelmä – sillä saa nopeasti ja tehokkaasti tuloksia. Metabolia eli aineenvaihdunta paranee ja lihavuussairauksien oireet lieventyvät. Tätä kautta myös elämänlaatu sekä fyysinen toimintakyky paranevat. Tutkimuksissa on havaittu muun muassa, että VLCD:llä laihduttaneiden tyypin 2 diabeetikoiden hoitotasapaino on parempi (HbA1c:llä mitattuna) kuin vähäenergiaisella ruokavaliolla laihduttaneiden.

Viiden vuoden seurannassa ruokavalionkorvikkeilla laihduttaminen on meta-analyysin mukaan tehokkaampaa kuin vähäenergiaisella ruokavaliolla laihduttaminen. Kilojen karistamisessa onkin olennaisinta laihdutustuloksen pysyvyys pitkällä aikavälillä, millä on eniten vaikutusta elämänlaatuun.

Ruokavalionkorvikkeilla voi pudottaa painoa myös viikon tai parin ajan kun on tarkoituksena karistaa vain muutama kilo tai kaipaa kevennystä raskaampien aterioiden väliin. Esimerkiksi lomamatkojen tai jouluherkuttelujen jälkeen voi ruokavaliota ohjata takaisin terveellisempään suuntaan ruokavalionkorvikkeilla.

Soijaproteiini pitää yllä kylläisyydentunnetta

Nutrilett-ruokavalionkorvikkeiden soijaproteiini pitää olon kylläisenä laihdutuksenkin aikana. Tämä auttaa laihdutuspäätöksen pitämisessä ja sitä kautta tavoitteen saavuttamisessa. Hyvälaatuinen proteiini säilyttää tutkimuksien mukaan lihasmassan myös laihdutuksen aikana eli paino lähtee rasvasta, ei lihaksista. Kun lihasmassa säilyy mahdollisimman suurena, perusaineenvaihduntakin toimii paremmin.

Ruokavalionkorvikkeet sisältävät energiaa alle 800 kcal, hyvälaatuista proteiinia vähintään 50 g, hiilihydraatteja 10–80 g, välttämättömiä rasvahappoja vähintään 3 g ja päivittäisen tarpeen vitamiineja ja kivennäisaineita. Näin turvataan tärkeiden ravintoaineiden saanti.

Esimerkkejä Nutrilett®-tutkimuksista:

Allison et al. 2001 (n=74). Scan Diet®

Andersen et al. 1995 (n=9). Nutrilett®

Danielsson et al. 1999 (n=287). Nutrilett

Fogelholm et al.1997 (n=329). Nutrilett®

Høie et al.1997 (n=18). Nutrilett®

Rössner et al. 1997(N=93). Nutrilett®

Lähteet:
Aikuisten lihavuuden Käypä hoito -suositus. Suomalainen lääkäriseura Duodecim. 2.päivitys 22.1.2007.
Anderson JW, Konz EC, Frederich RC, Wood CL. Long-term weight loss maintenance: a meta-analysis of US studies. Am J Clin Nutr 2001;74:579-84.
Mustajoki, Pertti; Fogelholm, Mikael. Lihavuus: Ongelma ja hoito. 2006. 3. painos.
Wing RR, Marcus MD, Salata R ym. Effects of a very-low-calorie diet on long-term glycemic control in obese type 2 diabetic subjects. Arch Intern Med 1991;151:1334-40.

Lisätiedot:
Viestintäpäällikkö Susanna Nikko, etunimi.sukunimi(a)axellus.fi

Axellus Oy on Suomen johtava terveystuotteiden markkinoija ja alan vastuullinen kehittäjä. Tarjoamme helppokäyttöisiä ja terveyttä edistäviä tuotteita ja palveluita pohjoismaiseen ravitsemusosaamiseemme perustuen. www.axellus.fi

Lotta Roitto

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Manager / Viestintäpäällikkö 040-7470871