Ohita
Merkintäluokitukset vahvistavat Goodyear Marathon -kaukoliikenteen kuorma-auton renkaiden olevan huippuyhdistelmä

Tiedote -

Bryssel, 30.5.2012 – Vastikään käyttöön otetun EU:n rengasmerkinnän luokitukset todistavat, että Goodyearin Marathon LHS II + -ohjaavat renkaat, LHD II + -vetävät renkaat ja LHT II -perävaunurenkaat ovat todellinen kuorma-auton renkaiden huippuyhdistelmä. Asentamalla Goodyear Marathon -renkaat tyypilliseen viisiakseliseen 40 tonnin kuorma-autoon saadaan rengaskoon mukaan polttoainetta säästävä rengasyhdistelmä, jossa on kuusi A-luokan rengasta, kaksi B-luokan rengasta ja neljä C-luokan rengasta[1]. Nämä renkaat saivat myös hyvän märkäpitoluokituksen, mikä tarkoittaa lyhyttä jarrutusmatkaa liukkaissa olosuhteissa. Lisäksi näiden renkaiden melupäästöt ovat alhaiset.

”Goodyear Marathon -kaukoliikenteen rengasmalliston renkaat ovat erinomaisen polttoainetaloudellisia,[2] ja nyt EU:n uuden rengasmerkintäasetuksen ansiosta kuljetusyrittäjät näkevät helposti itse, mitkä renkaat ovat parhaat polttoainetaloudellisuuden kannalta. Sen lisäksi on syytä ottaa huomioon myös renkaan käyttöikä, erityisesti sen kulutuskestävyys, vaikka EU:n rengasmerkinnässä ei tätä tietoa vaaditakaan”, sanoi Goodyear Dunlopin EMEA-alueen kuorma-autorenkaiden markkinointijohtaja Boris Stevanovic. ”Goodyear Marathon LHS II +-, LHD II +- ja LHT II -renkaiden yhdistelmä on todellinen ”dream team”, jolla kuljetusyrittäjät saavat erinomaisen polttoainetaloudellisuuden ja erittäin hyvän märkäpidon ja alhaiset melupäästöt.”

Goodyear Marathon LHT II -perävaunurengas on polttoainetaloudellisuuden osalta Goodyearing paras kuorma-auton rengas. Kaksi tämän renkaan kokoa sai parhaan A-luokituksen[3]. Neljä kokoa sai märkäpidosta C-luokituksen. Lisäksi tämän renkaan melutaso on alhainen. Tämä on hyvin merkittävää, sillä useimmissa puoliperävaunuissa on kuusi rengasta, joiden osuus kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaisvierintävastuksesta on 50 prosenttia. LHT II -renkaan C-luokitus märkäpidon osalta tarkoittaa lyhyempiä jarrutusmatkoja märillä teillä verrattuna huonomman luokituksen saaneisiin renkaisiin. Melutaso on erityisen alhainen LHT II –renkaissa, kahden koon osalta niiden luokitus on vain yksi ääniaalto ja melutaso 70 dBA3.

TÜV Süd Automotive testasi vastikään esitellyt Goodyear Marathon LHS II +- ja LHD II + -ohjaavat ja vetävät renkaat1 , ja tulokset osoittivat, että molempien renkaiden suorituskyky oli testissä mukana olleita kilpailijoita parempi vierintävastuksen osalta1. Kolme LHS II + -renkaan kokoa[4] sai EU:n rengasmerkintään polttoainetaloudellisuudesta ja märkäpidosta vaikuttavan B-luokituksen, ja niiden ohiajomelu on 70–71 dBA (yksi tai kaksi ääniaaltoa). LHD II + -rengasmallissa kolme kokoa[5] sai C-luokituksen polttoainetehokkuudesta ja märkäpidosta, ja niiden melutasot olivat 73–75 dBA (kaksi tai kolme ääniaaltoa), mikä on erinomaisen hyvä tulos, koska kyseessä ovat M+S-renkaat, joiden vetopito on erinomainen kaikissa olosuhteissa.

Rengasmerkinnästä tulee lakisääteinen vaatimus EU-maissa 1.11.2012. Tästä päivämäärästä alkaen kaikille kuorma-auton renkaiden ostajille on kerrottava rengasmerkinnän tiedot, jotta he voivat vertailla renkaita ja valita käyttötarkoitukseensa sopivimmat renkaat. Goodyear on varma, että rengasmerkintä lisää kuljetusyrittäjien tietoisuutta siitä, kuinka merkittävä tekijä renkaat ovat kuorma-autojen kokonaispolttoainetaloudellisuudessa ja että oikealla rengasvalinnalla voi paitsi säästää rahaa myös vähentää haitallisia CO2-päästöjä.

[1] Saksan kumiteollisuusliitto on määritellyt C/C- ja sitä paremman luokituksen renkaat erittäin hyviksi sekä A/C–A/A- ja C/A–A/A-renkaat erittäin laadukkaiksi erinomaisiksi renkaiksi.

[2] Tiedot ovat TÜV Südin elokuussa 2011 (testin numero 76246887-1) ja syyskuussa 2011 (76246886-1) mittaamia. Testattuja renkaita – Goodyear Marathon LHS II + / LHD II+ / LHT II – verrattiin kolmen vahvimman kilpailijan ohjaaviin/vetäviin/perävaunun renkaisiin. Rengaskoot 315/70R22.5 (ohjaava ja vetävä) ja 385/65R22.5 (perävaunu). Vierintävastuksen osalta ohjaava Marathon LHS II + -rengas oli 3–19 % kilpailevia renkaita parempi, Marathon LHD II + -rengas oli yhdessä tapauksessa yhtä hyvä kuin kilpaileva rengas ja muissa tapauksissa 16 % parempi. Marathon LHT II -perävaunurengas oli 12–28 % kilpailevia renkaita parempi.

[3] LHT II -renkaan koot, joiden luokitus on A polttoainetehokkuuden osalta, ovat 385/55R22.5 ja 435/50R19.5. Koon 385/65R22.5 luokitus on B ja koon 275/70R22.5 luokitus on C. Kaikkien neljän koon märkäpitoluokitus on C. Ohiajomelun osalta kahden koon luokitus on yksi ääniaalto (70 dBA) ja kahden koon luokitus on kaksi ääniaaltoa (71 ja 72 dBA).

[4] Koot: 295/80R22.5 HL, 315/70R22.5 HL ja 315/80R22.5 HL

[5] Koot: 295/80R22.5, 315/60R22.5, 315/70R22.5

Kategoriat

Goodyear Dunlop Nordic, jonka pääkonttori on Tukholmassa, on Baltian maissa ja Pohjoismaissa kahdeksaa maata edustava liiketoimintayksikkö. Goodyear Dunlop Nordicilla on noin 140 työntekijää, ja osa tuotetesteistä suoritetaan Suomen ja Ruotsin pohjoisosissa. Goodyear Dunlop Nordicin tuotemerkkeihin kuuluvat Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Kelly ja Debica. Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Yrityksen palveluksessa on noin 75 000 työntekijää, ja se valmistaa tuotteita yli 60 tuotantolaitoksessa 25 maassa ympäri maailmaa. Dunlop on yksi maailman johtavista korkean suorituskyvyn renkaiden valmistajista. Yrityksellä on menestyksekäs historia moottoriurheilussa ja se hyödyntääkin kilparenkaiden innovatiivisia teknologioita henkilöauton renkaiden kehittelyssä.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.