Huawei kuroo eurooppalaisten kumppaneidensa kanssa osaamiskuilua umpeen auttamalla huippulahjakkuuksia kehittymään

Helsinkiin kokoontui yli 80 opiskelijaa yhdessä startup-yritysten, kansalaisjärjestöjen, konsulttien ja yliopistojen edustajien kanssa Huawei Talent Summitiin, jossa juhlittiin opiskelijoiden saavutuksia Huawein koulutusohjelmassa. Seminaarissa etsittiin ratkaisuja tulevaisuuden haasteisiin, kuten digitaitojen ja ICT-osaamisen puutteisiin, tasa-arvoon ja kestävyyteen.

Päivä käynnistyi Huawein ja EY:n yhteisen White paperin julkaisulla. Dokumentissa käsitellään ICT-osaamista sekä siihen liittyviä puutteita. EY:n vanhempi konsultti Luca Marcolin totesi, että digitaalisten taitojen nopeasti kasvava kysyntä ylittää yhä useammin tarjonnan. Tieto- ja viestintätekniikan huippuosaajista on EU:ssa suuri pula.

- Esimerkiksi vuonna 2021 Suomi asetti digitaalisia taitoja koskevan inhimillisen pääoman etusijalle EU:n jäsenvaltioissa digitaalitalouden ja -yhteiskunnan indeksissä (DESI) vahvistamalla rooliaan eurooppalaisena digitaalialan johtajana. Tieto- ja viestintätekniikan alan tutkinnon suorittaneiden osuus on Suomessa lähes kaksinkertainen EU:n keskiarvoon verrattuna, ja lähes kaksi kertaa niin monet yritykset tarjoavat tieto- ja viestintätekniikan alan koulutusta. Tämä on kuitenkin riittämätöntä, sillä 59 prosenttia ICT-osaajia etsivistä yrityksistä ilmoittaa, että avoimia työpaikkoja on vaikea täyttää, Marcolin toteaa.

Tämän vuoksi Huawei on sitoutunut kehittämään tieto- ja viestintätekniikkaa ja digitaalisia kykyjä kaikissa niissä maissa, joissa se toimii. Vuonna 2008 Huawei käynnisti erilaisia lahjakkuuksien kehittämisohjelmia, kuten apurahoja, teknologiakilpailuja ja digitaalitaitoja koskevaa koulutusta. Siitä asti Huawei on investoinut yli 130 miljoonaa euroa näihin ohjelmiin, joista ovat hyötyneet yli 1,54 miljoonaa ihmistä yli 150 maassa.

- Huawei on valmis työskentelemään eurooppalaisten kumppaniensa kanssa huippudigitaalisten kykyjen kehittämiseksi ja digitaalisen kahtiajaon tasoittamiseksi, toteaa Kenneth Fredriksen, Huawei CEE & Nordicin alueen johtaja.

- Huawei on käynnistänyt Euroopassa lukuisia ohjelmia, kuten tänään keskiössä oleva Seeds for the Future, ICT Academy sekä European University Challenge. Näiden ohjelmien kautta Huawei haluaa luoda akateemisen maailman kanssa yhteistyössä lahjakkuuksien kehittämisen ekosysteemin. Huawei on sitoutunut investoimaan 2,5 miljoonaa euroa Seeds for the Future -stidendeihin, joita myönnetään lahjakkaille eurooppalaisille opiskelijoille tieto- ja viestintätekniikan taitojen parantamiseksi, Fredriksen korosti.

Hän selitti myös, miten Huawei pyrkii näiden ohjelmien avulla tekemään yhteistyötä Euroopan huippuyliopistojen kanssa parantaakseen seuraavan sukupolven eurooppalaisten innovoijien kykyjä ja mahdollisuuksia.

Pk-yritykset ja suuryritykset voivat yhdessä rakentaa paremman tulevaisuuden

Digitalisointi merkitsee myös suuria mahdollisuuksia pk-yrityksille. He ovat aikamme suurimpia innovoijia. Huawei on järjestänyt useissa Euroopan maissa startup-kilpailuja löytääkseen hyviä ideoita yhteiskunnan kehittämiseksi. Huawei tarjoaa myös teknologiaa ja rahoitusta aloitteleville yrityksille ja edistää innovaatioekosysteemien kehittämistä.

Maailmaa muuttavia ideoita hyödyntävien startupyritysten perustajista koostuva paneeli keskusteli Talent Summitissa muun muassa siitä, miten pk-yritysten ja suuryritysten tulisi toimia yhdessä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Näitä tavoitteita ovat esimerkiksi digiosaamiskuilun umpeen kurominen ja kestävämmän tulevaisuuden rakentaminen.

- Olen todella iloinen, että Huawein kaltaiset yritykset yrittävät osallistaa ja auttaa startupeja ja nuoria parantamaan maailmaa ja olemaan osa ratkaisua. Startupien ja nuorten ketteryys ja uudet innovaationäkymät kulkevat käsi kädessä suurten yritysten kokemusten, pääoman ja tietotaidon kanssa. Se on täydellinen yhdistelmä luoda innovatiivisempia, vallankumouksellisempia ja voimakkaampia ratkaisuja tulevaisuutta varten, sanoi Forbes 30 under 30:n Jesika Aguilera, joka on myös Tespackin ja Clocky App:n perustajajäsen.

ICT-taidot pienentävät myös sukupuolten välistä kuilua

Naiset ovat aliedustettuina digitaalisessa työvoimassa, ja yli 80 prosenttia EU:n alueella työskentelevistä tieto- ja viestintätekniikan asiantuntijoista on miehiä. Vaikka maiden välillä on eroja, vain 17 prosenttia tekniikan asiantuntijoista on naisia, ja vain 22 prosenttia tekoälyalan ammattilaisista on naisia.

- Vaikka voi kulua vuosia, ennen kuin luvut todella muuttuvat, alalla on jo uskomattoman menestyneitä naisia ja naisjohtajia. Esimerkkien korostaminen roolimalleina voi nopeuttaa muutosta, ImagiLabsin perustaja ja toimitusjohtaja Dora Palfi sanoi Talent Summitin aihetta käsittelevässä paneelissa.

Huawei on käynnistänyt joukon aloitteita, joilla edistetään sukupuolten tasa-arvoa ja lisätään naisten osallistumista digitaaliseen tulevaisuuteen. Huawei käynnisti sarjan "Women in Tech" -toimia eri puolilla Eurooppaa tuodakseen naisten ääniä kuuluviin teknologia-alalla. Vuonna 2021 Huawei käynnisti virallisesti Huawei Women Develpers -ohjelmansa (HWD), jonka tavoitteena on antaa naisohjelmoijille paremmat valmiudet luoda loistavia sovelluksia ja työkaluja.

Koulutusohjelmat ovat vaikuttaneet opiskelijoiden näkemyksiin kestävästä kehityksestä.

Huawei arvostaa planeettaamme. Sen lisäksi, että Huawei jatkaa vihreän 5G-teknologian ja aurinkoenergiajärjestelmien tarjoamista, se tekee myös yhteistyötä eurooppalaisten kumppaneiden kanssa hiilipäästöjen vähentämiseksi ja hiilidioksidineutraalisuuden tavoitteen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä. Tieto- ja viestintäteknologiakurssien avulla nuoret lahjakkuudet ovat oppineet, miten maailmasta voi tehdä teknologian avulla paremman paikan.

Kahdeksan Seed for the Future –ohjelman alumnia keskustelivat paneelissa siitä, miten opinnot ovat vaikuttaneet heidän näkemyksiinsä kestävästä kehityksestä ja siiä, mitä teknologian avulla voi tehdä tulevaisuuden hyväksi. Ryhmä ylisti yksimielisesti Seeds for the Future -ohjelmaa ja toivoi saavansa enemmän tukea ICT-alan yrityksiltä, kuten Huaweilta, voidakseen jatkaa innovoimista.

European Leadership Academyn talvikurssi vastaanottaa nyt hakemuksia

Yksi nuorten naisten lahjakkuuksia tukeva ja Euroopan teknologista vallankumousta edistävä konkreettinen aloite on School for Female Leadership in the Digital Age. Helmikuun lopussa Nizzassa järjestettävän kurssin haku on avoinna 3. tammikuuta 2022 asti. Viikon kestävään maksuttomaan stipendiohjelmaan valitaan 27 osallistujaa. Ohjelmaan kuuluu master-kursseja, tiimihankkeita, aktiivista oppimista ja kulttuurikokemuksia.

- Monimuotoisuuden varmistaminen tekniikoiden kehittämisessä on ensimmäinen askel kohti tasa-arvoisen ja osallistavan maailman luomista. Naisten on kyettävä muokkaamaan ja johtamaan tekniikan vallankumousta. Opetussuunnitelmamme antaa nuorille naisille välineet, joita he tarvitsevat ollakseen Euroopan digitaalisen siirtymän johtajia, koulun johtaja Berta Herrero totesi.

Selvitä omat digitaalisen osaamisen puutteesi: Oletko kömpelö alullepanija?

Ehkä tuhosit vahingossa viimeisimmän haastattelutallenteesi? Tai ehkä julkaisit artikkelin, ennen kuin se oli valmis? Digitaalinen osaaminen ei ole itsestäänselvyys. Itse asiassa uuden tutkimuksen mukaan kahden kolmesta eurooppalaisesta, joilla on heikot digitaaliset taidot, on kehitettävä uusia taitoja vuoteen 2025 mennessä saavuttaakseen EU:n digitaalisen koulutuksen toimintasuunnitelman asettam