Sea Ranger Services (kuvassa Kerstin Schmeiduch)

Tiedote -

Uusi dokumenttisarja "Blue Horizons": Purinan sitoumukset maaperän ja meriekosysteemien uudistamiseksi

Nestlé Purina on mukana uudessa dokumenttisarjassa. Blue Horizons -sarja on tuotettu BBC StoryWorks tuotantoyhtiössä, ja se on nyt katsottavissa täältä>>

Kaksi ohjelman jaksoista keskittyy Purinan pyrkimyksiin ennallistaa 1 500 hehtaaria meren elinympäristöjä vuoteen 2030 mennessä. Viimeinen jakso kertoo tarkemmin Purinan ponnisteluista siirtymisessä kohti kestävämpiä maatalouskäytäntöjä yhdessä kumppaniviljelijöidensä kanssa.

Liikakalastus, saastuminen ja ilmastonmuutos ovat vaurioittaneet lähes puolta maailman valtameristä. Tämä on johtanut merkittävään meren luonnollisten elinympäristöjen menetykseen. Purina tekee yhteistyötä eri asiantuntijoiden kanssa palauttaakseen niitä lajeja, jotka mahdollistavat tärkeitä elinympäristöjä mereneläville, kuten kaloille, jotka puolestaan ovat tärkeä osa Purinan raaka-aineiden toimitusketjua.

Jakso 1: Meriruohon ja ostereiden elintärkeä rooli

Alankomaissa Purina tekee yhteistyötä Oyster Heavenin ja Seagrass Consortiumin kanssa, jota edustaa perustajakumppani Sea Ranger Service. Heidän pyrkimyksenään on palauttaa ja ennallistaa meriruohojen luonnollisia elinympäristöjä. Ensimmäisessä jaksossa näytetään, miten Oyster Heaven rakentaa uudelleen jo hävinneitä osterialustoja. Osterit mahdollistavat monimuotoisuutta, ja tarjoavat kodin monille eri lajeille parantamalla samalla veden laatua. Parempi veden laatu myötävaikuttaa myös siihen, että auringonvalo saavuttaa paremmin nämä elinympäristöt. Jaksossa on mukana myös Sea Ranger Service, joka kehittää ratkaisuja meriruohomaiden istuttamiseksi. Meriruoho on tärkeä elinympäristöjä muodostava ja ylläpitävä laji, joka auttaa lisäämään meriluonnon monimuotoisuutta ja sitomaan hiiltä.

Kuvassa merisiilien keräilyä

Jakso 2: Katoavat merilevämetsät

Toisessa jaksossa tutustutaan Purinan kumppaneihin Urchinomicsiin ja SeaForesteriin, jotka pyrkivät palauttamaan eri merilevälajejä Norjassa. Merisiilien luonnollisten vihollisten väheneminen on johtanut niiden kannan liikakasvuun ja siten niiden ravintona käyttämien merilevämetsien häviämiseen. Urchinomics poistaa alueen liikalaiduntavia merisiilejä, kun taas SeaForester käyttää esimerkiksi liikkuvia merilevätarhoja ennallistaakseen nopeasti katoavia merilevämetsiä. Merilevä toimii luonnollisena vedenpuhdistajana ja lisää myös alueen biodiversiteettiä.

Jakso 3: Merilevä voi muuttaa perinteistä maanviljelyä

Osana Nestlén sitoutumista hankkia 50% pääraaka-aineistaan uudistavasta maataloudesta vuoteen 2030 mennessä, Purina tutkii uusia lähestymistapoja myös maataloudessa. Yhtiö tukee konsortiotutkimusta, jossa alan johtavat asiantuntijat tutkivat merilevään perustuvien biostimulanttien roolia maaperän terveydessä ja kasvien suorituskyvyssä. Kolmas jakso esittelee kolmen vuoden tutkimusta ja maatilakokeita Britanniassa viljelijä Ben Hadinghamin tilalla. Jaksossa merileväpohjaisen biostimulantin mahdollisia vaikutuksia testataan hänen viljakasveillaan.

Alankomaissa ja Norjassa toteutettavat hankkeet ovat osa Purinan laajempaa Ocean Restoration -ohjelmaa, joka käynnistettiin tänä vuonna. Tavoitteena on ennallistaa 1 500 hehtaaria meren elinympäristöjä vuoteen 2030 mennessä. Tämä vastaa noin 3 700 jalkapallokentän kokoa. Ohjelman kautta Purina tekee yhteistyötä asiantuntijaorganisaatioiden kanssa, jotka työskentelevät useiden menetettyjen lajien palauttamiseksi.

Purinan kestävän kehityksen johtaja Kerstin Schmeiduch kertoo, että Blue Horizons -sarja kertoo kattavasti yrityksen sitoumuksista maaperän ja meriekosysteemien uudistamiseen.
- Olemme sitoutuneita puuttumaan biodiversiteetin menetykseen koko arvoketjussamme, ja olemme ottaneet monilajisen lähestymistavan meriekosysteemien ennaltamiseen. Meriekosysteemien monimuotoisuuden dramaattisen vähenemisen vuoksi tarvitaan yhteisiä ponnisteluja, Kerstin jatkaa.

Tietoa Nestlé Purinasta

Purinalla uskotaan siihen, että elämästä tulee rikkaampaa lemmikkien kanssa. Siksi se on yli 125 vuoden ajan sitoutunut luomaan lemmikeille ja heitä rakastaville ihmisille rikkaampaa elämää tarjoamalla laadukasta ravintoa ja hoitoa.

Purinan tavoitteena on olla luotetuin lemmikkien hoitoyritys Euroopasa. Purina pyrkii vaikuttamaan positiivisesti lemmikkeihin, ihmisiin ja planeettaamme. Vuonna 2022 yritys lanseerasi kuusi uutta Purina-sitoumusta (2023-2030) saavuttaakseen tämän tavoitteen, tukemaan adoptiota ja vastuullista lemmikinomistajuutta, edistämään haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten hyvinvointia sekä tukemaan maaperän ja meriekosysteemien uudistamista.

Purinan valikoimaan kuuluu useita tunnetuimpia ja rakastetuimpia lemmikkiruokia, kuten Latz®, Purina ONE®, Gourmet® ja Pro Plan®.

Lisätietoja yrityksestä löydät Purinan verkkosivuilta: https://www.purina.eu/

Lisätietoja Purina meren ennallistamisohjelmasta ja Purinan sitoumuksista löydät täältä: Our Commitments: Revive Ecosystems in Ocean & Land | Purina