Tutkimus: Karppaus johtanut ylipainoon Ruotsissa

Ruotsissa, Västerbottenin maakunnassa tehdyssä tutkimuksessa on huomattu alueen asukkaiden lihoneen ja kolesterolitason nousseen selvästi viime aikoina. Tutkijat ovat huolissaan, sillä tämä muutos vaikuttaa merkittävästi asukkaiden sydänterveyteen. Syytä tähän äkilliseen terveydentilan muutokseen etsitään yhä suositummaksi käyneestä karppauksesta.

Ketokarppaukseen verrattavassa LCHF-dieetissä (Low Carb High Fat) vähennetään hiilihydraattien ja lisätään rasvan määrää, proteiinien määrän pysyessä suunnilleen ennallaan.

1980-luvun puolestavälistä lähtien Västerbottenin maakunnassa on testattu säännöllisesti asukkaiden terveyttä sydän- ja verisuonitautien ehkäisemiseen tähtäävässä Västerbotten-projektissa, joka on samansuuntainen kuin Suomessa 70–90-luvulla toteutettu Pohjois-Karjala-projekti. Västerbotten-projektin ansiota on myös Ruotsissa lanseerattu Avaimenreikä-tunnus, joka myönnetään terveellisille elintarvikkeille. Tunnuksen idea on sama kuin Suomessa Sydänmerkin.

Vuonna 2004 raportoitiin projektin myönteisistä vaikutuksista. Muun muassa sydänkohtaukseen kuolleiden määrä oli laskenut rasvaisen ruoan kulutuksen vähenemisen myötä.

Nyt rasva on palannut alueen asukkaiden ruokavalioon ja heidän raportoidaan syövän yhtä paljon rasvaa kuin projektin alussa 80-luvulla. Tämän johdosta painoindeksi sekä kolesteroli- ja veriarvot ovat nousseet.

Kardiologien ja muiden projektin asintuntijoiden mukaan vaikuttaa siltä, että asukkaat eivät enää edes halua välttää epäterveellistä rasvaa. Lääkärit pelkäävätkin, että tulevaisuudessa tämä johtaa takaisin väestön ylipainoon sekä sydänkohtaus-kuolleisuuden määrän kasvuun.

Västerbotten-projekti on tällä hetkellä suurin laatuaan. Joka vuosi maakunnan kaikki 40-, 50- ja 60-vuotiaat kutsutaan henkilökohtaiseen, 2,5 tunnin mittaiseen terveystarkastukseen, jossa selvitetään verenpaine ja veren rasva-arvot sekä tehdään glukoosirasituskoe ja mitataan paino ja pituus painoindeksin määrittämiseksi. Tarkastuksessa arvioidaan myös elämäntilannetta, työ-, perhe- ja sosiaalisen elämän yhteensovittamista, ruokailu- ja juomistapoja, fyysistä aktiivisuutta sekä nikotiinituotteiden käyttöä.

Lähde:

Lotta Roitto