IDO-saniteettiposliinit valmistetaan Geberitin tuotantolaitoksessa Tammisaaressa. Tehtaalla huolehditaan myös IDO-keramiikan tuotekehityksestä.

IDO-posliinin tekniikka suunnitellaan Tammisaaressa muotoilijan näkemystä kunnioittaen

Suomessa on valmistettu saniteettiposliinia jo lähes 150 vuotta. Arabian kotimaisia perinteitä jatkaa IDO-keramiikan tuotanto ja tuotekehitys Geberitin Tammisaaren-tehtaalla, joka on nykyään yksi maailman moderneimmista saniteettiposliinin tuotantolaitoksista.

– Tuotekehityksen tehtävänä on teollistaa muotoilijan visio. Esimerkiksi wc-istuimen kulhon muodon ja ulkonäön luo suunnittelija, mutta me varmistamme hänen näkemystään kunnioittaen, että istuin on teknisesti toimiva ja täyttää vaaditut standardit, selvittää tuotekehitystiimiä johtava Ann-Charlott Nyberg.

Tammisaaressa valmistetaan vuosittain satojatuhansia wc-istuimia ja pesualtaita. IDO-keramiikan muoto suunnitellaan nykyään Geberitin design-osastolla Sveitsissä, mutta Nybergin mukaan on välttämätöntä, että seitsemän asiantuntijan tuotekehitystiimi työskentelee nimenomaan tuotantolaitoksessa.

– Tuotekehitys vastaa tuotteiden laadusta ja prosessien kehittämisestä tiiviissä yhteistyössä teknisen osaston, laatuosaston ja tuotannon kanssa. Tiimimme vastaa myös siitä, että posliinituotteiden saatavuus on mitoitettu oikein.

Geberitin Tammisaaren-tehdas on nykyään hyvin pitkälti automatisoitu, ja myös tuotekehityksessä hyödynnetään alan viimeisintä teknologiaa.

– Tietokonesimulaatiot ovat vuosi vuodelta tärkeämmässä roolissa, mutta myös ihmistä yhä tarvitaan haastavan raaka-aineen takia, Nyberg muistuttaa.

Erikoisosaamisena painevalutekniikka

Saniteettiposliini valmistetaan luonnon raaka-aineista. Kaoliini, savi, maasälpä ja kvartsihiekka sekoitetaan veden kanssa massaksi, joka valetaan muotteihin. Tammisaaren-tehtaalla on käytössä korkeapainevalutekniikka, jossa valumuottiin kohdistettu paine puristaa veden pois posliinimassasta.

– Painevalutekniikka on erikoisosaamisemme ja vahvuutemme. Tuotekehityksessä tiedämme, miten mallit kannattaa suunnitella juuri kyseiseen tuotantoon.

Nyberg mainitsee esimerkkinä IDO Glow -sarjan kehityksen, jossa huuhtelukauluksettoman wc-istuimen mahdollistava Rimfree-teknologia oli aikanaan sovitettava painevalutekniikkaan.

– Uusi tuote on yleensä monimutkaisempi kuin edeltäjänsä. Tuotekehitystiimin on suunniteltava tuotantoprosessi niin, että valmistus onnistuu tehtaan laitteilla.

Tammisaaressa tehdään tuotekehitystä ja rakennetaan esimerkiksi 3D-mallinnusta myös muille Geberitin tehtaille, muiden muassa Ruotsiin.

Nybergin mielestä on suomalaisten kuluttajien sekä rakennus- ja lvi-alan ammattilaisten etu, että IDO-posliinin tuotekehitys jatkuu Geberitin Tammisaaren-tehtaalla.

– IDO-keramiikka on kehitetty ja valmistettu Suomessa suomalaisille. Tunnemme hyvin paikalliset olot ja kylpyhuoneiden rajoitukset. Esimerkiksi Keski-Euroopassa talojen rakenteet ovat pääasiassa tiiltä ja betonia mutta Suomessa puuta. Rakennusmateriaali vaikuttaa pesualtaan kiinnitysmekanismiin, Nyberg kertoo.

– Tammisaaressa meren rannalla sijaitseva tuotantolaitos on meille suuri ylpeyden aihe. On upeaa olla osa IDOn uljasta historiaa – ja tulevaisuutta.

IDO on suomalainen kylpyhuonealan tuotemerkki, jonka juuret ulottuvat 140 vuoden taakse Helsingin Arabiaan. Sen tuotevalikoimaan kuuluvat suihkut, pesualtaat, wc-istuimet, kylpyhuonekalusteet sekä ammeet. IDO-saniteettikeramiikkatuotteet valmistetaan Suomessa Geberit Production Oy:n Tammisaaren-tehtaalla, joka on alan ainoa tehdas Suomessa. Geberit-konserni on saniteettitekniikan markkinajohtaja Euroopassa.

Maailmanlaajuisesti toimiva Geberit-konserni on saniteettiteollisuuden eurooppalainen markkinajohtaja. Geberitillä on vahva paikallinen edustus suurimmassa osassa Euroopan maista. Yritys valmistaa erittäin korkealaatuista saniteettitekniikkaa ja -keramiikkaa. Geberitillä on 29 tehdasta, joista 6 on Euroopan ulkopuolella. Konsernin pääkonttori on Rapperswil-Jonassa Sveitsissä, ja sen CHF 3 miljardin liikevaihtoa (2020) on tekemässä yli 12 000 työntekijää lähes 50 maassa. Geberit on listattuna Sveitsin pörssissä, ja vuodesta 2012 Geberitin osake on ollut mukana SMI:ssä (Swiss Market Index).