Tutkimus: Tromssan yliopiston tutkijat ovat osoittaneet yhteyden D-vitamiinin saannin ja masennuksen välillä

Norjan sosiaali- ja terveyshallitus on todennut, että verraten suurella osalla väestöstä veren D-vitamiinipitoisuus on riittämätön (pienempi kuin 50 nmol/l), ja useimmissa väestöryhmissä osuus kasvaa talvikuukausien aikana. Eri väestöryhmistä vähiten D-vitamiinia saavat teini-ikäiset. Lasten ja kasvavien nuorten on erittäin tärkeää saada D-vitamiinia riittävästi. Sama pätee raskaana oleviin naisiin.

Tutkimusaineisto perustui Tromssan tutkimukseen (Tromsø study 6), jossa 12 984 miestä ja naista, iältään 30–87 vuotta, raportoi mielenterveydestään. Niillä, jotka ilmoittivat tuntevansa itsensä masentuneiksi, oli pienempi D-vitamiinipitoisuus kuin muilla tutkimukseen osallistujilla.
Tutkimusjohtaja Kjaersgaard totesikin, että ihmisillä, joiden veren D-vitamiinipitoisuus oli pieni, oli 41 % suurempi todennäköisyys tuntea itsensä masentuneeksi.

Johtopäätös ei ole se, että D-vitamiinia pitäisi käyttää psyykkisten ongelmien hoitokeinona. Koska masentuneilla veren D-vitamiinipitoisuus on pieni, ravintolisän käyttö saattaa kuitenkin olla hyödyllistä – etenkin pimeinä kuukausina – koska D-vitamiinia muodostuu elimistössä ihon altistuessa auringonvalolle.

Lähde:

Psychiatry Res. 2011 Dec 30;190(2-3):221-5. Epub 2011 Jul 23.Low serum 25-hydroxyvitamin D levels are associated with depression in an adult Norwegian population.
Kjærgaard M, Joakimsen R, Jorde R. Tromsø University Hospital, Norway.

Lotta Roitto

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Manager / Viestintäpäällikkö 040-7470871