Näin löydät ilmaisia kuvia uutisiin ja some-postauksiin

Näin löydät ilmaisia kuvia uutisiin ja some-postauksiin

Ei ole mitään syytä julkaista pienintäkään uutista ilman kuvaa. Kuvien käytöstä tykkäävät niin toimittajat, lukijat kuin Googlekin. Katso kolme hyvää syytä käyttää kuvia ja ohjeet, miten voit löytää ja käyttää kuvia helposti ja ilmaiseksi.

1. Lukijat tykkäävät kuvista
Kun verkossa tietoa etsivä selailee sivuja, niin otsikoiden lisäksi kuvat kiinnittävät huomion. Mielenkiintoinen kuva saa avaamaan jutun ja kannustaa lukemaan sen. Ihminen oppii ensin näkemään ja visualisoimaan asioita, lukeminen tulee vasta vuosien jälkeen. Siksi on luonnollista, että kuvat kiinnostavat. Jos tavoittelet jakoja uutisillesi tai some-postauksellesi, kuva on välttämättömyys.

2. Toimittajat tykkäävät kuvista
Toimittajatkin ovat ihmisiä, joten katso edellinen kohta. Lisäksi yhtä tärkeä syy on, että toimittaja tarvitsee kuvan juttuunsa, jonka julkaisee. Jos on kaksi tasavertaista aihetta, joista toimittaja harkitsee juttunsa tekevän, niin kuvallinen juttu kiinnostaa enemmän. Kun julkaiset Uutishuoneessa materiaalia, niin liitä aina mukaan myös painokelpoiset kuvat toimittajia varten. (Julkaisutyökalussa Liittyvä materiaali -> Kuvat)

3. Google tykkää kuvista
Googlen hakualgoritmiä kehitetään jatkuvasti toimimimaan ja ajattelemaan kuten ihminen. Tästä syystä Google nostaa hakutuloksissa korkeammalle sivut, joissa julkaisujen yhteydessä on kuva. Google ei ymmärrä (ainakaan vielä) onko kuva hyvä vai huono. Joten laita edes tyydyttävä kuva Googlea varten, niin löydettävyytesi paranee heti. Uutishuoneeseen julkaistaessa järjestelmämme luo keinotekoisen kuvan, jos kuvaa ei ole liitetty. Tämä siis periaatteessa riittää Googlelle, mutta ei ole hyvä vaihtoehto lukijoille.

Mistä löydät kuvia?

Onneksi verkosta löytyy paljon ilmaisia(!) kuvia. Voit käyttää ilmaisia kuvapankkeja, joihin löytyy linkkejä alta tai hakea kuvia helposti suoraan Googlella tai Flickeristä. Yleensä haku englanninkielisillä termeillä tuottaa enemmän tuloksia, mutta suomenkielisillä taas voi löytää enemmän suomalaisen näköistä kuvitusta. Flickeristä löytää yleensä teknisesti hyvälaatuisia kuvia, koska onhan se nimenomaan kuvien julkaisuun kehitetty alusta.

Google-kuvahaku

Etsi kuvia ja valitse Hakutyökalut -> Käyttöoikeudet -> Saa käyttää uudelleen (ja muokata)

Flickr-kuvahaku

Etsi kuvia ja valitse Licence -> Commercial use allowed

Voit käyttää myös verkon lukuisia ilmaisia kuvapankkeja. Tässä muutamia, joista saa ainakin pienimpiä kuvakokoja käyttöön ilmaiseksi. Monista myös isoja painokelpoisia kuvia. Tarkista aina kuvien käyttöoikeus.

“Kokeile ilmaiseksi“=

Press Officer on Duty

Lehdistön yhteyshenkilö Lehdistökyselyt
Sofia Thorngren

Lehdistön yhteyshenkilö Head of Marketing Communications

Uutishuone on organisaatiosi näyteikkuna

Mynewsdesk on Pohjoismaiden johtava viestinnän ja sisältömarkkinoinnin alusta, jota käyttää noin 5000 yritystä ja 77 000 käyttäjää päivittäin. Pilvipalveluihin perustuvat ratkaisumme sisältävät mediaseurannan, uutishuoneet ja tiedotteiden digitaalisen jakelun sekä PR-tulosten analysoinnin. Vuonna 2003 Tukholmassa perustettu Mynewsdesk on osa norjalaista mediayhtiötä, NHST Media Group AS.