Elämää Nestléllä: Vastuu motivoi nuoria nestléläisiä

Blogikirjoitus -

Elämää Nestléllä: Vastuu motivoi nuoria nestléläisiä

Nestlén kansainväliset ja paikalliset huippubrändit sekä yrityksen koko houkuttelivat Noora Järvisen ja Laura Ruutiaisen hakemaan Suomen Nestlélle viime vuonna. Noora aloitti kesätöissä ja toimi sen jälkeen Commercial and Operations -harjoittelijana. Laura viimeisteli myynnin ja markkinoinnin opintojaan Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa suorittamalla työharjoittelun Nestléllä MAGGI Culinary -harjoittelijana.

Nooran ja Lauran lisäksi Nestlén nuorisotyöllisyysaloitteen tavoitteena on työllistää Suomessa ainakin 150 alle 30-vuotiasta nuorta vuosina 2014–2016. Nuorille onkin tarjottu ahkerasti työmahdollisuuksia ja vuoden 2014 hyvän startin jälkeen 150 nuoren tavoite vaikuttaa saavutettavalta. Osana nuorisotyöllisyysaloitetta Nestlé järjestää nuorille myös työvalmiuksia lisääviä aktiviteettejä, kuten cv- klinikoita, työelämämentorointia ja työvarjostuspäiviä.

Esimiesten luottamus ja sen mukaan tuoma vastuu on Lauran ja Nooran mielestä hurja motivaatio ahkeralle työnteolle, kannustava työilmapiiri taas loi kehittymiselle erinomaiset puitteet. Noora oli positiivisesti yllättynyt, kuinka paljon tekemisen meininkiä ja asennetta arvostetaan Nestléllä: asenteella ja oppimisen halulla pystyi korvaamaan sen, mikä koulutuksessa jäi uupumaan.

Oleellinen osa Lauran harjoittelua oli uusien reseptien luominen MAGGI -tuotteiden ympärille. Usein jo pelkkä keittiön ohitse kulkeminen täällä Espoon toimistollamme sai Lauran harjoittelun aikana veden kielelle, sillä Laura kokeili erilaisia herkkureseptejä useamman kerran viikossa.

Yksi mielenkiintoisimmista Lauran kokeiluista oli nuudelipizza, joka sekin valmistettiin MAGGI -tuotteita käyttäen. Pizza oli itse asiassa yllättävän hyvää ja houkutteli useat uteliaat työntekijämme maisteluhetkeen. Lauralle yksi mieleenpainuvimmista hetkistä oli shop-observointi yhdessä tiimin kanssa. Shop- observoinnin tarkoituksena on tutkia asiakkaiden ostokäyttäytymistä erityisesti MAGGI -tuotteiden kohdalla.

Noora vietti kesätyönsä tiiviisti jäätelöiden parissa. Työpäivät mahtavassa työporukassa olivat aina erilaisia ja päivään mahtui yleensä useita yllättäviä käänteitä. Pääasiasiassa Nooran tehtäviin kuuluivat Channel and Category Sales Development -tiimin avustaminen. Hän pääsi myös usein mukaan messuille, tapahtumiin, tuotetesteihin ja muun muassa oppimaan jäätelöpallojen pyörityksen salat itsekin. Kesään mahtui monia huippuhetkiä, mutta erityisesti mieleen jäivät hauskat hetket pingviinipuvun sisällä.

Noora tiivisti kokemuksensa todeten, että ”huippubrändien takana on huippuihmisiä!”

Emilia Holopainen

Emilia opiskelee Helsingin yliopistossa kasvatustieteitä ja suoritti Suomen Nestlén HR:ssä harjoittelunsa.

Elämää Nestléllä -blogikirjoitukset kertovat nestléläisten työstä Suomessa - niin työpäivien arjesta kuin myös huippuhetkistä. Blogikirjoituksia voit lukea Suomen Nestlén Mynewsdesk-uutishuoneessa osoitteessa: www.mynewsdesk.com/fi/nestle-nordic Työn arkea Nestléllä voit seurata myös mm. Instagramissa seuraamalla hashtagia #Ncourager