Iveco Magelys saavutti “Kansainvälinen vuoden linja-auto 2016” -tittelin

Iveco Magelys saavutti “Kansainvälinen vuoden linja-auto 2016” -tittelin

Kaikki Magelysin ominaisuudet on suunniteltu näkyvyyttä, seikkailuja ja nautinnollisia matkoja silmällä pitäen. Toisin kuin perinteisissä busseissa Magelysin vakiovarusteena olevat katon yläosan lasitukset mahdollistavat todellisen panoraamanäkymän. Tilavuuden ja läpinäkyvyyden tunne määrittelevät Magelysin tunnelmaa yhdessä ainutlaatuisen designin ja hillityn eleganssin kanssa, korostaen ajoneuvon tasokkuutta.

Kaksi pituusvaihtoehtoa (12,2 m ja 12,8 m) sekä eri versiot (Magelys Line ja Magelys Pro) takaavat, että Magelys-perhe pystyy vastaamaan niin matkailu- kuin linjaliikenneyritystenkin tarpeisiin. Mallin monipuolisuuden demonstroimiseksi International Coach of the Year -tittelin voittanut malli oli varustettu kaikilla Saksan ja Ranskan säännösmuutoksien mahdollistaman kansallisen ja kansainvälisen, Euroopan sisäisen linja-autoliikenteen vaatimilla laitteilla.

Kilpailussa siis esiteltiin kaikkein kattavimmin varusteltu versio, eli Magelys Pro, seuraavin lisävarustein: pyörätuolinostin omalla ovella ja irrotettavalla tasolla, jonka avulla kuski voi ottaa liikuntarajoitteisen matkustajan kyytiin ilman, että penkkejä tarvitsee irrottaa; 46 Kiel-nahkaistunta, WC, 3 LCD-monitoria, WIFI-yhteys, 220V ja USB-liitännät, GPS ja tiekamera.

Toisin kuin muut kilpailijat, Iveco Magelys ei käytä pakokaasupäästöjen hallintaan EGR-teknologiaa (pakokaasujen takaisinkierrätystä) vaan ainoastaan SCR-teknologiaa (selektiivistä katalyyttistä pelkistystä). Lisäksi Iveco Cursor 9 -moottori tuottaa 8,7 litran kapasiteetistaan huolimatta 294 KW (400 hevosvoimaa) ja 1700 Nm väännön kierrosluvun ollessa 1250 rpm. Se on kytketty ajonautinnon takaavaan ZF AS-Tronic -automaattivaihteistoon. Polttoaineen kulutus on 10 % vähäisempää kuin Euro V -versiossa, osittain 200 kg painonvähennyksen ja optimoidun aerodynamiikan ansiosta.

Magelys on suojattu korroosiolta galvanoimalla pidemmän käyttöiän saavuttamiseksi. Lisäksi se on luonnollisesti varustettu uusimmilla turvallisuusvälineillä kuten LDWS kaistavahti ja AEBS hätäjarrutusjärjestelmä ja korin kantava rakenne täyttää pyörähdystestin R66/01 vaatimukset. Tämä kansainvälinen määräys varmistaa sen, että linja-auton rakenne on turvallinen matkustajille myös siinä tapauksessa että se pyörähtää onnettomuustilanteessa katolleen.

Lehdistötiedotteessaan vuoden linja-auton valinnan suorittanut tuomaristo totesi: "Magelys ei ole uusi nimi linja-automarkkinoilla, mutta tuomaristo arvosti Euro VI -versiota monine innovaatioineen, jotka ulottuvat paljon syvemmälle kuin vain ‘Silver Smile’ -etuosaan josta on tullut näkyvä tunnusmerkki Ivecon koko tuotevalikoimalle. Ivecon tavoitteena Magelysin suunnittelussa on ollut tehokkuus ja tuomaristo arvosti sitä, kuinka tämä näkyy monissa pienissä yksityiskohdissa jotka pienentävät omistajalle ajoneuvosta koituvia kustannuksia. Magelysin hinta-laatusuhde on erinomainen: rahoilleen saa vastinetta eli ajoneuvon, jossa teknisistä ominaisuuksista tai materiaalien laadusta ei ole tingitty. Lisäksi se soveltuu monenlaisiin käyttötarkoituksiin ja kestää käyttöä pitkään.

Iveco Busin johtaja Sylvain Blaise kommentoi: "Olemme erittäin ylpeitä Magelysin voitosta ja "Coach of the Year 2016" -tittleistä jonka se saavutti kattavien ajotestien jälkeen tasokkaista kilpailijoista huolimatta. Se osoittaa, että valmistamamme ajoneuvo on miellyttävä ja ainutlaatuinen sekä soveltuu Saksan ja Ranskan kehittyvään kansalliseen ja kansainväliseen reittiliikenteeseen.

Palkinto tullaan ojentamaan voittajalle Iveco Busin messuosastolla Busworld-messuilla jotka järjestetään Kortrijkissa, Belgiassa 16.-21.10.2015.

Edellinen Ivecon linja-auto joka voitti International Coach of the Year -tittelin oli EuroClass HD vuonna 1995.

Huomautus, kuva 1:

Kuva on otettu paikassa DOMAINE DU CHÂTEAU DE PIERRECLOS 71960 PIERRECLOS Bourgogne - Ranska