Selvitä omat digitaalisen osaamisen puutteesi: Oletko kömpelö alullepanija?

Selvitä omat digitaalisen osaamisen puutteesi: Oletko kömpelö alullepanija?

Meillä kaikilla on puutteita digitaalisissa taidoissa. Mitkä ne ovat sinun kohdallasi?

Ehkä tuhosit vahingossa viimeisimmän haastattelutallenteesi? Tai ehkä julkaisit artikkelin, ennen kuin se oli valmis? Digitaalinen osaaminen ei ole itsestäänselvyys. Itse asiassa uuden tutkimuksen mukaan kahden kolmesta eurooppalaisesta, joilla on heikot digitaaliset taidot, on kehitettävä uusia taitoja vuoteen 2025 mennessä saavuttaakseen EU:n digitaalisen koulutuksen toimintasuunnitelman asettaman tavoitetason.

ALL DIGITAL ja HUAWEI ovat EY:n tukemana pyrkineet parantamaan tietoisuutta digitaalisten taitojen puutteista jo ennen uuden tutkimuksensa julkaisua. Nopean tietovisan avulla jokainen eurooppalainen voi nähdä, mitä digitaalisia taitoja hän voi kehittää. Tietovisan tarkoituksena on selvittää henkilökohtaisesti digitaalisten taitojen puutteet 6 erityisen persoonallisuuden avulla: Hukassa oleva tutkija, hiljainen viestijä, kömpelö alullepanija, altis suojelija, eristäytynyt ohjelmoija, sekava ongelmanratkaisija.

Näiden roolien inspiraatio tulee digitaalisia taitoja ja osaajia Euroopan unionin alueella käsittelevän yhteisen tutkimusraportin löydöksistä. Tutkimus on esitetty asiantuntijayhteisölle aloitustapahtumassa Solvay-kirjastossa Brysselissä 27.4.2022.

- Jokainen eurooppalainen voi hyötyä uusien digitaalisten taitojen kehittämisestä ja eri roolissa tarvittavien digitaalisten taitojen oppimisesta. Huolimatta siitä, miten taitavia ja kokeneita olemme, jokaiselta meistä puuttuvat tietyt erityiset digitaaliset taidot, kuten tietovisa osoittaa. Meidän on toimittava nyt ja ryhdyttävä konkreettisiin toimiin elinikäisen oppimisen tehostamiseksi integroidulla, eri näkökulmat huomioivalla, teknologisia, sosiaalisia ja emotionaalisia taitoja yhdistelevällä tavalla, MEP ja hiljainen viestijä Carlos Zorrihno sanoo.

Vaikka tutkimusraportti tarkastelee perueellisesti digitaalisten taitojen puutteiden perussyitä ICT-alan osaajien suhteen, tietovisa parantaa tietoisuutta digitaalisten taitojemme puutteista ja mahdollistaa ongelman syvemmän ymmärtämisen. Tutkimuspaperi tuo myös esiin mahdollisia ratkaisuja ja konkreettisia toimia, joilla keskeiset sidosryhmät voivat kuroa digitaalisten taitojen kuilun umpeen.

- Meidän on edistettävä voimakkaammin uusien digitaalisten taitojen oppimista ja investoitava tätä varten, jotta ihmiset saavat ehdottoman tärkeät taidot, jos haluamme todella saavuttaa reilun ja menestyksekkään digitaalisen ja vihreän siirtymän. Hallitusten, koko alan ja koulutus- ja oppimispalvelujen tarjoajien pitää tehdä läheistä yhteistyötä, jotta tämä tapahtuu, toteaa puolestaan Euroopan komission ammattikoulutus- ja oppimisyksikön päällikkö ja eristäytynyt ohjelmoija Chiara Riondino.

Tutkimuspaperi perustuu viiteen erityiseen mahdollisuusalueeseen:

• ICT-koulutuksen ja -oppimisen mahdollisuuksien parantaminen ja lisääminen
  • osaajien priorisointi yrityksissä: taitojen kehittäminen ja taitojen uudelleenoppiminen
  • naisten kannustaminen ja tukeminen ICT-alalla
  • yhteistoiminnallisten digitaalisen osaamisen ekosysteemien edistäminen
  • julkisten palvelujen digitalisointiin panostaminen.

- Tämä tutkimusraportti antaa erittäin arvokasta tietoa ja korostaa niitä strategioita ja hankkeita, joita tarvitaan digitaalisten taitojen puutteiden korjaamiseksi EU:ssa. Se kiinnittää erityistä huomiota koko alalta ja päätöksentekijöiltä tarvittaviin toimiin, joilla voidaan varmistaa, että eurooppalaiset nuoret saavat sellaista osaamista, jota he tarvitsevat menestykseäkseen modernissa digitaalitaloudessa, sanoo Peter Palvolgyi, ALL DIGITAL -yhtiön toimitusjohtaja ja kömpelö alkuunpanija.

Tutkimus nostaa esiin muutamia hälyttäviä löydöksiä: lähes joka viidennellä työsuhteessa olevalla ICT-asiantuntijalla oli heikko digitaalinen kokonaisosaaminen, kun taas lähes 80 %:lla digitaalisten taitojen puute johtui vääränlaisista digitaalisista taidoista. Tämä viittaa siihen, että uusien digitaalisten taitojen kehittämiselle on suurta tarvetta.

- Teemme yhteistyötä maailmanlaajuisten kumppaniemme kanssa luodaksemme vankemman digitaalisten osaajien ekosysteemin ja edistäkseemme laajempaa digitaalista inkluusiota. Uskomme, että digitaalisella osaamisella on merkittävä rooli digitaalisen talouden edistämisessä. Investoimme 150 miljoonaa euroa osaajaohjelmiin seuraavien viiden vuoden aikana, ja odotamme, että pystymme auttamaan yli kolmea miljoonaa ihmistä. Haluamme tuoda digitaalisen teknologian hyödyt kaikkien saataville, sanoo Huawein eurooppalaisten laitosten pääedustaja ja hukassa oleva tutkija Tony Jin.

Vuonna 2008 Huawei aloitti Seeds for the Future -osaajienkehitysohjelman, johon sisältyy apurahoja, teknologiakilpailuja ja digitaalisten taitojen koulutusta. Yhtiö on sen jälkeen auttanut 1,54 miljoonaa ihmistä yli 150 maassa. Vuonna 2021 Huawei lanseerasi Seeds for the Future 2.0 -ohjelman, joka on osa sen jatkuvaa pyrkimystä kehittää osaajien taitoja.

EU-tutkimus on yksi neljästä osaajia kartoittavasta tutkimusraportista; muut raportit kattavat Espanjan, Etelä-Afrikan ja Kiinan.

Kysely: https://www.europeandigitalskills.eu/quiz/

Tutkimusraportti: https://www.europeandigitalskills.eu/white-paper/