Vaihdatko hammasharjasi tarpeeksi usein?

Vaihdatko hammasharjasi tarpeeksi usein?

Suurin osa meistä vaihtaa hammasharjan kahdesti vuodessa vaikka se on liian harvoin.

Suurin osa yli 10 000 luonnossa esiintyvästä bakteerista on meille hyväksi. Meillä on bakteereja myös suussamme, mutta kaikki näistä eivät ole hyväksi. Osa bakteereista voi aiheuttaa muun muassa ientulehdusta.

Suumme bakteerit, myös ne huonot, siirtyvät suustamme hammasharjaan. Siksi harjauksen jälkeen pitää huuhdella hammasharja juoksevan veden alla ennen kuin se laitetaan kuivumaan.

Kylpyhuoneen kostea ja lämmin ympäristö on bakteereille oiva kasvualusta. Otollisissa olosuhteissa bakteerit jakaantuvat 20 minuutin välein. Manchesterin yliopiston tutkimus osoitti, että hammasharjassa on yleensä noin 10 miljoonaa bakteeria. Osa näistä bakteereista, kuten erilaiset streptokokit, voivat aiheuttaa terveysongelmia päästessään verenkiertoon. Streptokokit ovat bakteereja, jotka ovat haitallisia erityisesti sydän- ja verisuonitauteja sairastaville potilaille sekä tekonivelpotilaille.

Vaihda hammasharjasi kolmen kuukauden välein

Hammaslääkärit ja suuhygienistit suosittelevat, että hammasharja vaihdetaan vähintään kolmen kuukauden välein. Ja jos olet ollut kipeänä, niin heti kun ala parantua. Hammasharjan vaihtaminen toipumisvaiheessa on yksi helpoimmista ja tehokkaimmista tavoista ennaltaehkäistä muiden perheenjäsenten tartuttamista.

Toinen hyvä syy vaihtaa hammasharja tarpeeksi usein, on varmistaa, että harjakset säilyttävä alkuperäisen muotonsa. Harjasten suunnittelussa on kiinnitetty huomiota siihen, että ne puhdistaisivat hampaat mahdollisimman hyvin, mitä ne eivät tee jos harjakset menettävät muotonsa.

Vaihtamisen unohtaa helposti

Tässä vinkkejä helpottamaan vaihtamisen muistamista:

• Vaihda hammasharja vuodenajan vaihtuessa: Talvella, keväällä, kesällä ja syksyllä.
  • Vaihda hammasharja kun menet lomalle (pääsiäisenä, kesälomalla, joululomalla, hiihtolomalla).
  • Vaihda aina hammasharja, kun olet ollut sairas. Näin estetään tartuttamasta itseä uudelleen sekä suojataan myös perheenjäseniä.
  • Uuden hammasharjan voi myös yrittää muistaa ostaa kun ostaa uuden hammastahnan.

Asiantuntijat:

Hammaslääkäri Jasmine Ben-Ami ja Orklan suuhygienisti Renate Derås.

Lotta Roitto

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Manager / Viestintäpäällikkö 040-7470871