Linde aloittaa toimitukset maailman ensimmäiselle vetylautalle

Linde on aloittanut nestemäisen vedyn toimitukset maailman ensimmäiselle toiminnassa olevalle vetykäyttöiselle auto- ja matkustajalautalle Norjassa.

Linde toimittaa lauttaoperaattori Norledille nestemäistä vetyä polttokennokäyttöistä MF Hydra -lauttaa varten. Puhtaan nestemäisen vedyn toimittamisen lisäksi Linde on kehittänyt, rakentanut ja asentanut polttoaineen varastointijärjestelmän, siihen liittyvän laitteiston jolla laiva tankataan maalta kuorma-autosta, sekä aluksen nestemäisen vedyn varastosäiliön ja polttoaineen käsittelylaitteiston. Lautta on suorittanut merikokeet ja aloittanut kaupallisen liikennöinnin.

"Vety auttaa vähentämään hiilidioksidipäästöjä liikennesektorilla kaikkialla maailmassa – myös junissa ja raskaissa ajoneuvoissa", sanoo Armando Botello, Linden Pohjois-Euroopan yksikön johtaja. "Olemme ylpeitä siitä, että olemme työskennelleet Norledin kanssa maailman ensimmäisessä hankkeessa, jossa toimitetaan turvallisesti puhdasta polttoainetta merenkulkualalle. Tämä on askel eteenpäin siirtymisessä ilmastoystävällisiin polttoaineisiin."

"Tämä on jännittävä ja tärkeä hanke, jossa testaamme ja todennamme teknologiaa, laitteita, ratkaisuja ja turvallisuutta koko nestemäisen vedyn arvoketjussa", lisää Linden Suomen ja Baltian vetyhankkeista vastaava Jaakko Laine.

"Norled ja kumppanimme ovat edelläkävijöitä merenkulkualan muutoksessa", toteaa Norledin toimitusjohtaja Heidi Wolden. "Nestemäisellä vedyllä voi olla tärkeä rooli päästöttömänä polttoaineena merenkulussa, ja odotamme innolla, että tämän teknologian käyttö yleistyy kaikkialla maailmassa."

Yhtenä maailman johtavista teollisuuskaasu- ja suunnitteluyrityksistä Linde on avainasemassa puhtaaseen energiaan siirtymisessä. Yritys tarjoaa uusinta vetyteknologiaa sekä maailmanluokan suunnitteluorganisaationsa että keskeisten allianssien ja kumppanuuksien kautta.

Lisätietoja:
Jaakko Laine
Business Development Manager, Large projects Finland & Baltics, Oy Linde Gas Ab
+358 50 433 31 68, Jaakko.laine@linde.com

• Yritystoimi

• vety
  • linde
  • kestävä kehitys
  • ympäristö

Linde

Linde on maailman johtava teollisuuskaasu- ja teknologiayritys, jonka liikevaihto vuonna 2021 oli 26 miljardia euroa. Missiomme on tehdä maailmastamme tuottavampi (making our world more productive) – tätä tehtävää toteutamme joka päivä toimittamalla asiakkaillemme korkealaatuisia tuoteratkaisuja, teknologioita ja palveluja, jotka tekevät asiakkaistamme menestyneempiä ja auttavat ylläpitämään ja suojelemaan planeettaamme.

Linde palvelee monia eri toimialoja, kuten kemianteollisuutta, energiasektoria, elintarvike- ja juomateollisuutta, elektroniikkateollisuutta, terveydenhuoltoa sekä konepaja- että metalliteollisuutta. Linden teollisuuskaasuja käytetään lukemattomissa sovelluksissa, elintärkeää happea sairaaloissa, erikoispuhtaita kaasuja elektroniikan valmistuksessa, vetyä puhtaissa polttoaineissa, ja paljon muuta. Linde toimittaa myös viimeisintä tekniikkaa edustavia kaasunjalostusratkaisuja tukemaan asiakkaiden laajentumista, tehokkuuden parantamista ja päästöjen vähentämistä.

Lisätietoja yrityksestä ja sen tuotteista ja palveluista: www.linde-gas.fi tai www.linde.com

Milla Huovila

Lehdistön yhteyshenkilö Communications Manager, Linde Finland +358 50 3813 134