INNOVATIIVINEN YMPÄRISTÖTAITEEN NÄYTTELY AVAUTUU 1.9. HELSINGISSÄ LASIPALATSIN AUKIOLLA

LEJOS JA LAB-AMMATTIKORKEAKOULU YHTEISTYÖHÖN – TAIDETEOKSET JUHLISTAVAT PERHEYRITYKSEN 100-VUOTISJUHLAVUOTTA

LAB-ammattikorkeakoulun muotoiluinstituutin kuvataiteen opiskelijat Lappeenrannassa työstävät paraikaa tilataideteoksia 100-vuotisjuhlavuottaan viettävän Lejoksen edustamista brändeistä; tuotteista, niiden pakkauksista ja etiketeistä. ”RUOALLA SAA LEIKKIÄ” -näyttely avataan koko kansan nähtäväksi Lasipalatsinaukiolle Helsinkiin syyskuun ensimmäisen viikon ajaksi.

Lejos on suomalainen perheyritys, joka on sadan vuoden ajan rikastuttanut ruokakulttuuriamme maailman mauilla. Ikonisia tuotteita ovat muun muassa Van Houten -kaakao, Sun-Maid -rusinat, Sunsweet -luumut ja Dole -ananassäilykkeet. Ikuisen löytöretkeilijän tavoin Lejoksella reagoidaan heti, kun antenniin tarttuu uusia signaaleja elintarvikealalta. Ruoka- ja juomaihmisiä kiinnostavia uutuuksia tuodaankin tarjolle ahkerasti. Jatkuvasti kasvavassa tuotevalikoimassa on tällä hetkellä 20 eri brändiä 12 eri maasta. 2000-luvun lanseerauksista mm. Kitchen Joy -pakasteateriat, NOCCO -energiajuomat ja Ella'sin luomulastenruoat ovat iskeneet suomalaisten makuhermoihin pysyvästi.

Taidenäyttely Lasipalatsinaukiolle

Yksi juhlavuoden näkyvimmistä teoista on taidenäyttely, joka toteutetaan LAB-ammattikorkeakoulun kuvataiteen opiskelijoiden voimin Lappeenrannassa. Ruoalla saa leikkiä -näyttely pystytetään Helsingin ydinkeskustaan, Lasipalatsinaukiolle syyskuun ensimmäiseksi viikoksi koko kansan ilmaiseksi iloksi.

”Ympäristötaiteen kurssilaiset innostuivat hauskasta ja mielenkiintoisesta toimeksiannosta. Toteuttamiskelpoisia, huikeita luonnoksia syntyi toistakymmentä, ja ne jalostuvat edelleen työstettäessä”, kertoo kurssien vetäjä, amerikkalaissyntyinen kuvataiteilija, lehtori William Dennisuk.

Toisen vuoden opiskelijat tutustuivat maalis-huhtikuussa Lejoksen tuotevalikoimaan, brändien tarinoihin, tutkivat pakkauksia ja etikettejä, joiden tulee olla näkyvä osa tilateoksia. Tuotteet ovatkin monille kuluttajille tutumpia kuin satavuotias perheyritys niiden taustalla.

”Opiskelijat pääsivät heti ideoimaan, miten materiaaleja voi työstää, mutta myös miten teoksista saadaan esimerkiksi säänkestäviä.”, Dennisuk täsmentää ja kiittelee Lejosta kulttuurin ja oppilaitoksen tukijana. ”Toki opiskelijat ovat motivoituneita muutenkin, mutta töiden esille pääsy ja tuhannen euron pääpalkinto kannustaa panemaan parastaan.”

Ratkaisu jää arvovaltaisen raadin päätettäväksi. William Dennisukin lisäksi raatiin kuuluu Lejoksen liiketoimintajohtaja Katri Heinonen, filosofiantohtori, taidehistorioitsija ja tietokirjailija Tuula Karjalainen, Amos Rexin museojohtaja Kai Kartio sekä Helsingin kaupungin kulttuurijohtaja Mari Männistö. Myös yleisöäänestyksen voittanut teos palkitaan.

Saako ruoalla leikkiä?

”Ruoalla ei saa leikkiä -sanonnan tarkoitus lienee lähinnä estää ruoalla pelleily. Sanonta myös korostaa aterian arvokkuutta ja muistuttaa, kuinka onnellisessa asemassa olemme, jos meillä on tarjolla riittävästi ravitsevaa ruokaa. Kääntämällä sanonta päälaelleen, kannustamme ihmisiä kokeilemaan uutta, yhdistelemään erilaisia makuja ja raaka-aineita sekä tarttumaan ennakkoluulottomasti ja uusin ottein kauhan varteen. Ruoalla leikkiminen on suuri nautinto ja tarjoaa loppumattomia löytöretkiä makujen maailmoihin. Näyttelyn teokset taas kuvastavat muotoilualan opiskelijoiden luovia näkemyksiä tutuista elintarvikkeista – leikittelyä sekin”, kuvailee näyttelyn tuottajana toimiva ruokatoimittaja Helena Saine-Laitinen.

Lisätietoja:

LEJOS OY:

Some ja PR-päällikkö Säde Svar, 040 077 7285, sade.svar@lejos.fi

Brand Manager Anne-Marie Suomalainen, 040 541 5271, anne-marie.suomalainen@lejos.fi

LAB-ammattikorkeakoulu, Muotoiluinstituutti, kuvataiteenkoulutus, Lappeenranta:

Lehtori William Dennisuk, william.dennisuk@lab.fi, 040 153 4395

Osaamispäällikkö Eija Mustonen, eija.mustonen@lab.fi, 040 763 3690

Tuottaja Helena Saine-Laitinen, helena.saine-laitinen@hotmail.fi, 045 179 4977

• Taide, kulttuuri, viihde

• lejos
  • #lejos100
  • tapahtumat

100-vuotiaan Lejoksen löytöretket toivat joukon suosikkiherkkuja suomalaisten pöytiin - oliiviöljy, appelsiinit ja kiivit olivat aikansa erikoisuuksia

100-vuotta täyttävä suomalainen perheyritys Lejos Oy on tehnyt sadan vuoden ajan töitä tuodakseen suomalaisten ruokapöytiin uutuuksia ja kiinnostavia makuja maailmalta. Lejos tunnetaan tänä päivänä monista suomalaisille tutuista tuotemerkeistä kuten Sun Maid -rusinoista, NOCCO -energiajuomista ja Vitamin Well -hyvinvointijuomista ja Hungry Chef -pizzatuotteista.

Vera Haanpään jättikuutio LÖYTÖRETKEILIJÄN EVÄÄT valloitti yleisön Ruoalla saa leikkiä! -näyttelyssä

”Espanjaksi Lejos tarkoittaa kauas, kaukana. Siitä ajatukseni lähti, ja aloin selvittää, mistä kaikkialta Lejoksen tuotteet tulevat. Työstäni löytyvät niiden maiden liput, missä Lejoksen tuotteita valmistetaan. Lippuja on 28, ne on leikelty tuhansista Kitchen Joy-ateriapakkauksista ja niillä on päällystetty jättikokoinen, uusia makuja metsästävän löytöretkeilijän eväslaatikko.” taustoittaa tarinaa

Ruoalla saa leikkiä – Innovatiivisen ympäristötaiteen näyttely Lasipalatsin aukiolla

Lejos Oy järjestää 100-vuotisjuhlansa kunniaksi 1.–8.9. Lasipalatsin aukiolla ympäristötaiteen näyttelyn, jossa esitellään taiteen keinoin yrityksen tuotevalikoimaa historian varrelta. LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin kuvataiteen opiskelijat Lappeenrannassa ovat suunnitelleet ja työstäneet yhdeksän tilataideteosta 100-vuotisjuhlavuottaan viettävän Lejoksen edustamista brändeistä.