Hevosvaunuista sähköistykseen: 125 vuotta Goodyearin teknologiaa

Hevosvaunuista sähköistykseen: 125 vuotta Goodyearin teknologiaa

Goodyearin teknologian aikajana

1898: Goodyear Tire and Rubber Company aloitti hevosvaunun ja polkupyörän renkaiden valmistamisen 21.11.1898, vain muutama viikko sen jälkeen, kun yritys oli perustettu elokuun 29. päivänä. Muutamaa vuotta myöhemmin Goodyear valmisti ensimmäisen kerran auton renkaita. Siitä alkoi jo 125 vuotta jatkunut teknologian kehittäminen, joka on muuttanut ihmisten liikkumistapaa kaikkialla maailmassa.

1903: Goodyear patentoi ensimmäisen sisärenkaattoman renkaan, mutta sitä ei hyödynnetty kaupallisesti ennen kuin vasta vuosisadan puolivälissä.

1906: Goodyear kehitti nopeasti irrotettavan renkaan. Sen mullistavanmuotoilun ansiosta renkaat oli helpompi irrottaa vanteelta ja se ehkäisi vaurioita vannealueella. Tämä oli huomattava edistysaskel turvallisuudessa ja mukavuudessa, kun autot alkoivat korvata hevosvaunuja.

1908: Goodyear lanseerasi ensimmäisen joka sään pintakuvion. Tätä vinoneliökuviota käytettiin vain vähäisin muutoksin lähes 40 vuoden ajan.

1927: Goodyear lanseerasi lentokoneille kehitetyn pienipaineisen Airwheel-renkaan, joka myöhemmin muokattiin henkilöautokäyttöön. Nämä ns.ilmapallorenkaat, joissa oli halkaisijaltaan pieni vanne, pehmensivät lentokoneiden laskeutumista. Ne myös paransivat ajomukavuutta tieliikenteessä̈, kun niitä̈ alettiin käyttää̈ ensiasennusrenkaana Fordeissa ja Chevroleteissa kolmen vuoden sisällä̈ lanseerauksesta.

1934: Goodyear lanseerasi nastalliset maasto- ja lumirenkaat. Nastarenkaista tuli vakioratkaisu ajettaessa äärimmäisissä talviolosuhteissa – etenkin jäällä – vuosikymmeniksi, kunnes Goodyear kehitti F32 All Winter Radial -talvivyörenkaan 1970-luvulla ja myöhemmin UltraGrip Ice -malliston pohjoismaisille ja arktisille markkinoille 1900-luvunlopulla.

1937: Goodyear valmisti ensimmäisen synteettisen kumirenkaanYhdysvalloissa. Yritys halusi vähentää̈ vaikutusta luonnonvaroihin ja parantaa renkaan suorituskykyä̈ ja oli synteettisen kumin valmistuksen edelläkävijä̈.

1938: Goodyear esitteli turvallisuutta painottavan LifeGuard-renkaan, jossa oli ns. sisäänrakennettu vararengas. Se oli käytännössä run-on-flat-renkaiden edeltäjä̈. Siinä oli erilliset ilmakanavat pinnan ja vanteen lähellä̈. Näin varmistettiin, ettei rengas tyhjene kokonaan rengasrikon sattuessa. Nämä̈ turvarenkaat, jotka tunnettiin myös nimellä Double Eagle, olivat vakiovaruste NASCARissa tuohon aikaan.

1947: Goodyear Super Cushion määritti ajomukavuuden uudet normit. Renkaassa yhdistyivät Airwheel-mallin kaltaisen ilmapallorenkaan periaateja mahdollisuus käyttää paljon alhaisempia rengaspaineita. Tämän ansiosta renkaan lämpötila pysyi vieriessä alhaisempana ja se kesti pidempään. Goodyear toimitti 3,5 miljoonaa Super Cushion -rengasta puolessa vuodessa.

1955: Goodyearin sisärenkaattomia renkaita alettiin käyttää yleisesti lähes puoli vuosisataa patentin myöntämisen jälkeen. LifeGuard Blowout Shield -suojan ansiosta kuljettajat voivat jatkaa matkaa jopa 160 kilometriä rengasrikon jälkeen.

1958: Goodyear Unisteel -kuorma-auton renkaat esiteltiin. Niissä oli lankavyö ja kolmikerroksinen puskurivyö. Unisteel-mallisto tuli tunnetuksi kestävyydestään ja kilometrituloksestaan vuosikymmenien ajan.

1962: Goodyear lanseerasi Super Single -perävaunun renkaat ajoneuvoyhdistelmille. Mahdollisuus käyttää yhtä leveää rengasta kahden renkaan kokoonpanon sijasta kevensi kuorma-autoja ja lisäsi niiden kuljetuskapasiteettia.

1973: Goodyear Custom Steelguard loisti amerikkalaisilla alkuperäisvarustemarkkinoilla. Se oli ainoa kaikkien neljän yhdysvaltalaisen autonvalmistajan hyväksymä teräsvyörengas.

1992: Vei F1:n tien päälle: Legendaarisessa McLaren F1 -superautossa oli erityisesti sitä varten kehitetyt Goodyear Eagle F1 -renkaat, jotka pystyivät käsittelemään sen 6,1 litran V12-moottorin tuottaman 620 hevosvoimantehon. Alkuperäisessä McLarenin lehdistötiedotteessa korostettiinGoodyearin myötävaikutuksen merkitystä: ”Aivan ensimmäisestä McLaren F1:n mallista alkaen renkaan katsottiin olevan keskeinen osamonimutkaisia käsittelyn ja mukavuuden laskelmia. Paino, turvallisuus, melu ja dynaaminen suorituskyky olivat kaikki ratkaisevan tärkeitä tekijöitä.”

1994: Goodyear Eagle F1 määritti suorituskyvyn standardin. Mallistoa laajennettiin muihin superautoihin ja urheiluautoihin ainutlaatuisilla EagleF1 GS-D2 (Grand Sport – suunnattu) -mallilla ja myöhemmällä GS-D3-mallilla. Niiden huomiota herättävästä suunnatusta kuviosta tuli vahvasuosikki suorituskykyisten autojen kuljettajien ja virittäjien joukossa, sillä siinä yhdistyivät erinomainen kuivan kelin käsittely ja suurenmoinen märänkelin pito.

2001: Goodyear GT3 -rengas, joka oli maailman ensimmäinen maissista johdetusta seoksesta valmistettu rengas, esiteltiin Geneven autonäyttelyssä.

2005: Goodyear DuraSeal lanseerattiin. Se korjaa rikkoutuneen kuorma-auton renkaan välittömästi tien päällä.

2006: Goodyear Fuel Max -teknologia otettiin käyttöön kuorma-autonrenkaissa. Sen edistyksellinen rakenne ja seos pienentävät vierintävastusta ja säästävät siten polttoainetta pitkän matkan kuorma-autokuljetuksissa.

2007: Goodyear Eagle F1 -malliston kuviolle tehtiin dramaattisin muutos, kun sen tunnusomaisesta suunnatusta kuviosta siirryttiin aivan uuteen epäsymmetriseen rakenteeseen. Sillä haluttiin parantaa suorituskykyä kaarreajossa ja ohjaustuntumaa, kun suorituskykyiset autot alkoivat olla yhä painavampia ja saada yhä enemmän vääntöä ja tehoa.

2018: Goodyear paljasti EfficientGrip Performance -renkaan, joka oli sen ensimmäinen Electric Drive -teknologialla varustettu rengas. Sillä vastattiin sähköautojen lisääntyvään suosioon.

2021: Goodyear SightLine lanseerattiin. Tämä globaali rengastietoalusta kehitettiin mahdollisten renkaisiin liittyvien ongelmien tunnistamiseen ja käsittelyyn sekä vain renkaista saatavissa olevien tietojen välittämiseen.

2021: Goodyear lanseerasi ei-pneumaattisen (ilmattoman) NexTrek -rengasratkaisun. Tästä alkoivat kenttätestit itseohjautuvissa ajoneuvoissa.Goodyear uskoo, että ilmattomat renkaat voivat tarjota vastuullisia,huoltovapaita ja pidempään kestäviä vaihtoehtoja perinteisille ilmarenkaille.

2023: Goodyear esitteli 90-prosenttisesti vastuullisista materiaaleista valmistettavan esittelyrenkaan, jonka 12 komponentissa on 17 ainesosaa.Yritys edistyy jatkuvasti tavoitteessaan tuoda markkinoille alan ensimmäinen 100-prosenttisesti vastuullisista materiaaleista valmistetturengas vuoteen 2030 mennessä.

Tietoja Goodyearista
Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 74 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 57 tuotantolaitoksessa 23 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.