Huawei Finlands HR-chef Tommi Wulff

Huaweis SmartBus-program lär skolelever smart internetanvändning

Huaweis internationella SmartBus-program, som utbildar skolelever i säker internetanvändning och nätetikett, har nu också lanserats i Finland. Syftet är att få ungdomar att känna igen de risker som finns på nätet och ta ansvar för sitt eget beteende på nätet.

Huaweis SmartBus startade i Belgien år 2019. Nu har projektet spritt sig till ett antal europeiska länder, och i Finland testades det i de första skolorna i slutet av förra året. I år förväntas programmet nå ut till ett stort antal finska femte- och sjätteklassare.

- Det handlar om cybersäkerhets- och nätetikettutbildning som är skräddarsydd för barn. Barnen lär sig både säker användning av internet, men också ansvarstagande, säger Huawei Finlands personalchef Tommi Wulff.

SmartBus fäster också uppmärksamhet vid skolbarnens ork. Coronapandemin har gett upphov till omfattande oro kring barns och ungas välmående. Den tid skolbarn tillbringar på nätet har ökat och deras välmående har försämrats. Just nu finns en särskilt stark efterfrågan för programmet.

Programmets syfte är att minska riskerna för exempelvis utnyttjande och svindel på nätet, men också att motarbeta mobbning på nätet. Med det vill SmartBus ta tag i det erkända problemet att skolor har svårt att hantera mobbning på nätet.

- När vi talar om barns och ungas psykiska hälsa spelar de påtryckningar som sociala medier skapar en viktig roll. SmartBus försöker visa att sociala medier inte ger en verklig bild av livet, säger Wulff.

SmartBus ger också praktisk vägledning för barn. Den övergripande frågan är till exempel vilka spår man kan lämna på nätet eller hur man får eller inte får dela med sig av sina egna eller sina vänners information.

Helheten är planerad utgående från barnens behov

Ursprungligen omfattade SmartBus-konceptet en fysisk buss som besökte skolorna och där kurserna anordnades. I och med pandemin har undervisningen nu ordnats på distans.

- Presentationen dras av en trollkarl som håller igång barnens intresse under lektionen. Han presenterar programinnehållet och gör samtidigt trolleritrick. Timmens innehåll är interaktivt och barnen får svara på en rad frågor, berättar Wulff.

De första pilotskolorna har gett enbart positiv feedback. Enligt Wulff har lärarna varit mycket glada över att dagsaktuell utbildning i temat nu finns tillgänglig.

- Lärarna hanterar dagligen frågor som berör användningen av internet. SmartBus-programmet vill stödja lärarnas arbete och informera dem om de senaste utvecklingarna.

En viktig del av samhällsansvaret

SmartBus är en viktig del av Huaweis globala och nationella samhällsansvar. Teknikjätten är särskilt engagerad i cybersäkerhet och vill spela en aktiv roll i debatten i Finland.

- Vi anser att programmet är mycket nära kopplat till den nuvarande tidens megatrender, säger Wulff.

När det gäller cybersäkerhet och god internetanvändning är barn ofta i en ojämlik situation jämfört med vuxna. Därför är det viktigt att öka de ungas kunskaper.

- Barn är särskilt sårbara för nätets faror, såsom utnyttjande och svindlerier. Som företag vill vi ta tag i detta, öka medvetenheten och främja en positiv utveckling, avslutar Wulff.