Fysiatrian ylilääkäri, dosentti Olavi Airaksinen.

​Nivelrikkoa Suomessa yli miljoonalla: ”Tekonivelleikkausten määrän lisääminen ei voi olla tulevaisuuden ratkaisu”

Näin toteaa fysiatrian ylilääkäri, dosentti Olavi Airaksinen. Nivelrikon hoitokustannukset maksavat yhteiskunnalle vuodessa 250 miljoonaa euroa, jos mukaan lasketaan myös työikäisten poissaolokustannukset töistä.

─ Siksi tulevaisuuden ratkaisu ei mielestäni voi olla vain tekonivelleikkaukseen jonottaminen. Jotain pitää tehdä jo silloin kun nivelrikon ensioireet, kuten kivut, ilmenevät. Erityisesti kun yhteiskunta toivoo työurien pidentämistä.

─ Vaikka Käypä hoito -suosituksissa ohjeistetaan antamaan särkylääkkeitä nivelrikon oireisiin, ei sellaista lääkettä ole, joka pysäyttäisi tai edes hidastaisi sairauden etenemisen. Sen sijaan ravintolisien käytöllä, kuten ruusunmarjalla, kollageeni II:lla tai glukosamiinilla pyritään hidastamaan nivelrikon etenemistä.

Nivelrikkopotilaita on Suomessa yli miljoona. Naiset ovat tässä yliedustettuna. Nivelrikko tulee periaatteessa kaikille jos elää tarpeeksi pitkään. Taipumus nivelrikon saamiseen jo nuorempana, esimerkiksi 40─50-vuotiaana, on todennäköisesti periytyvää. Tätä nuorempia nivelrikko vaivaa yleensä vain liikenne- tai urheiluonnettomuuden myötä.

─ Tosin rankka liikunta, kuten ultrajuoksut ja maratonit, saattavat olla pahasta nivelten terveydelle. Nivelet vaativat toki liikuntaa, sillä liian vähäinenkin liikunta surkastuttaa.

Dosentti Airaksinen toteaa, että tekonivel kestää noin parikymmentä vuotta - ja aktiivisilla ihmisillä vain 10 kymmenen vuotta. Siksi erityisesti nuorten kohdalla pyrkiä muihin hoitomuotoihin kuin leikkaukseen.

Nuorille ja aktiivisille mieluummin ravintolisähoitoa kuin tekonivel

─ Uusintaleikkaukset ovat aina haasteellisimpia kuin ensimmäiset ja aktiivisilla ihmisillä tekonivelet eivät oikein pysy paikoillaan. Siksi erityisesti nuorten ja aktiivisten ihmisten kohdalla pitäisi kokeilla esimerkiksi ravintolisähoitoa.

─ Ruusunmarjalla Kööpenhaminan yliopistollisessa sairaalassa tehty GAIT-kävelytutkimus on uusi ja mielenkiintoinen liikelaajuuksia ja joustavuutta kartoittava tutkimus. Tutkimuksen lähestymistapa ja analyysi ovat hyviä, sillä nivelrikko vaikuttaa juuri liikelaajuuden kapenemiseen, kun ihminen kivun myötä varoo askeleitaan.

Nivelrikon hoitoa ruusunmarjalla on tutkittu Kööpenhaminan yliopistollisessa sairaalassa aiemminkin, mm. valitsemalla paras ruusunmarjalajike nivelrikon hoitoon. Ruusunmarjatutkimuksia on tehty jo 90-luvulta saakka sekä in vitro (solutasolla) että in vivo (ihmisillä). Tutkimukset on tehty hyvää tutkimustapaa noudattaen, sillä tutkimukset ovat randomisoituja, kaksoissokkoja ja placebokontrolloituja.

Keski-Euroopassa kiinnostaa kollageeni II

Ruusunmarjan lisäksi nivelrikkoa voi hoitaa myös kollageeni II:lla ja glukosamiinilla. Nivelten hoito kollageenilla on Suomessa vielä aika vähäistä, mutta muualla Euroopassa se on johtava raaka-aine nivelten hoitoon tarkoitetuissa ravintolisissä. Kollageeni II:ssa käytetään kosmetiikastakin tuttua hyalyronihappoa sekä kondroitiinisulfaattia.

─ Kollageeni II on kuuma-aihe Keski-Euroopassa. Tutkimuksissa on todettu, että potilaat, jotka saivat kollageeni II:sta sekä parasetamolia, pärjäsivät nivelsairautensa kanssa merkittävästi paremmin kuin pelkkää parasetamolia saaneet.

Rustoaineenvaihduntaan vaikuttaminen vaatii aikaa

─ Haastavinta ravintolisähoidoissa on niiden pitkä kesto sekä potilailta vaadittava kärsivällisyys. Olemme tottuneet siihen, että lääkkeet, kuten särkylääke, vaikuttavat heti. Kun taas ravintolisiä, kuten ruusunmarjaa, kollageeni II:sta ja glukosaminia, pitää käyttää vähintään kolme kuukautta tai jopa puolisen vuotta.

─ Kun pyritään vaikuttamaan rustoaineenvaihduntaan, tarvitaan aikaa. Koska käyttöaika on pitkä, potilaat eivät aina huomaa vaikutuksen alkamista. Itse asiassa he huomaavat vaikutuksen parhaiten jos he jostain syystä lopettavat käytön ja kivut ja jäykkyys palaavat.

─ Ruusunmarjaa, kollageeni II:sta ja glukosamiinia voi käyttää huoletta pidempiäkin aikoja eikä niillä ole sivuvaikutuksia, kuten lääkkeillä.

Erityisesti luonnontuote ruusunmarja on hyvin siedetty eikä sillä ole todettu sivuvaikutuksia. Myös kollageeni II:nen ja glukosamiini on hyvin siedettyjä.

Nivelrikon luokittelu röntgenkuvien pohjalta:

0 = normaalitilanne.

1 = hyvin lievä, nivelväljyys normaali, mutta luisia piikkejä on ilmestynyt.

2 = nivelväljyyden väheneminen ja luupiikkien lisääntyminen.

3 = kohtalaisen vaikea tilanne, jossa toisella puolella niveltä ei ole enää nivelrakoa.

4 = nivelrusto on hävinnyt eli luu on luuta vasten. Vaatii leikkauksen.

Nivelrikkoa voi hoitaa ruusunmarja + C-vitamiiniyhdistelmällä niverikon vaiheissa 1-2. Vaikeampiin tilanteisiin (vaihe 3) kannattaa kokeilla kollageeni II:sta ja glukosamiinia.

Kuka?

Olavi Airaksinen