Goodyearin linja-autonrenkaat saatavilla Suomessa

Goodyearin linja-autonrenkaat saatavilla Suomessa

Tukholma, 7.3.2013 – Goodyearin kaikkien aikojen ensimmäiset, erityisesti linja-autoihin tarkoitetut renkaat Euroopassa, kaikkiin rengaspaikkoihin sopivat Goodyear Marathon Coach -renkaat ja vetävät Goodyear Ultra Grip Coach -talvirenkaat ovat nyt saatavilla myös Suomessa. Näiden syyskuussa 2012 hyötyajoneuvojen IAA-näyttelyssä esiteltyjen renkaiden yleinen suorituskyky on erinomainen.

Goodyearin vuonna 2012 tilaama tutkimus paljasti, että 89 prosenttia haastatelluista linja-autonkuljettajista oli sitä mieltä, että nousevat polttoainekustannukset ovat tiekuljetusalan suurin haaste. Tutkimus osoitti myös, että kilometrikustannukset ovat tärkein ominaisuus, jota kuljetusyrittäjät arvioivat linja-autonrenkaissa yleisesti, ja 64 prosenttia tutkimukseen osallistuneista merkitsi kilometrikustannukset tärkeimmäksi tai hyvin tärkeäksi ominaisuudeksi. Toiseksi tärkein ominaisuus oli polttoainetehokkuus/vierintävastus (62%) ja kolmanneksi tärkein ajokestävyys (58%). Seuraavina tulivat mukavuus (54 %) ja märkäpito (48 %).

Uudet Goodyear Coach -rengasmallistot täyttävät eurooppalaisten linja-autoyritysten tarpeet, jotka paljastuivat tutkimuksessa, ja niiden yleinen suorituskyky ja rengasmerkintäluokitukset ovat erinomaiset.

Marathon Coach on kaikkiin rengaspaikkoihin ja ympärivuotiseen käyttöön sopiva rengas. Siinä on tunnusomainen, ainutlaatuinen epäsymmetrinen kuvio, joka kuluu tasaisesti ja jonka ajokestävyys ja mukavuustaso ovat erinomaiset. Renkaan epätasainen kuluminen on ollut vakava ongelma uudenaikaisten linja-autojen renkaissa. Epätasainen kuluminen muun muassa lyhentää renkaan käyttöikää. Goodyearin erityisesti Marathon Coach -linja-autonrenkaaseen kehittämä epäsymmetrinen kuvio on vastaus tähän ongelmaan. Lisäksi lujatekoinen ulko-olka-alue ehkäisee tehokkaasti epätasaista kulumista, kuten viistoutumista ja olka-alueen nopeaa kulumista. Leveä, viisiripainen kuvio parantaa ajokestävyyttä ja takaa erinomaisen ajettavuuden, käsiteltävyyden ja mukavuuden.

Ultra Grip Coach on talvirengas, jossa on korostettu erityisesti vetopitoa lumella. Tästä renkaasta on hyötyä erityisesti sellaisille linja-autoille, joilla ajetaan esimerkiksi Pohjoismaiden ja Alppien kaltaisilla alueilla, joilla tiet ovat usein jäisiä ja joilla äkilliset lumikuurot voivat aiheuttaa pahoja viivästyksiä. Pintakuvion ja renkaan leveyden ansiosta pito ja vetopito ovat erinomaiset talviolosuhteissa ja ne alentavat myös melutasoa, mikä parantaa matkustajien mukavuutta.

Goodyearin uusissa linja-autonrenkaissa käytetään yhdistelmäteknologiaa nimeltä TravelMax. Tähän yhdistelmään sisältyvät Silefex-pintaseos, epäsymmetrinen kuvio ja uusimmat runkorakenteet. TravelMax on ratkaisevan tärkeä tekijä näiden renkaiden suorituskyvyn kannalta. Lisäetuna kummassakin renkaassa on suurempi kantavuus koossa 295/80R22.5, minkä ansiosta kuormitusluokka on 154, mikä tarkoittaa 3 750 kilon kantavuutta.

Goodyear on ollut merkittävä linja-autoalan rengastoimittaja jo useiden vuosien ajan, mutta nämä ovat yhtiön ensimmäiset erityisesti linja-autoihin kehitetyt renkaat. Molempien renkaiden erinomainen suorituskyky ja asiakastyytyväisyys on osoitettu testeissä. Uudet kuviot ja TravelMax-teknologian merkitys vastaavat erityisesti nykyaikaisten linja-autojen rakenteeseen ja huippuluokan ajoneuvoissa käytettävien edistyksellisten, erillisten jousitusjärjestelmien vaatimuksiin.

Olemme hyvin iloisia uusia Marathon Coach- ja Ultra Grip Coach -renkaita testanneilta linja-autoyrityksiltä saamastamme myönteisestä palautteesta”, sanoi Goodyear Nordicin Commercial Sales Manager Antti Lahdelma. ”Vastikään tekemämme tutkimus vahvistaa, että ne suorituskykyyn vaikuttavat ominaisuudet, joita olemme painottaneet näiden renkaiden kehitystyössä, vastaavat linja-autoyritysten tarpeita.

Asiakastestit

Goodyear teki Goodyear Marathon Coach -renkailla asiakastestejä lähes kahden vuoden ajan. Testeihin osallistui kuusi eurooppalaista linja-autoyhtiötä vuosien 2010 ja 2011 aikana. Testeissä oli mukana yhteensä 28 ajoneuvoa. Goodyear teki asiakastestejä myös Goodyear Ultra Grip Coach -renkailla. Testeissä oli mukana yhteensä 15 linja-autoa viideltä linja-autoyritykseltä eri Euroopan maissa.

Yksi testeihin osallistuneista yrityksistä oli luxemburgilainen linja-autoyhtiö Sales-Lentz. Renkaiden suorituskyky teki yrityksen edustajiin niin suuren vaikutuksen, että kun he ostivat 22 uutta ajoneuvoa, he tilasivat ne valmistajalta Goodyearin Marathon Coach- ja Ultra Grip Coach -renkailla varustettuina. Sales-Lentz valitsi Marathon Coach -renkaat pääasiassa niiden ajokestävyyden vuoksi, joka on pitkälti niiden innovatiivisen, epäsymmetrisen pintakuvion ansiosta.

”Tiedämme kenttätestien perusteella, että uusien Goodyear Coach -renkaiden suorituskyky on erinomainen,” sanoi Sales-Lentzin tekninen johtaja Jos Derkum. ”Tärkeimmät kriteerit, joiden perusteella ostamme renkaita, ovat turvallisuus ja hinta. Nämä vaatimukset täyttyvät uusissa Goodyear Coach -renkaissa etenkin ajokestävyyden osalta, minkä ansiosta pystymme pitämään käyttökustannuksemme alhaisina matkustajien ja kuljettajien turvallisuudesta tinkimättä.

TIETOJA

Marathon Coach

Marathon Coach -renkaassa on epäsymmetrinen kuvio, jonka merkitys tämän renkaan tärkeimmille eduille – tasaiselle kulumiselle ja erinomaiselle ajokestävyydelle – on tärkeä. Lisäksi lujatekoinen ulko-olka-alue ehkäisee tehokkaasti epätasaista kulumista, kuten viistoutumista ja olka-alueen nopeaa kulumista. Leveä, viisiripainen kuvio parantaa kulumiskestävyyttä ja takaa erinomaisen ajettavuuden, käsiteltävyyden ja mukavuuden.

Uusimman sukupolven pintaseoksessa käytetään Sileflex-teknologiaa, joka parantaa ajokestävyyttä ja polttoainetehokkuutta. Se parantaa myös vesiliirto-ominaisuuksia yhdessä tiheän Flexomatic-lamelloinnin kanssa. Rungon suojausta on parannettu kivien tunkeutumista estävillä suojilla, jotka takaavat renkaan pitkän käyttöiän.

Ultra Grip Coach

Ultra Grip Coach on vetävä talvirengas, joka tarjoaa paremman ajokestävyyden, erinomaisen vetopidon ja käsiteltävyyden sekä alhaisen melutason. Ultra Grip Coach -renkaassa on leveä pintakuvio ja irralliset lohkot, jotka parantavat ajokestävyyttä, ja renkaan suuri lamellitiheys ja puoliavoin olka-alue parantavat vetopitoa lumisilla ja jäisillä teillä. Uusimman sukupolven hammasmaiset lamellit parantavat erinomaista käsiteltävyyttä ja tasaista kulumista entisestään. Uran leveys ja muoto sekä lohkojen irrallisuus on määritetty numeerisilla työkaluilla niin, että melutaso on alhaisempi ja vetopito ja kivien tarttumisen estokyky ovat erinomaiset.

Koot ja rengasluokitukset

Goodyearin Marathon Coach -renkaat ovat saatavissa kokoina 295/80R22.5 ja 315/80R22.5. Näiden suorituskyky on erinomainen, sillä ne ovat saaneet B- tai C-luokituksen polttoainetehokkuudesta (koon mukaan), B-luokituksen märkäpidosta ja yhden aallon luokituksen (69 dBA) melutasosta.

Ultra Grip Coach on saatavilla myös kokoina 295/80R22.5 ja 315/80R22.5, jotka ovat saaneet erinomaiset luokitukset talvirenkaaksi. Kummassakin koossa vierintävastusluokitus on D, märkäpitoluokitus on C ja meluluokitus on yksi aalto (72 ja 73 dBA). Talvirenkaiden luokitukset eivät ole yhtä hyvät kuin erityisesti kaukoliikennekäyttöön tarkoitetuissa renkaissa, koska niissä tarvitaan kuvio, joka takaa erinomaisen pidon ja vetopidon lumella ja jäällä alhaisissa lämpötiloissa.

Marathon Coach

Polttoainetehokkuus

Märkäpito

Ohiajomelu

295/80R22.5

B

69  )

315/80R22.5

B

69  )

Ultra Grip Coach

Polttoainetehokkuus

Märkäpito

Ohiajomelu

295/80R22.5

72  )

315/80R22.5

73  )

Goodyearin linja-autotutkimus

Goodyear tilasi tutkimuksen selvittääkseen linja-autoyritysten tärkeimmät haasteet ja tärkeimmät ominaisuudet, joita yritykset arvostavat renkaita ostaessaan. Tulokset osoittavat, että Goodyearin uudet linja-autonrenkaat vastaavat hyvin Euroopan markkinoiden nykyisiin tarpeisiin. Tutkimus tehtiin heinä- ja elokuussa 2012 ja siihen osallistui 100 suurta linja-autoyritystä Benelux-maista, Ranskasta, Saksasta ja Isosta-Britanniasta.

Haastateltujen yritysten ilmoittamat suurimmat haasteet ovat kustannusten nouseminen; 89 prosenttia yrityksistä katsoo, että tärkein haaste ovat nousevat polttoainekustannukset, 62 prosentissa yrityksissä ollaan huolestuneita nousevista kunnossapito-, työvoima- ja kuljettajakoulutuskustannuksista. Liikennemäärien lisääntyminen vaikuttaa olevan ongelma 55 prosentille yrityksistä.

Tutkimus osoitti, että kilometrikustannukset ovat tärkein ominaisuus, jota kuljetusyrittäjät arvioivat linja-autonrenkaissa yleisesti, ja 64 prosenttia tutkimukseen osallistuneista merkitsi kilometrikustannukset tärkeimmäksi tai hyvin tärkeäksi ominaisuudeksi. Toisena tuli vierintävastus (62 %), kolmantena ajokestävyys (58 %), neljäntenä mukavuus (54 %) ja viidentenä märkäpito (48 %).

Tietoja Goodyear Dunlopista

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Sillä on noin 69 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 52 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Sen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja.

Goodyear Dunlop Europen hyötyajoneuvojen ja linja-autojen rengasvalikoima sisältää yli 400 erilaista rengasta, joita on saatavana yli 55 kokona. Monet johtavat kaupallisten ajoneuvojen valmistajat käyttävät Goodyearin renkaita vakiona, kuten DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania ja Volvo. Goodyear toimittaa renkaita myös kaikille suurille perävaunujen valmistajille. Fleet First -palvelun myötä, joka sisältää TruckForce-palveluverkoston, ServiceLine 24 h -tiepalvelun, FleetOnlineSolutions -verkkohallintajärjestelmän ja Goodyear-uudelleenpinnoitusteknologian, Goodyear tarjoaa alan laajimman valikoiman kohdennettuja palveluita.

Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on sivustossa www.goodyear.com.

Lehdistön yhteyshenkilö Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Johtaja rengasalan innovaatioissa

Goodyear on yksi maailman suurimmista rengasvalmistajista. Goodyearillä on noin 71 000 työntekijää ja se valmistaa tuotteita 55 tuotantolaitoksessa 22 maassa ympäri maailmaa. Yrityksen kahdessa innovaatiokeskuksessa Akronissa Ohion osavaltiossa Yhdysvalloissa ja Colmar-Bergissä Luxemburgissa pyritään kehittämään huippuluokan tuotteita ja palveluita, jotka määrittävät alan teknologia- ja suorituskykystandardeja. Lisätietoja Goodyearista ja sen tuotteista on osoitteessa www.goodyear.com/corporate.