Suomalaiset talviliikenteessä: Näin moni on joutunut onnettomuuteen ajaessaan

Suomalaiset talviliikenteessä: Näin moni on joutunut onnettomuuteen ajaessaan

Oletko joskus joutunut liikenneonnettomuuteen talvella? Et ole ainoa. Goodyearin tutkimuksen mukaan 42 prosenttia suomalaisista on joskus joutunut liikenneonnettomuuteen talvikuukausien aikana. Monessa tapauksessa sää on ollut onnettomuuksiin myötävaikuttava tekijä, ja lähes joka toinen vastaaja ilmoittaa välttävänsä ajamista rankalla lumisateella.

Uudessa tutkimuksessaan Goodyear pyysi suomalaisia vastaamaan talviolosuhteissa ajamista ja talvirenkaita koskeviin kysymyksiin. Tutkimuksesta käy ilmi, että neljä kymmenestä vastaajasta on joskus joutunut onnettomuuteen ajaessaan talvella. Samaan aikaan 52 prosenttia ilmoittaa ajaneensa kesärenkailla talvikelillä. Seitsemän prosenttia sanoo tehneensä niin usein.

Yli puolet suomalaisista sanoo olevansa sitä mieltä, että on tärkeää vaihtaa talvirenkaat hyvissä ajoin, ennen kuin se on lain mukaan pakollista. Vaikka suurin osa vastasi, että turvallisuus on heille tärkeintä, 8 prosenttia sanoo, ettei talvirenkaita ole heidän mielestään tärkeää vaihtaa hyvissä ajoin. Tämä voi olla vaarallista, kun otetaan huomioon, että joka neljäs suomalainen ei epäröi istua ratin taakse säästä riippumatta.

– Onnettomuuksien riski on Suomessa suurempi talvella. Lumen, liukkauden ja alijäähtyneen sateen vuoksi on elintärkeää, ettei talvirenkaiden käyttötarkoitusta aliarvioida. Siksi on huolestuttavaa, että niinkin moni kuin puolet suomalaisista on joskus ajanut kesärenkailla talvikelillä. Toivottavaa olisi tietenkin, että luku olisi nolla, ja että useammat ottaisivat renkaiden käyttötarkoituksen tosissaan vaihtamalla talvirenkaat hyvissä ajoin, sanoo Goodyearin Nordic Brand Executive Jenny Wahlsten.

Turvallisempaa talviajoa
Goodyear on kerännyt myös lähes 800 pohjoismaisen rengasasiantuntijan mielipiteet ja vinkit talvikelillä ajamisesta. Parantaakseen liikenneturvallisuutta Goodyearin asiantuntijat ovat yhdessä kyselyyn vastanneiden rengasasiantuntijoiden kanssa listannut parhaat suosituksensa talvella ajamisesta.

Seuraavat seikat vaativat erityistä valppautta tien päällä talvella:

1. Äkillinen liukkaus
    Liukkaus ei usein ole näkyvää, jolloin sitä on vaikea havaita ja se on vaarallista. Vaikka tie olisi kuiva, liukkautta voi esiintyä paikoin äkillisesti. Tämä tekee ajamisesta erityisen riskialtista, etenkin kesärenkailla. Tällainen liukkaus on tavanomaista metsissä ja silloilla tai vesistön partaalla olevilla teillä.
  2. Alijäähtynyt sade
    Alijäähtyneen sateen kanssa on syytä olla valppaana. Sade jäätyy tullessaan kosketuksiin kylmän maan kanssa, jolloin syntyy liukkautta. Varoittava merkki on se, jos sade jäätyy tuulilasiin ja vesi lakkaa roiskumasta edellä ajavasta autosta. Silloin on syytä olla erityisen valppaana ja varovainen.
  3. Lumiurat/lumivallit
    Lumiurat tarkoittavat ajoradalle lumesta muodostuvia uria, joiden pohjalla on paljasta maata. Ajaminen voi tuntua varmalta, koska paljaalla maalla pito on hyvä. Sen ei kuitenkaan pidä antaa hämätä, sillä pito heikkenee välittömästi, jos ohjaa urasta sivuun lumelle. Lumivalli tarkoittaa tien keskelle aurauksen jälkeen kasautuvaa lunta. Jos valliin joutuu ajamaan, nopeutta on syytä pudottaa, koska liirron riski on suuri.
  4. Pakkautunut lumi
    Lumisella tiellä liukkauden riski on suurempi ajoneuvon lähtiessä liikkeelle ja pysähtyessä, esimerkiksi risteyksissä ja liikenneympyröissä. Silloin renkaat silottavat lumen liukkaaksi.
  5. Jos onnettomuus tapahtuu
    Jos onnettomuus pääsee tapahtumaan varovaisuudesta huolimatta, autossa on hyvä olla mukana tiettyjä varusteita. Goodyearin asiantuntijoiden mukaan kolme tärkeintä varustetta, joita on hyvä pitää mukana autossa talvella, ovat huomioliivi, lumilapio ja lämpimiä vaatteita.

Tietoa tutkimuksesta
Tutkimuksen teki mielipide- ja markkinatutkimusyritys YouGov Goodyearin toimeksiannosta. Aikavälillä 20.9. - 3.10.2019 Suomessa haastateltiin internetin kautta yhteensä 1 018 vähintään 18-vuotiasta miestä ja naista, joilla on ajokortti.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 64 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 47 tuotantolaitoksessa 21 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.