Lehdistöhuone Facebookissa, ei vain toimittajille

Lehdistöhuone Facebookissa, ei vain toimittajille

Mynewsdeskin uusi sovellus antaa yrityksille mahdollisuuden luoda oman lehdistöhuoneen heidän Facebook-sivuilleen. Skansen, Ving, Ebookers, Viasat, Projectplace ja Solresor ovat beta-testanneet toimintoa ja kertovat täällä kokemuksistaan.

Markkinoitsija Märta Sundström ja lehdistöpäällikkö Christina Hamnqvist, Skansen.
Skansenilla on ollut oma Facebook-sivu vuodesta 2008 lähtien. Sivun tarkoituksena on ollut asiakassuhteista huolehtiminen ja läsnäolo sosiaalisissa verkostoissa joissa moni kohderyhmästämme viettää aikaansa sekä saada enemmän kävijöitä kotisivuillemme ja tietysti myös sitä kautta Skansenille.

Aktiiviset fanit jakavat kanssaan kuvia
Meillä on aktiivisia faneja jotka mielellään jakavat kanssaan mainioita kuvia vierailuistaan Skansenilla. Erityisen pidettyjä ovat tietenkin kirjoitukset, kuvat ja videot eläimistämme.

Lehdistötiedotteet sijoittuvat paremmin Googlessa kuin kotisivumme.
Olemme huomanneet että lehdistöhuoneemme on saanut lähiaikoina runsaasti lisää kävijöitä kun taas Facebookissa kävijälukumme ovat pysyneet melko samoissa lukemissa. Yksi Facebookissa näkymisen hyvistä puolista on se että saamme mahdollisuuden näyttää että olemme aktiivisia monella tasolla. Lehdistötiedotteemme sijoittuvat paremmin Googlessa kuin kotisivumme jonka takia lehdistöhuoneemme saa enemmän lukijoita. Kävijät saattavat lukea vanhoja tiedotteitamme edellisiltä vuosilta ja pettyvät koska niissä olevat tiedot eivät enää pidä paikkaansa. Viestintä tällä tapaa ei siis ole aivan ongelmatonta.

Sophie Frisholm, Ving.

Vingillä on ollut oma Facebook-sivu lähes 2 vuotta. Sivun tarkoituksena on auttaa yritystä rakentamaan varumerkkiään ja luoda sille yhtenäinen profiili ja kommunikaatio sosiaalisissa medioissa. Ving on aina ollut kiinnostunut kokeilemaan uusia tapoja saavuttaa asiakkaitaan ja näki että tämä on mahdollista sosiaalisten medioiden kautta. Facebook-sivulla on yli 25 000 aktiivista fania jotka klikkaavat linkkejä, kommentoivat, osallistuvat kilpailuihin ja lukevat mitä toiset ovat kirjoittaneet.

Vingin Facebook-sivun tarkoituksena on inspiroida.
Asiakkaamme ja mahdolliset tulevat asiakkaamme tai vain muut kiinnostuneet saavat mahdollisuuden esittää kysymyksiä Vingin henkilökunnalle tai toisille Ving-faneille. Tavoitteenamme on että asiakkaamme saavat hyvää palvelua, mitä kautta he sitten ottivatkaan meihin yhteyttä. Monet asiakkaistamme kokevat että heillä on henkilökohtainen suhde yritykseemme. Siksi kommunikointi heidän kanssaan sosiaalisten medioiden kautta on mielestämme hyvinkin mielenkiintoista.

Asiakkaamme ovat kiinnostuneita auttamaan toisiaan jos he vain osaavat! Meillä on erittäin monta uskollista fania Facebookissa jotka haluavat auttaa ja antaa neuvoja sivumme aloittelijoille. Sivullamme keskustellaan paljon ja jaetaan vinkkejä koskien esim. eri matkakohteita, ravintolasuosituksia, retkiä jne.

Kaiken tiedon ei tarvitse löytyä kaikilta kanavilta. Ving käyttää Facebookia viestintäkanavana matkustajilleen, ei medialle tai muille osapuolille. Kohderyhmänä ovat kaikki jotka ovat tai haluavat matkustaa Vingin kanssa ja he jotka hakevat matkavinkkejä ja –neuvoja tai ajankohtaisia tietoja. Lyhyesti sanottuna kaikki matkustelusta kiinnostuneet! Myös toimittajat seuraavat meitä Facebookissa joten on mahdollista että he etsivät inspiraatiota sieltä. Kokeilemme nyt lehdistöhuonetta Facebookissa nähdäksemme onko se faniemme mielestä kiinnostava ja että saammeko sen avulla enemmän kävijöitä kotisivuillemme ja blogiimme. Mutta kuten sanottua, en ole varma puhuttelemmeko nyt oikeata kohderyhmää. Kaiken tiedon kun ei tarvitse löytyä kaikilta kanavilta.

Web manager Alexandra Bylund, Solresor

Olemme olleet aktiivisia Facebookissa alle vuoden ja meillä on nyt lähes 15 000 ”tykkääjää”.

Toimittajat ovat uusi kohderyhmä Facebookissa. Olemme juuri aloittaneet käyttämään lehdistöhuonettamme Facebookissa emmekä ole tämän vuoksi nähneet tuloksia vielä. Uskon että toimittajista saattaa tulla uusi kohderyhmämme Facebookin lehdistösivumme ansiosta. Tähän mennessä toimittajilla ei ole ollut syytä ”tykätä” meitä Facebookissa muista kuin henkilökohtaisista syistä. Nyt voimme hyvällä omallatunnolla kehoittaa heitä ”tykkäämään” meitä ja ottamaan osaa uutisistamme ja lehdistötiedotteistamme.

Lehdistöhuoneemme ansiosta faniemme on helppo päästä lukemaan uutisiamme. Tavoitteenamme on julkaista uutisia Facebookin uutishuoneessa Facebookin seinän sijaan. SIis päinvastoin kuin teimme nyt raportoidessamme Egyptin tapahtumista. Jos lukijamme ei ole lähdössä Egyptiin voi olla ärsyttävää nähdä näitä päivityksiä jatkuvasti. Olen iloinen että meillä on mahdollisuus tehdä ensi kerralla eri tavoin. Meidän ei myöskaan tarvitse rajoittaa sanojen määrää vaan voimme julkaista tiedotteet kokonaisuudessaan.

Haluamme aina olla 100%:sti asiakkaidemme saataville. Minulla on visio siitä että viestintämme olisi täysin yhteenlinkitettyä, olet sitten kotisivuillamme, Facebookissa, Twitterissä tai Mynewsdeskillä. Sinun pitäisi pystyä päästä näistä toiisiinsa vain muutamalla klikkauksella. Haluamme olla 100%:sti asiakkaidemme saatavilla.

Lue lisää Alexandran Facebook-vinkeistä yrityksille.

Lehdistöpäällikkö Karin Zingmark, Viasat

Olin puolitoista vuotta sitten Disruptive Median järjestämässä paneelikeskustelussa. Teemana oli miten yritykset käyttävät sosiaalisia medioita hyväkseen viestinnässä. Kun tuli minun vuoroni vastata miten Viasat käyttää Facebookia viestinnässään vastasin rehellisesti etten tiennyt. Haluavatko ihmiset ”tykätä” yrityksiä Facebookissa? Ja jos haluavat, onko se sen takia että tavaramerkki on niin vahva että he haluavat heidän yhdistettävän siihen? Vai että he haluavat tarjouksia ja asiakastukea sitä kautta? Emme vastanneet näihin kysymyksiin keskustelussa, mutta olen pohtinut tätä siitä lähtien.

Kaikki ovat toimittajia netissä. Sosiaaliset mediat ovat vaikuttaneet perinteiseen mediaan ja tämän kautta yritysten tapaan toimia. Nykyisin ei enää erotella viestintää toimittajille ja asiakkaille. Kaikki ovat netissä toimittaja, enemmän ja vähemmän, ja yrityksestä keskustellaan, halusit sitä tai et. Yrityksen täytyy olla läsnä, kuunnella ja olla vuorovaikutuksessa keskustelijoiden kanssa. Mynewsdesk ymmärsi tämän jo aikaisin ja olen sitä mieltä että läsnäolo eri verkostoissa on tärkeää. Kohderyhmämme Facebookissa ovat lähinnä katsojamme ja asiakkaamme, kun taas Mynewsdeskissä kohderyhmämme ovat lähinnä toimittajat. On luonnollista että lehdistöhuoneemme löytyy nyt myös Facebookista, linkitämmehän myös Mynewsdeskin lehdistöhuoneestamme Facebook-sivullemme. Kehitys tällä alueella on todella mielenkiintoista seurata ja opimme Viasatilla uusia asioita joka päivä!

Läsnäolomme Facebookissa on tänäpäivänä itsestäänselvää, mutta yrityksemme on suuri ja monipuolinen. Olemme osaksemme TV-palveluiden tarjoaja joka tarjoaa teknisiä ratkaisuja ja TV-kanavapaketteja (tai netin/kännykän kautta). Sen lisäksi tuotamme omia TV-kanavia, kuten Viasat Fotboll/Motor & Hockey, TV 1000-kanavia, Viasat dokumenttikanavia ym.

Avasimme Facebook-sivumme www.facebook.com/viasatsverige syksyllä 2009 ja se on kasvanut suksessiivisesti siitä lähtien. Nyt meillä on omat Facebook-sivumme urheilukanavillemme Viasatmotorsverige, Viasatfotboll , Viasathockey sekä TV1000:n kanaville. Kohderyhmämme ovat erityisesti katsojamme ja asiakkaamme.

Kiinnostus seurata aihealueita näkyy selkeästi. Viasatin Facebook-sivulta löytyy tyypillisiä kysymyksiä asiakastuelle ja vastauksia niihin. Tiedotamme täällä myös uusista tuotteista ja palveluista sekä muutoksista. Tarkoituksenamme on myös lisätä tarjouksia jo olemassa oleville asiakkaillemme.

Koska asiantuntijamme ja kommentaattorimme usein mainitsevat Facebook-sivumme lähetyksissään saamme niille runsaasti näkyvyyttä. TV-kanaviemme sivuilla käydään runsaasti keskusteluja, erityisesti suorien urheilulähetysten aikana, olivat ne sitten moottoriurheilua, jääkiekkoa tai jalkapalloa. Varsinkin jos lähetämme Premier League- tai Champiens League- jne. otteluita. Kanavien toimitukset ovat innolla mukana Facebook-keskusteluissa ja ovat hyvin luovia tavassaan kommunikoida. Viasat Motorilla oli esim. viime viikonloppuna suora Faceook- lähetys kahden Svenska Rallyyn osallistuneiden kuljettajien autoista!

Evelina Ander, CRM & PR Manager Ebookers

Ebookerseilla on ollut Facebook-sivu vuodesta 2007 alkaen. Tämänhetkinen Facebook-sivumme luotiin loppukesästä 2010.

Siellä missä asiakkaamme ja matkustajamme ovat.

Läsnäolomme sosiaalisissa mediossa perustuu siihen että haluamme olla läsnä siellä missä asiaakkaamme ja matkustajamme ovat. Meillä on nähdäksemme parempi mahdollisuus kommunikaatioon asiakkaidemme kanssa Facebookissa ja arvostamme saamaamme palautetta. Kehotamme fanejamme esittämään meille parannusehdotuksia ja toiveita uusista toiminnoista.

Olemme edelleenkin vasta rakentamassa Facebook-sivuamme, mutta olemme positiivisesti yllättyneitä siitä mitä olemme nähneet tähän menessä, sekä spontaanisesta aktiivisuudesta sivuillamme sekä kommententeista ja päivytystemme ”tykkäyksistä”.

Facebook-sivumme lehdistöhuoneen tarkoituksena on saada entistä parempaa näkyvyyttä tiedotteillemme. Lehdistötiedotteilla ja uutisilla on valtava potentiaali sosiaalisissa medioissa, mutta juuri lehdistötiedotteet Facebookissa ovat uutta meille. Tavoitteena on saada tiedotteillemme vielä enemmän lukijoita. Vielä on liian aikaista vetää johtopäätöksiä kokeilusta, mutta odotamme tuloksia innolla!

Markku Törhönen +358 44 09 09 095 markku.torhonen@mynewsdesk.com

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.