Näin teet sisältöä, joka vetoaa tunteisiin ja vaikuttaa

Näin teet sisältöä, joka vaikuttaa ja vetoaa tunteisiin

Avain tehokkaaseen natiivimarkkinointiin on sisällössä, joka todella puhuttelee ja ennen kaikkea kiinnostaa kohderyhmää. Oma “ego” kannattaa jättää sivuun sisältöä suunnitellessa ja sen sijaan pitää mielessä, kenelle sisältöä on tekemässä – uskallus asettaa lukija, kuuntelija tai katselija etusijalle palkitaan ajallaan. Natiivimarkkinoinnin tehoa tutkineissa kansainvälisissä tutkimuksissa on todettu kolme yleistä tekijää, joiden avulla sisältö tuottaa tuloksia.

1. Onko kertaus opintojen äiti?

Tulosten maksimoimiseksi sisältö kannattaa julkaista useamman kerran, ja siitä kannattaa tehdä samaan kampanjaan useampi versio – esimerkiksi oma versio kuhunkin kanavaan, mikä puhuttelee kyseisen kanavan kohderyhmää. Mikäli ostat tilaa vain yhdestä kanavasta, lisää näkyvyyttäsi jakamalla ja julkaisemalla sisältöä myös omissa sosiaalisissa medioissa. Jo yhden artikkelin lukukerran jälkeen lukijan ostovalmius ja brändimielikuva kasvavat, kahden tai useamman lukukerran jälkeen ne kertaantuvat.

2. Rehellinen viesti on uskottava

Jätä myyjän eleet pois. Vaikka maksettu sisältö ottaa ei-kaupallisen sisällön muodon, sen tarkoitus ei koskaan ole huijata tai hämätä. Sisällön kaupallisuuden piilottamisella tai sen yrittämisellä on negatiiviset seuraukset brändille. Jos yrität tuoda arvojasi liikaa esille, tilanne voi kostautua myöhemmin.

Näin kävi Pepsille, joka korosti kohtalokkaasti globaalin harmonian merkitystä mainoksessa, jossa Kendal Jenner ojentaa poliisille jääkylmän virvoitusjuoman kuumenneiden protestien keskellä. Mainos johti laajaan paheksuntaan, ja Pepsiä syytettiin Black Lives Matter -liikkeen hyödyntämisestä kevytkenkäisesti.

Kerro siis rehellisesti asiantuntijuutesi aiheesta ja tuotteestasi. Avoimuus ja rehellisyys synnyttävät luottamusta, kun taas luotettavuus tuottaa positiivisen mielikuvan.

3. Kiinnostava sisältö toimii

Lukija omaksuu sisällön tehokkaasti silloin, kun se on hänestä aidosti kiinnostavaa. Oikein valittu näkökulma sekä ohjaa aiheeseen tai kampanjassa esiintyviin ilmiöihin että tuotteisiin syntyvää tunnesidettä tavoitteiden mukaisesti ja myös nostaa esille toivottuja, brändiin liitettäviä ominaisuuksia.

Mieti, mitä kohderyhmäsi haluaisi vapaaehtoisesti lukea? Minkälaista sisältöä kohderyhmäsi jakaisi vapaaehtoisesti sosiaalisessa mediassa eteenpäin? Aidosti kiinnostavaksi koettu sisältö parantaa ostohalukkuutta – jo yhden lukukerran jälkeen. Kiinnostavalla, hyödyllisellä sekä viihdyttävällä sisällöllä ja kohderyhmän tarpeisiin ja tunteisiin kohdistetulla näkökulmalla mikä tahansa aihe voidaan tuoda lähelle kuluttajaa tai päättäjää – niin lähelle, että se muovaa konkreettisesti hänen näkemystään yrityksestäsi.

Mieti, mitä kohderyhmäsi haluaisi lukea? Minkälaista sisältöä yleisösi jakaisi oma-aloitteisesti SoMe:ssa?

Ole rohkeasti yhteydessä, jos sinulla on kysyttävää.

Mynewsdesk Suomi

Customer Success Team Mynewsdesk LinkedIn

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.