IDO Glow Rimfree -wc on hygieeninen ja helppohoitoinen, koska innovatiivisen huuhtelutekniikan ansiosta wc-istuimessa ei ole lainkaan likaa ja bakteereja keräävää huuhtelukaulusta.

​Puhdista wc-istuin posliinia ja ympäristöä hellien

Oletko tullut kurkistaneeksi valkoisen kauluspaidan taitokseen? Pinttyneen paidan saa onneksi puhtaaksi pyykinpesukoneessa, mutta entäpä jos siirrät ajatusmallin kylpyhuoneeseen? Wc-istuimen huuhtelukauluksen siivous on työläämpää – joskus jopa mahdotonta.

”Wc-istuimen huuhtelukaulus on kylpyhuoneen pahimpia likapesiä”, toteaa IDOn ja Geberitin kylpyhuonenäyttelyn emäntä Nina Lehtonen.

Lehtonen uskoo, että osittain hygieniasyistä yhä useammalla on tulevaisuudessa kotonaan huuhtelukaulukseton Rimfree-wc. Esimerkiksi kaikki IDO Glow -malliston seinä- ja lattia-wc:t ovat huuhtelukauluksettomia.

”IDOn nerokas Rimfree-muotoilu helpottaa ja nopeuttaa wc:n siivousta, koska huuhtelukaulukseton malli ei jätä piiloa bakteereille. Näkyväksi jäävän kulhon sisäreunan saa puhdistettua helposti wc-harjaa tai pesurättiä ja pesuainetta käyttäen.”

Tavallisin likakerros kertyy kalkista

Huuhtelukaulukseton wc-istuin on käyttäjän lisäksi ystävällinen ympäristölle, sillä istuimen saa puhtaaksi ilman voimakkaita puhdistusaineita. Olipa kulhossa kauluksia tai ei, wc-kulho sekä vedenpinnan alla oleva alue eli vesilukko on syytä puhdistaa säännöllisesti bakteereja tuhoavalla wc-pesuaineella ja -harjalla.

”Uusista oivalluksista huolimatta vanhasta kunnon wc-harjasta ei kannata luopua. Se on nopea ja vaivaton apu poistamaan jälkiä heti wc-käynnin jälkeen sekä tietenkin hyvä apuväline wc-istuimien perussiivouksissa”, Lehtonen sanoo.

”Ongelmia ei synny, kun pinnat puhdistaa säännöllisesti. Tavallisin likakerros on kalkkipitoisen veden aiheuttama. Tämä valkoinen posliinissa näkymätön, karhea kerros, johon värjäytymät ja lika tarttuvat, on syytä puhdistaa happamalla puhdistusaineella (pH 1–3). Kalkin havaitsee karheana pintana esimerkiksi kulhon takaosassa, johon wc-istuimen jälkivalu joskus jättää raidan.”

Happaman pesuaineen lisäksi pinttynyttä kalkkikerrosta voi puhdistaa myös talousetikalla tai sitruunahappoliuoksella. Aineen kannattaa antaa vaikuttaa yhdestä kahteen tuntia ennen pesua ja huuhtelua.

”Joskus vesi sisältää värjääviä aineita. Rauta tai ruoste antaa keltaruskean värin ja kupari puolestaan vaaleanvihreän sävyn. Yleisin lähde näille aineille löytyy putkistoista. Joskus myös wc-raikastimet saattavat jättää kulhoon värjäytymiä.”

Suosi ympäristöystävällisiä aineita

Wc-istuinta puhdistettaessa kannattaa käyttää ympäristöystävällisiä pesuaineita. Runsashappoiset aineet ja lipeäpohjaiset putkenavausaineet kuormittavat luontoa ja ovat haitaksi myös wc-istuimen posliinille ja putkistolle – voimakkaista kemikaaleista puhumattakaan.

”Emme suosittele lipeää tai klooripohjaisia puhdistusaineita. Myös hankausjauhetta sisältäviä puhdistusaineita, teräsvillaa tai keraamisia hiontahiukkasia sisältäviä karkeita hankausliinoja tulee välttää”, Lehtonen korostaa.

IDOn saniteettiposliinit valmistetaan yli sadan vuoden kokemuksella ympäristövaatimukset ja käyttäjän tarpeet huomioiden. Posliinituotteet poltetaan yli tuhannen asteen lämpötilassa, jotta niihin saadaan kova ja kestävä lasitepinta, joka helpottaa puhdistusta.

Näin puhdistat kalkin wc-kulhon pinnasta:

1. Kuivaa posliinin pinta mahdollisimman hyvin ja pyri tyhjentämään myös vesilukko.

2. Kaada posliinille hapanta pesuainetta (pH 1–3) tai talousetikkaa, jos posliini on voimakkaasti likaantunut.

3. Anna aineen vaikuttaa vähintään 1–2 tuntia.

4. Pese kulho harjalla ja huuhtele hyvin.