Finduksen Kullanrapeat Kalafileet ovat suomalaisten kuluttajien suosikki MSC-tuote

Finduksen Kullanrapeat Kalafileet on paras MSC-sertifioitu tuote

Kestävän kalastuksen ympäristömerkintä Marine Stewardship Council (MSC) järjesti ensimmäistä kertaa Suomessa äänestyksen, jossa kuluttajat saivat valita suosikkinsa yhdeksästä "Paras MSC-tuote 2024" -kilpailuun mukaan ilmoitetuista tuotteista. Äänestyksen voittajaksi ponnisti Finduksen Kullanrapeat Kalafileet, jotka on valmistettu MSC-sertifioidusta alaskanseitistä.

MSC Suomi järjesti ensimmäisen kuluttajille suunnatun ”Paras MSC-tuote”-äänestyksen elo-syyskuussa. Äänestys ja kuluttajakilpailu olivat osa MSC 10 vuotta Suomessa juhlallisuuksia. Äänestykseen osallistui 9 yritystä – sekä tuottajia että vähittäiskaupan edustajia, joiden kuluttajatuotevalikoimista on kala- ja äyriäistuotteita, joista löytyy MSC:n sininen ympäristömerkki. MSC-sertifioinnilla varmistetaan, että tuotteessa käytetyt merenelävät ovat peräisin kestävistä kalakannoista ja ne täyttävät MSC:n kestävän kalastuksen standardin tiukat ympäristövaatimukset.

Kuusi viikkoa kestäneen äänestyksen aikana kuluttajat antoivat yhteensä 4355 ääntä. Eniten ääniä (26,4 %) ja sen myötä myös ”Paras MSC-tuote 2024”-tittelin saavutti Finduksen Kullanrapeat Kalafileet 360 g. Erittäin täpärästi toiselle sijalle jäi Keskon Pirkka Parhaat Katkarapusalaatti Skagen 200 g (25,7 % äänistä) ja kolmanneksi kiri Kokkikartanon Paneroitu Kalaleike ja Muusi 350 g valmisateria (12,5 % äänistä).

Perheiden helppo suosikki ykkössijalle

Kuluttajien suosikiksi nousi Finduksen vastuullisesti pyydetystä alaskanseitistä valmistettu klassikkotuote. Äänestyksen ohessa järjestetyssä kuluttajakilpailun vastauksissa, jossa kuluttajilta kysyttiin syitä MSC-sertifioitujen tuotteiden valintaan, näkyi selvästi mielenkiinto tuotteen vastuullisuuteen:

"MSC-sertifioituja tuotteita valitsemalla pystyn osoittamaan, että vastuullinen kalastus on minulle tärkeää ja haluan tukea vastuullisesti toimivia yrityksiä.”

"Haluan tukea vastuullista kalastusta ja varmistaa kalalajien elinvoimaisuuden tulevaisuudessa. Liikakalastus on globaali haaste, jonka takia monet kalalajit ovat vaarassa kadota kokonaan ja siksi kestävä, vastuullinen kalastaminen on erityisen tärkeää."

"Tiedän tuotteiden olevan vastuullisesti valmistettuja ja terveellisiä vaihtoehtoja lapsiperheen arkiruokana!"

MSC Suomen ja Baltian maiden Maajohtaja Johanna Vepsä on vaikuttunut kilpailun saamasta huomiosta:

On upeaa huomata, miten hyvin kuluttajat ovat perillä valintojensa vaikutuksista ja kestävän kalastuksen merkityksestä. Kasvava luonnonvaraisten, sertifioitujen tuotteiden kysyntä Suomen markkinoilla todistaa, että yhteistyökumppanimme ovat huomanneet tämän ja syvästi sitoutuneet valitsemaan valikoimaansa tuotteita, joiden kala on peräisin vastuullisista pyynneistä, jotka auttavat suojelemaan meriympäristöä ja samalla meidän kaikkien tulevaisuutta. Olin myös iloinen kilpailuun osallistuneiden tuotteiden monipuolisuudesta! Kuluttajat pääsivät valitsemaan suosikkinsa todella herkullisista vaihtoehdoista.”

Finduksen Kullanrapeat Kalafileet on valmistettu vastuullisesti pyydetystä alaskanseitifileestä ja leivitetty rapeiksi. Kullanrapeissa kalafileissä on vain vähän tyydyttynyttä rasvaa ja tuotteelle on myönnetty myös Sydänmerkki.

”Tavoitteemme on aina auttaa kuluttajia valitsemaan terveellisempiä ja ravitsevampia aterioita sekä syömään useammin laadukasta kalaa ja mereneläviä. Pitkä suhteemme MSC:n kanssa ja 100 % sertifioitu tuotevalikoimamme puolestaan merkitsee sitä, että samalla, kun saavutamme tavoitteitamme, ihmiset syövät yhä enemmän kestävästi kalastettua MSC-sertifioitua kalaa. Olemme erittäin iloisia, että kuluttajat valitsivat juuri meidän tuotteemme voittajaksi Paras MSC-tuote-äänestyksessä”, sanoo Findus Finland Oy:n toimitusjohtaja Saku Oikarinen

Suomessa Finduksen kaikki villikalatuotteet ovat olleet MSC-sertifioituja jo vuodesta 2019. Findus Finlandille myönnettiin myös MSC:n Kultainen Kala -palkinto jo vuonna 2019 tunnustuksena proaktiivisesta ja monipuolisesta yhteistyöstä ja vastuullisten merenelävien markkinoiden edistämisestä Suomessa.

Kuluttajien kestävät valinnat tarkoittavat enemmän kalaa, värejä ja vaihtoehtoja

Suomalaiset kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia valitsemaan MSC-sertifioituja kala- ja äyriäistuotteita, ja huoli meriemme tilasta näkyy selvästi myös suomalaisten kuluttajien käyttäytymisessä1. MSC pyrkii tekemään vastuullisen valinnan kuluttajille helpoksi.

”Jokainen meistä – asuinpaikastamme tai ammatistamme riippumatta – voi tukea niitä kalastajia, jotka kalastavat kestävästi ja luontoa kunnioittaen. Valitse vain kau­passa tai ravintolassa kalaa ja äyriäisiä, joista löytyy MSC:n sininen kalamerkki. Sininen ympäristömerkkimme takaa, että merenelävät ovat peräisin huolellisesti hallinnoidusta kalastuksesta ja että kalas­tuksen vaikutukset merten ekosystee­meihin on minimoitu. Tällä yksinkertai­sella tavalla jokainen meistä voi tehdä enemmän merien hyväksi ja varmistaa, että mereneläviä on tarjolla myös tuleville sukupolville. “, Vepsä selittää.

Tällä hetkellä MSC-tuotteita myydään Suomessa noin 8 000 tonnia vuodessa. Määrä on lähes nelinkertainen 10 vuoden takaisiin volyymeihin. Kuluttajat voivatkin nykyisin valita suosikkinsa lähes 300 sertifioidusta tuotteesta ja yli 35 eri lajista.

Kaikki miehet kannelle!

Äänestys ja kilpailu ovat osa Kaikki miehet kannelle! -kampanjaa, jolla MSC juhlistaa Suomen markkinoille purjehduksensa 10-vuotisjuhlavuotta. Suomalaisten kuluttajien myöntämän "Paras MSC-tuote" -tittelin lisäksi MSC myönsi 10-vuotis Kestävän Kalan Päivässään tunnustuspalkintoja yhteistyökumppaneille, jotka ovat viimeisen vuosikymmenen aikana parhaiten sitoutuneet MSC:n ohjelman kehittämiseen Suomessa. Tietoa kaikista palkinnoista löytyy täältä.

Lisätietoja:

1 Kuluttajatutkimus

Markkinatutkimusyritys GlobeScanin uudet tutkimustulokset osoittavat, että jopa 91 prosenttia suomalaisista kuluttajista on huolissaan meriemme tilasta. Suomalaiset ovat myös yhä pessimistisempiä mahdollisuuksistamme korjata tilannetta: kaksi vuotta sitten vielä yli kolmannes vastaajista uskoi, että meidän on seuraavan 20 vuoden kuluessa mahdollista pelastaa meret peruuttamattomilta vahingoilta – nyt vain enää 20 prosenttia tutkimuksen osallistujista olivat tätä mieltä.

Näistä pessimistisistä tunteista huolimatta suomalaiset haluavat toimia merien suojelemiseksi. 56 % suomalaisista kuluttajista kertoi, että viimeaikaiset äärimmäiset sääilmiöt, ovat saaneet heidät pohtimaan, kuinka ne voivat auttaa suojelemaan valtameriä

”Paras MSC-tuote”-äänestys

MSC Suomi järjesti ensimmäistä kertaa kuluttajille suunnatun kilpailun elokuussa 2024. Kilpailussa suomalaiset kuluttajat äänestivät suosikkiaan yhdeksästä kilpailuun ilmoitetusta MSC-merkitystä kuluttajatuotteesta ja voittajatuotteelle myönnettiin tittelin "Paras MSC-tuote 2024". Kilpailuaika oli 1.8. - 5.9.2024 ja äänestys tapahtui kampanjasivulla: www.msc.org/fi/paras-msc-tuote

Yritys (vähittäiskauppa tai brändi) sai ilmoittaa kilpailuun yhden oman merkin tuotteen, jonka piti olla vakituisen valikoiman tuote ja myynnissä elokuun alusta ainakin vuoden 2024 loppuun asti.

Palkinto: Paras MSC-tuote 2024 – kuluttajien valinta

Tämä on erikoispalkinto, jota ei valinnut MSC:n raati, vaan suomalaiset kuluttajat, jotka saivat valita suosikkinsa Suomen ensimmäisessä “Paras MSC-tuote” äänestyksessä. Kuusi viikkoa kestäneen äänestyksen aikana annettiin lähes 4400 ääntä. Finduksen MSC-sertifioidut Kullanrapeat Kalafileet saivat äänestykseen lähetetyistä 9 tuotteesta eniten ääniä (26 %).

Suomessa Finduksen kaikki villikalatuotteet ovat olleet MSC-sertifioituja jo vuodesta 2019. Findus Finlandille myönnettiin MSC:n Kultainen Kala -palkinto vuonna 2019 tunnustuksena proaktiivisesta ja monipuolisesta yhteistyöstä ja vastuullisten merenelävien markkinoiden edistämisestä Suomessa.

Voittajatuote

Suomalaisten rakastama klassikko! Findus Kullanrapeat kalafileet on valmistettu vastuullisesti pyydetystä alaskanseitifileestä ja leivitetty rapeiksi. Kullanrapeissa kalafileissä on vain vähän tyydyttynyttä rasvaa ja tuotteelle on myönnetty Sydänmerkki. Maukkaimman lopputuloksen saat, kun valmistat kalafileet uunissa rasvaa lisäämättä.

Findus Finland Oy

Tuotemerkkiensä kautta Findus lähti mukaan MSC:n perustajajäseneksi jo vuonna 1997. Suomessa Finduksen käyttämästä villinä pyydetystä kalasta 100 % on MSC-sertifioituja. Findus on tehnyt yhteistyötä lukuisten kalastuslaitosten kanssa jo pitkään rohkaisten yhteistyökumppaneitaan sertifioimaan toimintatapansa.

MSC on kansainvälinen voittoa tavoittelematon organisaatio. Visiomme on, että maailman valtameret olisivat täynnä elämää ja merenelävien tuotanto turvattu nykyiselle ja tuleville sukupolville. Ympäristömerkintä- ja sertifiointiohjelmamme tunnistaa ja palkitsee kestävän kalastuksen käytännöt ja on mukana luomassa kestävämpää kalataloutta. MSC on tällä hetkellä ainoa YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n, GSSI:n (Global Sustainable Seafood Initiativen) sekä ISEAL Alliancen tunnustama kansainvälinen sertifiointi- ja ympäristömerkintäohjelma luonnonvaraiselle kalalle ja äyriäisille.

MSC:n sininen kalamerkki on yksi tunnetuimmista kalastusalan kansainvälisistä ympäristömerkeistä. Sininen kalamerkki pakkauksessa tarkoittaa, että kala tai äyriäistuote on:

• peräisin luonnonvaraista kalaa pyytävästä kalastusyrityksestä, jonka puolueeton taho on sertifioinut MSC:n kestävän kalastuksen ympäristöstandardia vasten (perustuu tieteelliseen neuvonantoon).
  • täysin jäljitettävissä kestävään lähteeseen.

Yli 500 kalastusyritystä 40 maassa on saanut MSC-sertifikaatin. Näiden toimijoiden yhteenlaskettu vuosittainen saalis on yli 12 miljoona tonnia, joka vastaa noin 15% koko maailman vuotuisesta pyyntimäärästä. Yli 20 000 kala- ja äyriäistuotteella on sininen MSC-ympäristömerkki. Lisätietoa: www.msc.org/fi

MSC järjestää kilpailun 10-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi.

Kuluttajat valitsevat parhaan MSC-tuotteen 2024

Marine Stewardship Council (MSC) on käynnistänyt 1. elokuuta äänestyksen, jossa kuluttajat valitsevat Suomen parhaan MSC-tuotteen 2024. Yhdeksän MSC-sertifioituja tuotteita tuottavaa yritystä on ilmoittanut tuotteensa mukaan kilpailuun.

MSC:n Johanna Vepsä ja Camiel Derichs yhdessä Kultainen Kala 2024-palkinnon voittajien kanssa.

MSC 10 vuotta Suomessa palkinnot: Kultainen Kala 2024 Grand Prix K-ryhmälle

MSC myönsi vuoden 2024 Kultainen Kala -palkinnot MSC 10 vuotta Suomessa Kestävän Kalan Päivässä 3.10. Tänä vuonna pääpalkintona myönnettiin erityinen MSC 10 vuotta Grand Prix K-ryhmän tukku- ja vähittäiskaupan rakenteelle (Kesko, Kespro & Kalatukku E. Eriksson) kiitoksena pitkäjänteisestä työstä kestävästi pyydettyjen merenelävien eteen.