Cajsan Helmessä vanhanajan kahvilakulttuuri herää eloon

Blogikirjoitus -

Cajsan Helmessä vanhanajan kahvilakulttuuri herää eloon

Pitkään tyhjillään ollut entinen ravintola Kaisaniemi aukesi vihdoin alkuvuodesta 2024 uudella nimellä ja uusien omistajien vetämänä. Uudessa Cajsan Helmessä historia on läsnä arvokkaalla tavalla, mutta toiminta itsessään on kaikkea muuta kuin seisahtanutta: paikalle tullaan hyvän kahvin, suolaisten ja makeiden herkkujen ja miksei kuohuviinilasillisenkin perässä.

Cajsan Helmen avaamista edelsi useamman vuoden kestänyt perusteellinen restaurointiurakka. Restaurointimestari Airi Kallio ja poikansa Leo Kallio ja Ville Kallio ovat pelastaneet muitakin arvokiinteistöjä pääkaupunkiseudulla ja pyörittävät niissä kahvilatoimintaa. Porvoon Tee- ja kahvihuone Helmi on ollut toiminnassa yli 40 vuotta, ja Loviisan Kappeli on myös suosittu juhlien pitopaikka.

Kahvinystävät ja Helsingin kulttuurihistoriaa arvostavat kaupunkilaiset ovat odottaneet Kaisaniemen kahvilan aukeamista vuosia. Pitkän odotuksen jälkeen alku on Leo Kallion mukaan ollutkin vauhdikas.

– Menin kertomaan somessa, että tammikuun 11. päivä avataan, mutta avajaispäivän lähestyessä meinasin jo pyörtää päätökseni. Hesari oli kuitenkin huomannut julkaisuni ja uutisoi avajaisista. Meidän Instagram-seuraajien määrä räjähti. Eihän siinä ollut muuta mahdollisuutta kuin avata luvatusti, naurahtaa Leo Kallio.

Toiminta on pyörähtänyt käyntiin varsin mukavasti. Asiakkaita on riittänyt useampi tuhat viikossa, ja monista on tullut kahvilan kanta-asiakkaita.

– Ensimmäisen viikon aikana ahkerimmat kävivät kolme kertaa. Arkipäivinä meillä käy jonkin verran vanhempaa väkeä, mutta sitten viiden jälkeen tulee toinen piikki, kun töistä lähtevät tulevat kahville tai kuohuviinille.

Yksinkertaisesti hyvää
Kenties isoin syy sille, että heti avajaisista alkaen toiminta saatiin pyörimään ilman isompia sattumuksia on kahvilan yksinkertainen konsepti: Tuotteet maksetaan ja noudetaan itse tiskiltä. Valikoimissa on toistaiseksi vain suolaisia ja makeita kahvilatuotteita, mutta tulevaisuudessa ravintolasta ehkä saa myös kevyttä keittolounasta.

– Suosittu on myös samppanjakärrymme, joka kiertää salissa myymässä kuohuvaa pöytiin. Suurin osa asiakkaistamme saapuu Cajsaan kävellen, ja heille lasillinen kuohuviiniä kelpaa hyvin. Kärryä on käyty ihastelemassa jo monista Helsingin seudun ravintoloista.

Cajsan Helmen kakku- ja piirasvalikoima halutaan pitää yksinkertaisena. Listalla onkin monipuolisesti klassikkotuotteita, kuten kurkkuleipiä ja skonsseja, mutta myös modernimpia tarjottavia. Kaikki tuotteet valmistetaan kahvilan omassa keittiössä. Suosituimpia ovat skagenleipä, suklaapavlovakakku ja runebergintorttu, joka on listalla vuoden ympäri.

– Avasimme juuri runebergintorttuaikaan, ja silloin asiakkailta tuli toive, että niitä olisi valikoimassa vuoden ympäri. Ajattelimme, että miksikäs ei – liittyyhän Runeberg läheisesti myös Helsingin historiaan, ja tortut olivat jo valmiiksi valikoimissamme ympärivuotisesti Porvoon Tee- ja kahvihuone Helmessä.

Yksinkertaisuus on valttia myös kahvivalikoimassa. Cajsan Helmen kahvivalinta on perinteinen tumma Löfbergs-suodatinkahvi. Erikoiskahveista tarjolla on Löfbergs Cumbia Espresso kapselina.

– Emme halua lähteä itse jauhamaan kahvia pavuista, eikä meillä ole oikein tilaa isoille erikoiskahvikoneille, joten pyrimme tässäkin yksinkertaisuuteen. Löfbergsin tuotteet ovat tasalaatuisia ja hyväksi havaittuja – se takaa laadun myös asiakkaillemme.

Nautiskella voi myös kahvilan omaa nimikkodrinkkiä. Kuten kaikkeen muuhunkin, myös sen syntyyn liittyy Cajsan Helmessä tarina: Cajsan kahvi -drinkkiin tulee Dom Benedictine -likööriä – tyhjiä likööripulloja löydettiin restauroinnin yhteydessä lattialautojen alta.

Monta vuotta kestänyt ravintolan entisöintiurakka ei todellakaan ole ollut mikään pikkujuttu. Leo Kallio antaa kiitosta myös kahvikumppanilleen.

– Löfbergsin puolelta on jaksettu koko ajan kannustaa, ja asenne on ollut sellainen, että tästä tulee mahtava juttu. Tietysti olemme saaneet myös juuri meille sopivat laitteet ja tuotteet. Apua ja koulutusta on tarjolla sitä mukaa kun sitä tarvitsemme ja toivomme, Kallio kiittelee.

Myös Löfbergsin Head of Marketing Leif Sjöblom kiittelee yhteistyötä.

– Cajsan Helmessä ja Kallioiden muissa ravintoloissa näkyy intohimo alaa kohtaan. He ovat tehneet valtavasti töitä näiden paikkojen eteen, ja kyseessä on myös kulttuurihistoriallisesti merkittävä panostus. Sellaisten ihmisten kanssa on aina mukavaa tehdä yhteistyötä.

Leif Sjöblom

Lehdistön yhteyshenkilö Löfbergsin Suomen Out of Home -markkinoista vastaava johtaja + 46 70-248 84 67

Löydä juuri oma vahvuutesi

Löfbergsin kahvipaahtimo on vuonna 1906 perustettu ruotsalainen perheyritys. Yrityksen palveluksessa on nykyään 300 kahvin ystävää Pohjois-Euroopassa. Yhteistä meille on intohimo hyvään kahviin, trendien seuraamiseen ja kestävän kehityksen tukemiseen. Liikevaihtomme on 2,7 miljardia Ruotsin kruunua, ja olemme yksi maailman suurimmista luomukahvin ja Reilun kaupan kahvin ostajista. Löfbergs on osa Löfbergs Groupia, joka omistaa myös tavaramerkit Peter Larsen Kaffe ja Kobbs.