Talvirenkaat oikea valinta lumisille ja jäisille teille, Goodyear neuvoo

Talvirenkaat oikea valinta lumisille ja jäisille teille, Goodyear neuvoo

21.11.2013 – Goodyear suosittelee kuljetusyrityksiä käyttämään talvirenkaita, kuten UltraGrip WTS-, WTD- ja WTT-renkaita etenkin ankarissa talviolosuhteissa, jollaisia esiintyy usein Pohjoismaissa, Venäjällä ja vuoristoissa. Nämä renkaat on suunniteltu ja optimoitu käytettäviksi pääasiassa talviolosuhteissa – jäisillä ja lumisilla teillä. Siksi niiden suorituskyky talvella on 3PMSF-merkinnälle määriteltyjä vähimmäisvaatimuksia parempi.

Talvirenkaiden käyttö takaa, että ajoneuvon suorituskyky on optimaalinen talvikaudella ja erityisesti silloin, kun teillä on lunta ja jäätä.  Renkaat reagoivat eri tavalla eri lämpötiloissa, joten tällaisissa olosuhteissa tarvitaan erikoisseoksia ja erikoispintakuvioita.  Hyvä pito on tietenkin tärkeä ohjauksen ja jarrutuksen hallinnan sekä vetopidon kannalta.  Voimakkaampi pintakuvio ja pintaseos, jonka ominaisuudet ovat juuri oikeat, ovat välttämättömät, jotta pito on hyvä sekä lumella että jäällä ja jotta tien pinnalla oleva vesi poistuu tehokkaasti renkaan alta.

Hyötyajoneuvojen talvirenkaiden edut ovat erityisen tärkeät, jotta kalusto on käytettävissä myös vaikeissa sääolosuhteissa. Kuljetusseisokkien välttäminen tuottaa huomattavaa taloudellista hyötyä, sillä silloin vältetään esimerkiksi toimitusten viivästyminen ja tuotteiden pilaantuminen. Tämän vuoksi talvirenkaat ovat pakolliset vetävillä akseleilla useissa Euroopan maissa.

Talvirengaslainsäädäntö ja -merkinnät

Euroopan unionissa ei ole tällä hetkellä yhtenäistä lainsäädäntöä talvirenkaiden käytöstä, joten talvirenkaiden käyttö määritellään ja siitä säädetään kansallisella lainsäädännöllä.  Talvirenkaasta on kuitenkin olemassa virallinen EU:n määritelmä.  EU:n asetuksen 661/2009 mukaan "talvirenkaalla" tarkoitetaan "rengasta, jonka kulutuspintakuvio, kulutuspinnan materiaali tai rakenne on suunniteltu ensisijassa niin, että sen ominaisuudet talviolosuhteissa ovat tavallista rengasta paremmat ajoneuvon liikkeellelähdön ja liikkeellä pysymisen kannalta".

Merkintä, jota käytetään renkaiden sivupinnoissa ja jolla talvirenkaat erotetaan tavallisista renkaista, on M+S-merkintä (myös M.S tai M&S), joka on määritelty EU-lainsäädännössä[1].  1.11.2012 voimaan tulleen UNECE-asetuksen myötä 117-02 EU:ssa tuli käyttöön uusi virallinen merkintä – niin sanottu vuoristomerkki eli kolmihuippuinen vuori ja lumihiutale (3PMSF) -merkki.  Toisin kuin M+S-merkkiä, 3PMSF-merkkiä voi käyttää laillisesti vain, jos rengas täyttää vähimmäissuorituskyvyn kynnysvaatimukset lumella eli niin sanotun lumipitoindeksin vaatimukset.  M+S-merkintä jää edelleen sallituksi merkiksi, mutta sillä ei ole lakisääteistä yhteyttä taattuun vähimmäissuorituskykyyn talviolosuhteissa.  M+S-merkittyjen renkaiden vetopito lumella on parempi kuin tavallisilla renkailla, mutta ne eivät välttämättä ylitä lakisääteisen lumipidon kynnysarvoa, joka on ylitettävä, jotta renkaassa saa käyttää laillisesti uutta kolmihuippuinen vuori ja lumihiutale -tunnistetta.

3PMSF-merkki muissa Goodyearin kuorma-autonrenkaissa

Goodyearin hyötyajoneuvojen rengasvalikoimissa on muitakin rengasmalleja kuin kuorma-autojen ja linja-autojen UltraGrip-talvirenkaat, joissa saa käyttää 3PMSF-merkkiä. Näiden lisäksi Goodyearin kaupunkiliikenteeseen tarkoitetut vetorenkaat, 17,5 ja 19,5 tuuman lähiliikenteen vetorenkaat ja uudet Goodyear KMAX D- ja Goodyear FUELMAX D -renkaat, jotka tulevat myyntiin useimmissa Euroopan maissa tammikuussa 2014, täyttävät kolmihuippuinen vuori ja lumihiutale (3PMSF) -merkin suorituskykyvaatimukset lumella, minkä ansiosta niitä voi käyttää kaikkina vuodenaikoina ja ne täyttävät talvirenkaita koskevat vaatimukset.

Goodyear UltraGrip -renkaat ovat kuitenkin suositeltava valinta äärimmäisiin talviolosuhteisiin.

Goodyear Ultra Grip

Goodyearin hyöty-ajoneuvojen talvirengasmalliston nimi on Ultra Grip.  Mallistossa on laaja kokovalikoima ja mallistoon kuuluvia renkaita ovat Ultra Grip WTS -eturengas, WTD-vetorengas ja WTT-perävaunurengas.  Ultra Grip WTS -eturenkaassa on leveä ja syvä pintakuvio, erityiset Z-lamellit ja talviolosuhteisiin sopiva pintaseos.  Nämä ominaisuudet takaavat renkaaseen tarvittavan ajokestävyyden ja jarrutuskyvyn märillä, lumisilla ja jäisillä teillä.  Vetoakselin Ultra Grip WTD -rengas tarjoaa vaikuttavan vetopidon ankarissa talviolosuhteissa lumisilla ja jäisillä teillä.  Tässä renkaassa käytetään erityisellä teknologialla valmistettuja pintaseoksia sekä erityistä lamelliteknologiaa.  Vetopito, vakaus ja jarrutusominaisuudet ovat erinomaiset ajokestävyydestä tinkimättä.  Ultra Grip WTT -perävaunun talvirengas laajentaa käyttömahdollisuuksia talvella, kun kaikille akseleille on asennettava talvirenkaat.  WTT on kehitetty käytettäväksi päällystetyillä maanteillä sekä päällystämättömillä teillä ja metsäteillä.

”Monet kuljetusyritykset eivät koskaan edes harkitse talvirenkaita, elleivät ne aja Euroopan pohjoisimmissa osissa tai vuoristoissa tai ellei talvirenkaiden käyttöä ole määrätty pakolliseksi lailla”, sanoi Dunlop Europen EMEA-alueen kuorma-autorenkaiden markkinointijohtaja Boris Stevanovic. ”Goodyearin talvirenkaat täyttävät lakisääteiset vaatimukset siellä, missä sellaisia on säädetty, mutta ne auttavat myös takaamaan erinomaisen pidon kaikissa olosuhteissa ja siten välttämään tarpeettomat huonoista tieolosuhteista johtuvat viivästykset ja onnettomuudet.  Lisäksi Goodyearin Ultra Grip -renkaat eivät vaikuta kielteisesti polttoaineenkulutukseen lähiliikenteen renkaisiin verrattuna, niin kuin monet luulevat, ja myös niiden kilometritulospotentiaali on erinomainen.

[1] 31.3.1992 annettu neuvoston direktiivi 92/23/ETY moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen renkaista ja niiden asentamisesta.

Tietoja Goodyear Dunlopista

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Sillä on noin 69 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 52 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Sen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja.

Goodyear Dunlop Europen hyötyajoneuvojen ja linja-autojen rengasvalikoima sisältää yli 400 erilaista rengasta, joita on saatavana yli 55 kokona.  Monet johtavat kaupallisten ajoneuvojen valmistajat käyttävät Goodyearin renkaita vakiona, kuten DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania ja Volvo.  Goodyear toimittaa renkaita myös kaikille suurille perävaunujen valmistajille. Fleet First -palvelun myötä, joka sisältää TruckForce-palveluverkoston, ServiceLine 24 h -tiepalvelun, FleetOnlineSolutions -verkkohallintajärjestelmän ja Goodyear-uudelleenpinnoitusteknologian, Goodyear tarjoaa alan laajimman valikoiman kohdennettuja palveluita.

Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on sivustossa www.goodyear.com.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.