AR-tekniikan avulla niin kuluttajat kuin alan ammattilaiset voivat tarkastella, miltä esimerkiksi IDO Glow -wc-istuin näyttäisi omassa kylpyhuoneessa.

Blogikirjoitus -

IDO tuo lisätyn todellisuuden kylpyhuoneisiin

Valitsisiko lattia- vai seinä-wc:n? Pesuallas alakaapilla vai ilman? Kylpyhuoneen rakennus- tai remontointiprojekti vaatii useita päätöksiä. Saniteettialan kotimainen tuotemerkki IDO haluaa helpottaa projektia tuomalla ensimmäisenä AR-tekniikan (Augmented reality) kylpyhuoneisiin.

AR:n eli lisätyn todellisuuden avulla tilaan saadaan luotua ylimääräinen ”kerros”, jonka katsoja voi nähdä älypuhelimen kamerallaan. Tekniikka on monille tuttu Pokémon Go -pelistä tai Snapchat-sovelluksen filttereistä.

”Lisätty todellisuus on älykästä teknologiaa, joka tekee vaikeista päätöksistä helpompia. IDO on valinnut yksinkertaisen ratkaisun, joka vaatii vain älypuhelimen kameran – uutta sovellusta ei tarvitse ladata”, toteaa Tapio Aalto, Geberit Oy:n tuotepäällikkö.

Työkalu kehitetty asentajien toiveesta

AR-tekniikka on hyödyllinen paitsi kuluttajille myös asentajille, rakentajille ja saniteettituotteiden jälleenmyyjille. Tekniikan avulla on helpompi havainnollistaa, miltä uudet elementit tai yksityiskohdat näyttäisivät kylpyhuoneessa.

”Ennen kylpyhuoneen suunnitelmia piirrettiin käsin tai ammattilaisen tietokoneella, mutta nyt vaaditaan vain älypuhelin tai tablettitietokone, jonka melkeinpä kaikki omistavat”, Aalto selvittää.

Hän korostaa, että lisätyn todellisuuden ratkaisu on kehitetty IDOlle erityisesti asentajien toiveesta. He ovat kaivanneet työkalua, jonka avulla olisi helpompi keskustella valinnoista asiakkaiden kanssa.

Verkkopohjaiseen AR-työkaluun pääsee käsiksi QR-koodilla, joka on IDOn kuvastoissa. Koodi löytyy helposti myös IDOn kotisivuilla esiteltyjen tuotteiden tiedoista. Skannaamalla QR-koodin voi nähdä, miltä wc-istuimet, pesualtaat, kalusteet, peilikaapit, ammeet tai suihkuratkaisut näyttäisivät omassa kylpyhuoneessa. AR-tekniikan avulla voi tarkastella yli 24 erilaista IDO-tuotetta.