Elämää Nestléllä: Kahvia suurella sydämellä

Elämää Nestléllä: Kahvia suurella sydämellä

Viikkokokouksessamme käy innostunut kuhina. Työskentelen markkinointikoordinaattorina Nestlé Nespressolla, kahvin kiehtovassa maailmassa, ja tällä kertaa olemme saaneet vieraaksemme Pariisin Champs Élysées -kadun Nespresso-kahvilassa työskennelleen baristan. Hänen vinkeillään mekin haluamme oppia oman elämämme baristaksi: jokainen yrittää nähdä edes vilaukselta, mitä baaripöydällä tapahtuu. Kurkimme toistemme olkapäiden yli, ja yritämme omaksua jokaisen vinkin pienintäkin yksityiskohtaa myöten.

Kyseessä ei ole aivan tavallinen työpäivän alku. Tavallisena aamuna laittaisin kahvikapselin paikoilleen, maitoa säiliöön, ja voilà – nappia painamalla kahvini olisi valmis.

Tänään asiat tehdään toisin. Tahdomme luoda toinen toistaan herkullisemman näköisiä ja makuisia kahviluomuksia, ja yllättää niillä jatkossa paitsi itsemme, myös asiakkaamme, sidosryhmämme, kollegamme ja läheisemme. Ideana on saada inspiraatiota, uusia näkökulmia ja vinkkejä sekä oppia uutta kahveistamme ja kahvikoneidemme käytöstä.

Nyt maito vaahdotetaan höyrypillillä. Ensin maitoon halutaan pyörivä liike ja isoja kuplia, jotka hetken kuluttua tuhotaan. Sitten maidosta tehdään sametinpehmeää, pienikuplaista maitovaahtoa. Opin, ettei maitokannua saa heilutella edestakaisin, vaan sitä täytyy pitää aivan paikoillaan. Opin myös tunnustelemaan teräksisen maitokannun läpi milloin maitovaahto on tarpeeksi lämmintä. Lisäksi pääsen paukuttamaan maitokannua pöytään, aivan kuten kahviloissakin tehdään. Paukutusta ei tehdä vain huvin vuoksi, vaan lämmin maito ja maitovaahto halutaan mahdollisimman tasaiseksi massaksi, jotta maitovaahdosta pystytään myöhemmin luomaan kauniita kuvioita.

Sitten se toinen osuus, joka onkin se helppo ja tuttu juttu, nimittäin kahvin valmistaminen. Kahvikapseli paikoilleen, napin painallus ja espresso on valmis. Sitten vain taiteilemaan! Maitovaahto valutetaan kahvin päälle varovasti, ja halutusta kuvasta riippuen sen voi luoda joko pienellä ranneliikkeellä tai vaikka hammastikkua käyttäen. Makusiirapit ja mausteet tuovat hommaan vielä oman twistinsä. Tässä on ainoastaan oma mielikuvitus rajana.

Tämänviikkoinen viikkopalaveri ei suoranaisesti liittynyt siihen mitä teen työssäni arkena, mutta sen tarkoitus on auttaa meitä toimiston työntekijöitä paremmin näkemään ja ymmärtämään Nespresso Boutique -myymälöiden arkea sekä inspiroida ja opettaa meille uutta. Baristaa minusta ei tullut vieläkään, mutta opin paljon uutta erikoiskahveista ja maidon käsittelystä. Näen tuotteemme taas hieman eri valossa kuin ennen, mistä puolestaan on varmasti iloa jokapäiväisessä työssäni.

Välillä onkin hyvä miettiä, voiko työpaikan perinteisiä työtapoja piristää jollakin uudella ja virkistävällä, joka antaa uudenlaista energiaa työarkeen.  Kyse saattaa olla vain kahvista, mutta meille se on enemmän. Meille se on paitsi työ, myös intohimo, nautinto ja inspiraation lähde.

Lämpöisiä kahvihetkiä!
Toivottaa, Heini Tuhkanen
Marketing Coordinator, Nestlé Nespresso

Elämää Nestléllä -blogikirjoitukset kertovat nestléläisten työstä Suomessa - niin työpäivien arjesta kuin myös huippuhetkistä. Blogikirjoituksia voit lukea Suomen Nestlén Mynewsdesk-uutishuoneessa osoitteessa: www.mynewsdesk.com/fi/nestle-nordic Työn arkea Nestléllä voit seurata myös mm. Instagramissa seuraamalla hashtagia #Nestlecrew