Uusi tapa muokata sokerin rakennetta mahdollistaa saman maun selvästi vähemmällä määrällä sokeria

Tiedote -

Nestlén tutkimuslöydös: Hyvä suklaa voi sisältää reilusti vähemmän sokeria tulevaisuudessa

Suklaapatukka saattaa sisältää tulevaisuudessa reilusti vähemmän sokeria, mutta maistua yhtä hyvältä kuin aiemmin. Tämän voi mahdollistaa Nestlén kehittämä läpimurto materiaalitutkimuksessa.

Nestlén tutkijat ovat kehittäneet keinon, jolla sokerin rakennetta muokataan uudella tavalla. Tähän uuteen prosessiin käytetään vain luonnollisia aineisosia. Se tarkoittaa, että vaikka suklaassa on reilusti vähemmän sokeria kuin aikaisemmin, kieli maistaa suklaan lähes yhtä makeana kuin aikaisemmin. Löydös mahdollistaa sen, että Nestlé voi jatkossa vähentää merkittävästi sokerin määrää makeisissaan, mutta säilyttää niissä saman, tutun maun.

- Tämä on todella uraauurtava tutkimus. Tutkijamme ovat löytäneet täysin uuden tavan käyttää perinteisiä, luonnollisia aineisosia. Se luo mahdollisuuden vähentää sokerin kokonaismäärää makeisissamme jopa 40 prosenttia, sanoo Nestlén teknologiajohtaja Stefan Catsicas.

Nestlé on patentoimassa tutkimuslöydöksensä ja alkaa käyttää nopeasti liukenevaa sokeria makeisissaan vuodesta 2018 eteenpäin. Nestlé kertoo tarkempia tietoja asiasta ensi vuonna.

Tämä tutkimus vauhdittaa Nestlén sitoumusta vähentää sokerin määrää tuotteistaan. Se on yksi monista sitoumuksista, joita Nestlé tekee parantaakseen tuotteidensa ravintosisältöä. Nestlé vähentää myös suolan ja tyydyttyneiden rasvojen määrää tuotteistaan ja lisää esimerkiksi täysjyvän määrää.

Nestlé pyrkii tekemään tuotteistaan jatkuvasti maukkaampia ja terveellisempiä. Tämä on mahdollista elintarviketeollisuuden laajimman tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkoston avulla, jossa työskentelee noin 5000 ihmistä ympäri maailma. Nestlé käytti tutkimus- ja kehitystyöhön yhteensä noin 1,5 miljardia euroa vuonna 2015, mikä on enemmän kuin mikään muu elintarvikealan yritys.

Lisätietoa:

Nestléstä

Nestlé on maailman johtava elintarvikealan yritys. Toimintamme perustuu ajatukseen Good Food, Good Life. Haluamme tarjota kuluttajille maukkaita ja ravitsevia tuotteita jokaiseen elämäntilanteeseen. Maailmanlaajuisesti Nestlé työllistää yli 335 000 ihmistä 436 tehtaallaan ja toimistoissaan lähes 200 maassa. Suomessa Nestléllä työskentelee noin 300 henkilöä tehtaillamme Turussa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.

Jo 150 vuoden ajan olemme parantaneet ihmisten ja lemmikkieläinten elämää tarjoamalla innovatiivisia tuotteita ja palveluita, jotka on kehitetty tieteellisen tutkimustyön pohjalta. Nestléllä on elintarvikealan laajin tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden verkosto. Pyrimme kehittämään maukkaampia ja terveellisempiä tuotteita.

Nestlén laajaan tuotevalikoimaan kuuluu monia suomalaisille tuttuja tuotemerkkejä, kuten Piltti, Nescafé ja Maggi.