Toimittajien arkipäivä muuttuu – oletko mukana PR-työlläsi?

Toimittajien arkipäivä muuttuu – oletko mukana PR-työlläsi?

Miten voit PR-viestijänä  hyötyä media-alalla tapahtuvista muutoksista jotka vaikuttavat varsinkin toimittajien työhön? Vastaus on: tarjoamalla heille laadukasta lähdemateriaalia, kiinnostavia kuvia ja videoita.

Trendi:

Toimittajat etsivät lähdemateriaalia sosiaalisista medioista ja integroivat artikkelejaan niihin niin että heillä on mahdollisuus dialogiin lukijoidensa kanssa, esim. Twitterissä ja Facebookissa.

On yhä tavallisempaa että perinteisimmätkin toimittajat panostavat nettiin. Middleberg Communications and the Society for New Communications Researchin mukaan n. 70% toimittajista käyttävät sosiaalisia medioita etsiessään lähdemateriaalia artikkeleihinsa (vertaa 41% vuotta aiemmin). Ruotsissa esim. Expressenillä ja TV4:llä on omat toimittajansa sosiaalisille medioille. Dagens Arena –lehti lanseerasi äskettäin sivustonsa joka keskittyy perinteisen journalismin lisäksi selkeästi sosiaalisiin medioihin. Ajatuksena on että toimittajat voivat nostaa keskustelua netissä samalla kun he tekevät työtään journalisteina.

- Meidän täytyy olla siellä missä keskustelua käydään, sanoo Maria Georgieva, Dagens Arenan markkinoitsija Medievärldenin haastattelussa. Marian mukaan toimitusten tulee olla korva maata vasten ja kuunnella mitä netissä puhutaan. Esim. Twitterissä on tärkeää sekä kuunnella, että ottaa osaa käytävään keskusteluun.

Ajatuksena on luoda dynaaminen sivusto sekä äänellä että videoilla varustettuna joka houkuttelee interaktiivisuuteen. Näin alkuun linkittämällä toisille sivustoille ja myöhemmin myös itse tuotetulla materiaalilla.

Lehdistötiedotteilla joihin on lisätty sekä kuvia että videoita on parempi mahdollisuus tulla julkaistuksi näissä interaktiivisissa toimituksellisissa nettijulkaisuissa. On tärkeää julkaista materiaali sekä yrityksen lehdistöhuoneessä että ladata se eri sosiaalisiin medioihin (MyNewsdeskin Plus-palveluiden avulla julkaiset materiaalisi automaattisesti Flickrissä, Slidesharessa, Wordpressissä sekä Twitterissä). Kaikki tämä saadaksesi lehdistötiedotteillesi niin paljon olennaista näkyvyyttä kuin mahdollista.

Trendi:
Toimittajat ottavat ohjat omiin käsiinsä
Toinen selkeä esimerkki tapahtuvista muutoksista on se että toimittajat ottavat ohjat omiin käsiinsä, kuten he voivat tehdä esim. Newstilt.com:issa. Täällä toimittajat voivat itse julkaista vedoksia artikkeleistaan, myydä ja markkinoita niitä sekä saada itselleen enemmän lukijoita samalla kun he rakentavat omaa tavaramerkkiään. Sivuston liikeidea on yksinkertainen -”NewsTilt is a place for you to engage with journalists as they report the news. It is community centered and personalised for your interests.”  Tämän tyyppiset sivustot tulevat lisääntymään tulevaisuudessa jolloin on tärkeää pystyä tarjoamaan toimittajille laadukasta lähdemateriaalia ja olla heidän saatavillaan.

Nykytekniikka haastaa monopolin
Se että sosiaaliset mediat haastavat perinteisemmän uutisoinnin olemme jo maininneet. Nyt haastetaan myös monopolit joiden ei ole aiemmin uskottu kaatuvan. Muutama päivä sitten lanseerattiin palvelu joka aikoo murskata Associated Press:in monopolin uutisten välityksessä medialle. Palvelu on nimeltään Publish2 ja sen takana on Publish 2.0-bloggaaja Scott Karp jonka tavoitteena on luoda avoin ja riippumaton foorumi jossa mediat voivat myydä ja jakaa uutisia toisilleen. Lue lisää Kristoffer Björkmanin blogista PR 2.0.

”Ostaa” näkyvyyttä toimituksellisilta medioilta
Voidaan olla eri mieltä siitä onko tämä trendi vai ei, mutta yrityksillä on yhä enemmän mahdollisuuksia ostaa itselleen mainostilaa toimituksellisista yhteyksistä ilman että joku ”gatekeeper” tulee väliin. MyNewsdeskin toimitusjohtaja Peter Ingman puhui tästä keväällä järjestämässämme seminaarissa.

MyNewsedeskin avulla pysyt trendien ja nykytekniikan tarmolla. Yhteistyömme Fokuksen ja Eniron kanssa avaavat asiakkaillemme entistä paremmat mahdollisuudet saavuttaa olennaista näkyvyyttä viestinnälleen.

Olemme ottaneet trendit huomioon luodessamme MyNewsdeskin uuden näkyvyysstrategian – lyhyesti sanottuna The News Exchange Sitemme. Mitä tarkoitamme?  Lue lisää täällä >>.

Lue lisää MyNewsdeskin blogista >>

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.