Ohita
Tutkimus povaa 3D-teknologian kasvua -  LG julkistaa täysin 3D:hen keskittyvän verkkosivun

Tiedote -

Tutkimus povaa 3D-teknologian kasvua - LG julkistaa täysin 3D:hen keskittyvän verkkosivun

3D-tekniikka on tullut jäädäkseen.Tutkimuksen mukaan joka kolmannessa ruotsalaistaloudessa on seuraavan viiden vuoden kuluessa jokin 3D-tuote.

LG:n Novuksella teettämän tutkimuksen mukaan ruotsalaiskuluttajat suhtautuvat positiivisesti 3D-tekniikkaan. Yli kolmasosa vastaajista arvioi hankkivansa 3D-laitteen kotiinsa seuraavan viiden vuoden kuluessa ja yli puolet olisi valmiita maksamaan ylimääräistä television 3D-toiminnallisuudesta.

Tutkimuksen mukaan vain muutama prosentti uskoi 3D:n olevan ohimenevä trendi. Sen sijaan 40 prosenttia uskoi 3D-muodon olevan pikemminkin sääntö kuin poikkeus seuraavan viiden vuoden kuluessa. Mielenkiinto ja utelias asenne kolmiulotteisuutta kohtaan on lisääntynyt merkittävästi vuodesta 2010 ja 3D:tä pidetään jo itsestäänselvänä tulevaisuuden teknologiaratkaisuna.

”Tulos on mielenkiintoinen ja se tukee viimeisen vuoden aikana näkemäämme 3D-televisioiden kasvanutta kysyntää. Jo joka kymmenes Pohjoismaissa myymämme televisio on varustettu 3D-teknologialla”, kertoo LG:n Home Entertainment-yksikön pohjoismaiden markkinointipäällikkö Thomas Wering. ”Uskomme, että ensi vuoden suuret 3D:nä lähetetyt urheilutapahtumat, kuten Olympialaiset ja jalkapallon EM-kisat, kasvattavat kysyntää entisestään.”

Elämyksiä ja epäilyksiä
3D-teknologia koukuttaa katselijan ympäröimällä tämän elämyksellisesti tapahtumien keskipisteeseen. Tutkimuksen mukaan etenkin toiminta- ja piirroselokuvat sekä luonto-ohjelmat ja videopelit halutaan katsoa 3D:nä. Epäröivät pohdinnat liittyvät lähinnä 3D-materiaalin rajoitettuun saatavuuteen ja rumiin, epämukaviin laseihin. Näihin tekijöihin LG on kiinnittänyt erityistä huomiota kehittäessään Cinema 3D-televisiotaan.

”Modernit 3D-televisiot muuntavat kaksiulotteisen materiaalin kolmiulotteiseksi, joten materiaalin saatavuus ei ole ongelma. Yhä useammat suositut pelit ja elokuvat julkaistaan myös 3D-muodossa. Mitä laseihin tulee, ensimmäiset 3D-lasit todella olivat paristokäyttöisiä, raskaita ja kalliita. LG:n Cinema 3D-lasit on kuitenkin kehitetty elokuvateattereista tuttuun tapaan kevyiksi ja mukaviksi. Lisäksi silmälasien käyttäjät voivat hankkia omien lasiensa päälle nipistimellä kiinnitettävät 3D-lasit”, sanoo Thomas Wering.

3D-teknologian nopeasti kasvanut kysyntä
Noin puolet LG:n Pohjoismaissa myynnissä olevista televisiomalleista on varustettu 3D-ominaisuudella ja näistä noin puolet hyödyntää Cinema 3D-teknologiaa. Viimeisen vuoden aikana kysyntä on kasvanut nopeasti, kun LG:n 3D-LCD televisioiden myynti on noussut runsaasta prosentista lähes 11 prosenttiin. 3D-plasmatelevisioiden myynti on kasvanut vieläkin enemmän, runsaasta prosentista jopa 22 prosentiin.

Uteliaisuuden ja kysynnän kanssa samaan tahtiin on kasvanut myös tarve saada laadukasta ja kattavaa tietoa uudesta teknologiasta. Suosituin 3D-tuotteita koskevan tiedon lähde (70 %) ovat valmistajien verkkosivut.

LG on tämän tiedon valossa ottanut käyttöönsä uuden pelkästään 3D-teknologiaan keskittyvän sivuston, joka tarjoaa tiedonjanoisille kuluttajille nopeasti ja helposti kaiken sen tiedon, joka 3D-teknologiassa mietityttää. Tutustu sivustoon osoitteessa: http://www.lg.com/fi/3d/index.jsp.

Tutkimus lyhyesti:
•    65 % vastaajista suhtautuu 3D-teknologiaan myönteisesti.
•    52 %  suhtautuu myönteisesti 3D-televisioihin ja vain 9 % kielteisesti.
•    Noin 6 % vastaajista suhtautuu kielteisesti 3D:hen elokuvateattereissa.
•    Eniten vastaajia houkuttelevat 3D-elokuvat (83 %) ja 3D-televisio-ohjelmat (74 %).
•    Vastaajista 72 % on jo kokenut 3D-elämyksen elokuvateatterissa ja 34 % television välityksellä.
•    Kysyttäessä minkä 3D-tuotteen vastaaja toivoisi saavansa, vastasi 50 % haluavansan television. Toisella sijalla olivat pelikonsolit (27 %) ja kolmantena kannettavat tietokoneet (19 %).
•    Neljä kymmenestä uskoo 3D:n olevan enemmänkin sääntö kuin poikkeus seuraavan viiden vuoden aikana.
•    Kolme kymmenestä uskoo, että tulevaisuudessa kaikille 3D-tuotteille on olemassa yksi yhteinen standardi.
•    3D-tuotetta ostettaessa tärkeimmät kriteerit ovat hyvä kuvanlaatu (95%), tuotteen testausmahdollisuus myymälässä (88%) ja myymälähenkilökunnan asiantuntemus (86%).
•    Vastaajien mukaan 3D:ssä parasta ovat upeat ja voimakkaat tehosteet sekä niiden aikaansaama tunne tapahtumien keskipisteessä olemisesta.
•    Kielteisinä ominaisuuksina vastaajat kokivat rajoitetusti saatavilla olevan sisällön, rumat ja epämukavat lasit sekä riittämättömät tiedot tekniikasta.

Tutkimuksen toteutus
Tutkimuksen toteutti tutkimusyritys Novus 23.9. – 3.10.2011 välisenä aikana. Tavoitteena oli kartoittaa ruotsalaisten 3D-tottumuksia ja kuluttajien televisioihin, matkapuhelimiin ja tietokoneisiin liittyviä käyttötapoja. Lisäksi tutkittiin sitä, miten eri tuotteet suhteutuvat toisiinsa ja mitä mieltä kuluttajat ovat uudesta 3D-tekniikasta. Vastaajia oli 1101. He olivat ruotsalaisia, 18-45 -vuotiaita miehiä ja naisia.

Lisätietoja:
Thomas Wering
Marketing Manager Home Entertainment
Box 83, 164 94 Kista
Puh: +46 (0)8 566 416 39
Matkapuhelin: +46 (0) 73-523 40 26
Sähköposti: thomas.wering@lge.com

Susanne Persson
Box 83, 164 94 Kista
Puh: +46 (0)8 566 415 23
Matkapuhelin: +46 (0)70 969 46 06
Sähköposti: susanne.persson@lge.com

LG Electronics
LG Electronics Inc. (KSE: 066570.KS) on yksi maailman johtavista viihde-elektroniikan, kodintekniikan ja langattoman viestinnän ratkaisujen toimittajista ja innovaattoreista. Sillä on maailmanlaajuisesti yli 93 000 työntekijää yli 120 yrityksessä. Vuonna 2010 yrityksen maailmanlaajuinen liikevaihto oli 48,2 miljardia Yhdysvaltain dollaria. LG Electronics on yksi maailman suurimpia taulutelevisioiden, audio- ja videotuotteiden, matkapuhelimien, ilmastointilaitteiden, pesukoneiden ja kylmälaitteiden valmistajia.

LG Electronics on toiminut Pohjoismaissa lokakuusta 1999 lähtien. Yhtiön pohjoismaiset toiminnot on jaettu viiteen liiketoiminta-alueeseen: Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions sekä Air Conditioning & Energy Solutions. Pohjoismaiden liikevaihto oli vuonna 2010 yli 2,7 miljardia Ruotsin kruunua. Lisätietoja: www.lg.com.

BLOOM Agency

Lehdistön yhteyshenkilö PR & Communications +358 43 8200 986

Tervetuloa LG Electronics Nordic !

LG Electronics Inc. (KSE: 066570.KS) on maailman johtava viihde-elektroniikan, kodintekniikan sekä langattoman viestinnän ratkaisujen toimittaja, jolla on 70 000 työntekijää 140 toimipisteessä ympäri maailman. LG:n liikevaihto vuonna 2018 oli 54,4 miljardia Yhdysvaltain dollaria. LG jaetaan viiteen liiketoiminta-alueeseen – Home Appliance & Air Solution, Home Entertainment, Mobile Communications, Vehicle Component Solutions ja Business Solutions. Yhtiö on maailman suurimpia televisioiden, jääkaappien, ilmalämpöpumppujen, pesukoneiden ja matkapuhelimien valmistajia, mukaan lukien yhtiön premium-luokan tekoälyä hyödyntävät LG SIGNATURE and LG ThinQ -tuotesarjat. LG Electronics on toiminut Pohjoismaissa vuodesta 1999 lähtien. Lisätietoja: http://www.lg.com.