Nestlén globaali tavoite: Tehtaat eivät tuota kaatopaikkajätettä v. 2020 mennessä

Tiedote -

Nestle on vahvasti sitoutunut vähentämään ruokahävikkiä ja jätteen määrää. Nestlén tavoitteena on, ettei yksikään sen tehdas tuota kaatopaikkajätettä vuoteen 2020 mennessä. Suomen tehtailla on vähennetty merkittävästi jätteen määrää ja Juuan tehdas on päässyt jo tavoitteeseen: tuotannosta ei synny lainkaan kaatopaikkajätettä.

Tällä viikolla Suomessa puhutaan laajasti ruokahävikin vähentämisestä, sillä meneillään on Kuluttajaliiton valtakunnallinen Hävikkiviikko-kampanja.

Ruokahävikki on maailmanlaajuinen ongelma. Arvioiden mukaan jopa kolmasosa ihmisille tuotetusta ruoasta päätyy jätteeksi. Ruokahävikki aiheuttaa tarpeettomia kasvihuonekaasupäästöjä ja kuluttaa turhaan vesivaroja. Hävikki vaikuttaa myös raaka-aineiden saatavuuteen ja hintaan.

Nestlé on ollut mukana luomassa ensimmäistä, maailmanlaajuista standardia, joka auttaa yrityksiä ja yhteiskuntia vähentämään ruokahävikin ja jätteen määrää. Nestlén Pohjoismaiden johtaja Michiel Kernkamp korostaa, että jokaisen elintarvikeketjuun kuuluvan tulisi tietää, miten paljon seuraava ketjuun kuuluva käyttää.

- Meidän kaikkien on parannettava ennustettavuutta. Mitä enemmän liiketoimintamalli parantaa ennustettavuutta, sitä vähemmän ruokajätettä syntyy. Ainoa tapa saada parempi ennustettavuus on saada yhteinen standardi elintarvikejätteen ilmoittamiseksi. Ammattilaisten tulisi käyttää FLW-standardia: sitä on helppo käyttää maailmanlaajuisesti, Kernkamp sanoo.

Lue lisää, kuinka Nestlé työskentelee jätteiden ja ruokahävikin vähentämiseksi: http://www.nestle.com/csv/planet/product-life-cycle/waste-and-recovery

Nestléstä

Nestle on maailman suurin elintarvikeyritys. Nestlé käyttää tutkimukseen- ja tuotekehitykseen 1,5 miljardia euroa vuodessa eli enemmän kuin mikään muu alan yritys. Nestlé toimii 191 maassa ja meillä on 328 000 työntekijää.

Nestlén tarkoituksena on parantaa elämänlaatua ja edistää terveellisempää tulevaisuutta. Tarjoamme laajan valikoiman tuotteita ihmisille ja eläimille jokaiseen elämäntilanteeseen.Valikoimaamme kuuluu yli 2000 tuotemerkkiä. Niistä osa on maailmanlaajuisesti tunnettuja brändejä kuten Nescafe, Nespresso, Nestlé vauvanruoka, Cheerios, KitKat ja Purina-eläinruoka ja osa paikallisia suosikkituotteita kuten Piltti-tuotteet Suomessa.

Nestlén toimintaa ohjaa ravitsemus-, terveys- ja hyvinvointistrategia. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsin Veveyssä, jossa Nestlé perustettiin 150 vuotta sitten. Suomen Nestléllä työskentelee noin 300 henkilöä tehtaillamme Turussa ja Juuassa sekä pääkonttorillamme Espoossa.