Suomessa kehitetään Huawein tulevaisuuden huipputeknologiaa

Suomessa kehitetään Huawein tulevaisuuden huipputeknologiaa

Helsingissä ja Tampereella toimivien Huawei Technologies Oy:n tutkimus- ja tuotekehitysyksiköiden osaaminen on aivan maailman huippuluokkaa. Tutkimus- ja kehitystyötä tehdään laajasti muun muassa korkeakoulujen kanssa.

Huawei Technologies Oy:n Suomen tutkimuskeskukset tuottavat maahamme alan huipputeknologiaa ja uutta osaamista. Ne ovat merkittävä alan huippuosaajien työllistäjä sekä yliopistomaailman yhteiskehityshankkeiden moottori.

Huawein teknologiajohtaja ja Suomen tutkimuskeskusten vetäjä Mikko Terho on ollut perustamassa Huawein Euroopan ja Suomen tutkimuskeskuksia. Vuosina 1983-2012 Nokialla vahvasti vaikuttanut konkari johtaa Huawein Suomen tutkimus- ja kehitystoimintaa, joka työllistää yli neljäsataa tutkijaa ja tuotekehittäjää Helsingissä ja Tampereella. ”Viime vuonna Huawei investoi Suomen tutkimusyksiköihin peräti 74 miljoonaa euroa”, Terho vahvistaa.

EU Industrial R&D Investment Scoreboard 2020 analyysin mukaan Huawei sijoittuu koko maailman mittakaavassa 3. sijalle R&D -investoinneillaan. Harva kuitenkaan tietää, miten tärkeä rooli Suomen yksiköllä on koko Huawein kuluttajatuotteiden kehitystutkimustoiminnassa.

Yhtiön 23 tutkimuskeskuksesta 14 sijaitsee Euroopassa. ”Suomessa on Huawein suurin Kiinan ulkopuolinen kuluttajatuotteiden tutkimusyksikkö”, Terho kertoo.

Merkittävää yhteistyötä korkeakoulumaailman kanssa

Suomessa kehitetään technology development -projekteja, jotka tulevat näkyviksi kuluttajatuotteissa vuoden-parin kehitystyön tuloksena. ”Antennit, pilvipalvelut, ohjelmistot, tietoturva, 5G-teknologia, grafiikkasofta, tuotantotestaus sekä kamera- ja audioteknologia ovat tutkimus- ja kehityskohteinamme. Lisäksi Helsingissä sijaitsee Urheilu ja Terveys -tiimi”, Terho lisää.

Erityisen ylpeä hän on kamera- ja audiokehityksestä. ”Huawein lippulaivapuhelimissa käytössä olevat kameramoduulit ja algoritmit on kehitetty Suomessa. Tampereella puolestaan on hienoimpia audiotutkimustiloja, joissa olen käynyt. Se, miksi Suomessa on tänään näin paljon huipputiimejä ja isoja projekteja, johtuu itsenäisesti toimivien tiimiemme onnistumisista. Ne ovat poikineet suoraan kasvua R&D-budjetteihimme. Huawein tavoitteena onkin edelleen kasvattaa tutkimusyhteistyötä Suomessa”, hän iloitsee.

Merkille pantavaa on, että Huaweilla ei tutkita ja kehitetä kammioituneina salaisissa tiimeissä. ”Kehitysyhteistyötä Suomessa on tehty vuodesta 2012 saakka useiden yliopistojen, korkeakoulujen, startup-yritysten sekä VTT:n kanssa, ulkomaisten tutkimuspartnereiden lisäksi”, Terho vahvistaa.

Huawein teknologiajohtaja Mikko Terho.

Huawein teknologiajohtaja Mikko Terho. Tekoäly on parhaillaan usean käynnissä olevan projektin yhteinen nimittäjä. ”Aaltoyliopiston kanssa on vuosien varrella tehty paljon antennitutkimusta, mutta nyt meillä on käynnissä projekti tekoälyn soveltamisesta tietoturvaan poikkeavien palvelupyyntöjen seulomiseksi. Tampereella tutkimme puolestaan yritysyhteistyönä kuvankäsittelyn ja tekoälyn uusia mahdollisuuksia”, Terho väläyttää esimerkkejä.

Mikko Terhon mukaan perinteisen tutkimuskulttuurin aika alkaa olla ohi. ”Nyt Suomeenkin tarvittaisiin laajasti uusia tuotekehitysinvestointeja, jotta kasvu ja hyvä kehitys jatkuisi. Löytyykö seuraava suomalainen menestysinnovaatio esimerkiksi urheilu- tai lääketiedesensoreiden puolelta, se jää nähtäväksi”, visionäärikonkari pohtii.