Toimiiko SoMe vielä PR-työkaluna?

Blogikirjoitus -

Sosiaalisen median luottamuspula - toimiiko SoMe vielä PR-työkaluna?

Sosiaalista mediaa ravisuttaneet valeuutisskandaalit ovat pakottaneet toimittajat suhtautumaan someen aiempaa kriittisemmin. Sosiaalisen median asema toimittajien tietolähteenä ja uutisten jakelukanavana onkin kokenut kolauksia.

Toisaalta sosiaaliselle medialle ei löydy haastajaa nopeudessa ja helppoudessa. Kun aikataulut ja budjetit ovat tiukat, on uusien ideoiden etsiminen ja tiedon hakeminen helpointa verkossa.

Tämä saa pohtimaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

• Suosivatko toimittajat tulevaisuudessa uusia, Facebookia ja Twitteriä luotettavampina pidettyjä sosiaalisia medioita?
  • Onnistuuko Facebook korjaamaan algoritminsä niin, että valeuutisten näkyvyys ja vaikuttavuus vähenee?
  • Nouseeko perinteisten kanavien kuten lehdistötiedotteiden ja henkilökohtaisten kontaktien merkitys toimittajien keskuudessa?

Saako Facebook valeuutiset kuriin?

Sosiaalista mediaa kohdanneet valeuutisskandaalit ovat saaneet Facebookin ryhtymään toimiin ongelman ratkaisemiseksi. Yritys on ottanut useita askelia taltuttaakseen botit ja trollit, jotka vääristävät julkista keskustelua ja ohjaavat sitä kohti äärimielipiteitä.

Facebook ilmoitti alkuvuodesta, että se alkaa priorisoida ystävien, perheen ja ryhmien julkaisuja brändi- ja mediasisällön sijaan. Lisäksi Facebook on alkanut keskittyä paikallisiin uutisiin vähentääkseen valeuutisten saamaa näkyvyyttä. Toisinaan Facebook myös näyttää lisätietoa jaetuista artikkeleista tarjotakseen ihmisille mahdollisuuden itse arvioida sisällön luotettavuutta. Vielä on kuitenkin aikaista sanoa, kuinka hyvin nämä toimenpiteet toimivat valeuutisten kitkemisessä.

Lehdistötiedotteiden asema ei horju

Uutismedioiden kamppaillessa uskottavuuden ja kestävyyden kanssa, toimittajien täytyy olla kriittisempiä sosiaalisen median kautta hankittua tietoa kohtaan. Faktojen tarkistaminen ja alkuperäisen lähteen löytäminen ovat edelleen journalismin ytimessä. Sosiaaliset mediat ovatkin pääasiassa vain sisällön alustoja, eivät faktapohjaisen tiedon lähteitä.

Tästä syystä kanavat, joita toimittajat ovat perinteisesti hyödyntäneet uutisten lähteenä, ovat taas ajankohtaisempia kuin koskaan.

Mynewsdeskin aiemman selvityksen mukaan yli 75% toimittajista nimeää yhä henkilökohtaiset kontaktinsa parhaaksi lähteekseen. Ensikäden tieto on aina arvokkaampaa kuin toissijaisesta lähteestä saatu tieto.

Ja kuka vielä väittää, että perinteisten lehdistötiedotteiden aika olisi ohi? Lehdistötiedotteet ovat toimittajien keskuudessa luotetuimpia tietolähteitä ja niiden merkitys toimittajien silmissä on kasvanut sekä englanninkielisissä maissa että Keski-Euroopassa. Brändien ei siis kannata aliarvioida tiedotteiden merkitystä viestinnässä medialle.

Hyödynnä useita kanavia

Digiaikana sisällöntuottajat eivät kuitenkaan voi keskittyä vain yhteen kanavaan. Suosituksemme onkin käyttää useita eri kanavia PR:ssä ja viestinnässä. Hyödyntämällä sekä perinteistä sähköpostilla lähetettyä tiedotetta että sosiaalista mediaa sisällöntuottaja nostaa mahdollisuuksiaan ansaita näkyvyyttä mediassa. Varmistaakseen uutisten virheettömyyden ja poliittisen puolueettomuuden, myös toimittajien täytyy hyödyntää useita eri lähteitä uutisten ideointiin ja taustatyöhön.

Jos haluat lukea lisää sosiaalisen median roolista journalismissa, lue blogikirjoitus ""How journalists use social media" (englanninkielinen).

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää!

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.